Dagbok - Från Bogey till Birdie

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
jonathanfroberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 03 jul 2020, 13:08
Ort: Nyköping

svingit skrev:
jonathanfroberg skrev: 21 mar 2021, 16:00
svingit skrev: Drivern bör du iaf ha 4-5* så du får ner spinnen. Låter som du kommer lite utifrån och in med -15* AoA.

Så din pro tycker -4* i AoA med j7 är för dålig?

1. Vad har du för klubbhastighet och bollhastighet med j7?
2: Vad har du för landningsvinkel?
Gällande drivern så har jag en tendens att förflytta kroppen åt vänster, istället för att bara rotera.

Klubbhastigheten på J7 snittar runt 85.
Bollhastigheten kommer jag tyvärr inte ihåg vad den låg på.
Min Pro påstod att AoA på J7 borde ligga på -7, kan det stämma?
Jag hittade nämligen Trackman-statistik som visade att PGA-spelarna snittar -4,3?

Vill bara poängtera att jag är inte superbra på all siffror, men tycker det är grymt kul och försöker lära mig!
-4.3* är vad pga statistiken säger med en ball speed på 120 mph. vad har du för loft på din j7:a?
https://blog.trackmangolf.com/trackman- ... our-stats/

Sen påverkas AoA av hur mycket du förflyttar low point. Stannar du kvar på bakbenet mer så blir AoA flackare än om du får fram kroppen och low point hamnar framför bollen.

Har liknande problem med drivern, att jag förflyttar mig lite vänster och träffar högt i träffytan. Högre launch och lägre spin, men inte lika kontrollerade slag tyvärr.
Spelar TM P790, vilka är ganska strongloftade. J7 ligger på 30,5. Vilket väl är typ en J6 i ”standard”?
Hemmaklubb: Jönåkers GK
Hcp: 9,2
Började spela: Maj 2020
Driver: Cobra F9 Speedback
Järn: Taylormade P790 4-PW
Wedgar: Wilson Staff Model 50/54/58
Putter: Ping Sigma 2 Anser
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

jonathanfroberg skrev: 21 mar 2021, 19:16
svingit skrev:
jonathanfroberg skrev: 21 mar 2021, 16:00
Gällande drivern så har jag en tendens att förflytta kroppen åt vänster, istället för att bara rotera.

Klubbhastigheten på J7 snittar runt 85.
Bollhastigheten kommer jag tyvärr inte ihåg vad den låg på.
Min Pro påstod att AoA på J7 borde ligga på -7, kan det stämma?
Jag hittade nämligen Trackman-statistik som visade att PGA-spelarna snittar -4,3?

Vill bara poängtera att jag är inte superbra på all siffror, men tycker det är grymt kul och försöker lära mig!
-4.3* är vad pga statistiken säger med en ball speed på 120 mph. vad har du för loft på din j7:a?
https://blog.trackmangolf.com/trackman- ... our-stats/

Sen påverkas AoA av hur mycket du förflyttar low point. Stannar du kvar på bakbenet mer så blir AoA flackare än om du får fram kroppen och low point hamnar framför bollen.

Har liknande problem med drivern, att jag förflyttar mig lite vänster och träffar högt i träffytan. Högre launch och lägre spin, men inte lika kontrollerade slag tyvärr.
Spelar TM P790, vilka är ganska strongloftade. J7 ligger på 30,5. Vilket väl är typ en J6 i ”standard”?
Då är spinnen int alls dålig. Min J7 är 36* (2* weak loft) men funderar på att ta ner den till 35* för jag börjar få för mycket spinn. Spinner den 6500 rpm och så högt som 7000+ rpm.

Rick Shiels testar dom. Spinner 7:an ca 5600 RPM.
https://www.youtube.com/watch?v=2buq_0w0AsM

Så jag skulle säga att du borde gå till någon annan tränare.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

svingit skrev:
jonathanfroberg skrev: 21 mar 2021, 19:16
svingit skrev: -4.3* är vad pga statistiken säger med en ball speed på 120 mph. vad har du för loft på din j7:a?
https://blog.trackmangolf.com/trackman- ... our-stats/

Sen påverkas AoA av hur mycket du förflyttar low point. Stannar du kvar på bakbenet mer så blir AoA flackare än om du får fram kroppen och low point hamnar framför bollen.

Har liknande problem med drivern, att jag förflyttar mig lite vänster och träffar högt i träffytan. Högre launch och lägre spin, men inte lika kontrollerade slag tyvärr.
Spelar TM P790, vilka är ganska strongloftade. J7 ligger på 30,5. Vilket väl är typ en J6 i ”standard”?
Då är spinnen int alls dålig. Min J7 är 36* (2* weak loft) men funderar på att ta ner den till 35* för jag börjar få för mycket spinn. Spinner den 6500 rpm och så högt som 7000+ rpm.

Rick Shiels testar dom. Spinner 7:an ca 5600 RPM.
https://www.youtube.com/watch?v=2buq_0w0AsM

Så jag skulle säga att du borde gå till någon annan tränare.
Jag har runt 5300-5500rpm med min JPX919 j7 (32°). Jag har tyckt att det är lågt men då kanske det är helt i sin ordning?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

McRuff skrev: 21 mar 2021, 21:15
svingit skrev:
jonathanfroberg skrev: 21 mar 2021, 19:16
Spelar TM P790, vilka är ganska strongloftade. J7 ligger på 30,5. Vilket väl är typ en J6 i ”standard”?
Då är spinnen int alls dålig. Min J7 är 36* (2* weak loft) men funderar på att ta ner den till 35* för jag börjar få för mycket spinn. Spinner den 6500 rpm och så högt som 7000+ rpm.

Rick Shiels testar dom. Spinner 7:an ca 5600 RPM.
https://www.youtube.com/watch?v=2buq_0w0AsM

Så jag skulle säga att du borde gå till någon annan tränare.
Jag har runt 5300-5500rpm med min JPX919 j7 (32°). Jag har tyckt att det är lågt men då kanske det är helt i sin ordning?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Tycker det ser helt i sin ordning ut. Vad har du för landningsvinkel?
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

svingit skrev:
Tycker det ser helt i sin ordning ut. Vad har du för landningsvinkel?
Oklart, kan kolla imorgon om jag kommer ihåg. Har snarare problem med att slå lite för högt tror jag. Det spelar ingen roll från 8 och längre, men låga järn har jag svårt med distansen med nu då jag verkar lägga på massa loft. Blir ju mer uppenbart ju mer loft man har.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev: 21 mar 2021, 20:11
Då är spinnen int alls dålig. Min J7 är 36* (2* weak loft) men funderar på att ta ner den till 35* för jag börjar få för mycket spinn. Spinner den 6500 rpm och så högt som 7000+ rpm.

Rick Shiels testar dom. Spinner 7:an ca 5600 RPM.
https://www.youtube.com/watch?v=2buq_0w0AsM

Så jag skulle säga att du borde gå till någon annan tränare.
Även om jag håller med dig om att datan som presenteras är bra och att jag inte heller hade bett spelaren att slå sju grader ner med en sjua så håller jag inte med om att det är anledning att byta tränare. Som allt annat - fråga din tränare mer ingående om varför han eller hon vill göra denna förändring och vad de vill få för resultat. Jag vågar garanterat att det finns ett varför till det de säger till sin spelare.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

McRuff skrev: 21 mar 2021, 22:26
svingit skrev:
Tycker det ser helt i sin ordning ut. Vad har du för landningsvinkel?
Oklart, kan kolla imorgon om jag kommer ihåg. Har snarare problem med att slå lite för högt tror jag. Det spelar ingen roll från 8 och längre, men låga järn har jag svårt med distansen med nu då jag verkar lägga på massa loft. Blir ju mer uppenbart ju mer loft man har.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Målet är samma höjd med typ alla klubbor men att den högsta punkten kommer på olika ställen (alltså peak height). Lösningen för en klubba du tycker går för kort borde inte vara att försöka få den att flyga flackare för att jaga meter, allt som oftast innebär det att du tappar kontroll istället.
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

MaxP skrev:
McRuff skrev: 21 mar 2021, 22:26
svingit skrev:
Tycker det ser helt i sin ordning ut. Vad har du för landningsvinkel?
Oklart, kan kolla imorgon om jag kommer ihåg. Har snarare problem med att slå lite för högt tror jag. Det spelar ingen roll från 8 och längre, men låga järn har jag svårt med distansen med nu då jag verkar lägga på massa loft. Blir ju mer uppenbart ju mer loft man har.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Målet är samma höjd med typ alla klubbor men att den högsta punkten kommer på olika ställen (alltså peak height). Lösningen för en klubba du tycker går för kort borde inte vara att försöka få den att flyga flackare för att jaga meter, allt som oftast innebär det att du tappar kontroll istället.
Nja, om vi vill ha samma höjd så är det väl ett mål att hålla ner de klubbor som går högre än resten?

5-8 går absolut inte för kort för mitt spel, där känner jag att jag har den kontroll jag kan förvänta mig (blir fel pga kass bollträff ibland men det är ett annat problem). 9-pw däremot är ett problem.

Då är frågan om jag ”egentligen” slår 7an etc för högt/kort också, men att det inte blir lika uppenbart pga lägre loft.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

McRuff skrev:
MaxP skrev:
McRuff skrev: 21 mar 2021, 22:26 Oklart, kan kolla imorgon om jag kommer ihåg. Har snarare problem med att slå lite för högt tror jag. Det spelar ingen roll från 8 och längre, men låga järn har jag svårt med distansen med nu då jag verkar lägga på massa loft. Blir ju mer uppenbart ju mer loft man har.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Målet är samma höjd med typ alla klubbor men att den högsta punkten kommer på olika ställen (alltså peak height). Lösningen för en klubba du tycker går för kort borde inte vara att försöka få den att flyga flackare för att jaga meter, allt som oftast innebär det att du tappar kontroll istället.
Nja, om vi vill ha samma höjd så är det väl ett mål att hålla ner de klubbor som går högre än resten?

5-8 går absolut inte för kort för mitt spel, där känner jag att jag har den kontroll jag kan förvänta mig (blir fel pga kass bollträff ibland men det är ett annat problem). 9-pw däremot är ett problem.

Då är frågan om jag ”egentligen” slår 7an etc för högt/kort också, men att det inte blir lika uppenbart pga lägre loft.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Har alla dina järn samma skaft o är av samma typ ska alla ha samma höjd på bollen någon gång under bollens färd Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Mikaelanstad skrev:quote

Har alla dina järn samma skaft o är av samma typ ska alla ha samma höjd på bollen någon gång under bollens färd Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Idag var en bra dag, så har inget facit på om det var någon skillnad i höjd (för idag var det rätt konsekvent). Runt 40 meter enligt FS, vilket ska tas med en nypa salt då bollarna är slitna och sannolikt spinner mindre och klickar iväg högre än ”normalt”.

Lite stolt också. Ca 20 bollar med den här klubban, ett riktigt skitslag men resten får jag väl kalla ”sweet spot” hyfsat konsekvent?
IMG_7642.JPG
IMG_7642.JPG (224.92 KiB) Visad 4487 gånger

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar