Dagbok - Från Bogey till Birdie

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
Jinx
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 nov 2020, 19:53

jonathanfroberg skrev:Det var ett par rundor sedan jag skrev här sist.
Varit i en riktig svacka, där bl.a. lördagens runda landade på 97 slag... Så har inte haft någon större lust att skriva.

Idag vände det.
Efter lördagens riktiga skitrunda, där varken mina järnslag eller driver fungerade, var jag tvungen att ta reda på vad som var problemet.
Efter mycket YouTube-tittande och analyserande på lördagskvällen, så ställde jag mig på rangen i söndags och gav mig f*n på att lösa bollträffen och svingen. 5 hinkar och en videoanalys senare och problemet var löst, vilket gav utslag idag.

Gjorde idag min första Eagle Bild
En par 5:a på hemmabanan.
Slår en drive på 250m, vilket ger mig 170m till flaggan.
En distans som är mittemellan min J5 och J6.
J5 skulle riskera att gå förbi green och J6 skulle riskera att bli kort om green.
Då det är bättre att ligga kort, valde jag det senare alternativet.
J6 läger sig 9m kort om flagg på foregreen.
Putten går i hål.

Rundan landade på 81 slag.
En otroligt stark runda för mig, trots 5st 3-puttar och 2-puttar från 2m flera gånger.
Morgondagens träningspass kommer jag ägna helt åt puttningen!

(Kan även titulera mig singelhandicapare nu på 9,8 Bild)
IMG_1667.JPG
Grattis och bra jobbat!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
jonathanfroberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 03 jul 2020, 13:08
Ort: Nyköping

Efter 2 veckor Corona-karantän var jag tillbaka på banan igen.
En förvånansvärt stabil runda resultat-mässigt. Det kändes dock ganska ostabilt hela rundan igenom, utan ett enda birdie-läge egentligen.

Underbart att vädret börjar komma ikapp också. Imorgon blir det premiär för kortbyxor!
IMG_1736.JPG
IMG_1736.JPG (170.15 KiB) Visad 4308 gånger
Hemmaklubb: Jönåkers GK
Hcp: 9,2
Började spela: Maj 2020
Driver: Cobra F9 Speedback
Järn: Taylormade P790 4-PW
Wedgar: Wilson Staff Model 50/54/58
Putter: Ping Sigma 2 Anser
Användarens profilbild
jonathanfroberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 03 jul 2020, 13:08
Ort: Nyköping

Efter ett par veckor ostabilt spel, så fungerade maskineriet igår igen. Tränade 7-8 timmar chip/pitch förra veckan, som gav fin utdelning på gårdagens runda.

Jag har också skapat väldigt tydliga rutiner för mig, som jag tror påverkar mycket positivt. Men jag har insett att det är väldigt påfrestande. Har en tendens att slarva med rutinerna när jag kommer till hål 15/16/17, för att jag inte orkar. Det är något jag ska försöka jobba på!

Sen måste jag träna mer järn, så att jag träffar fler greener. Men det kommer, sakta men säkert!
IMG_2014.JPG
IMG_2014.JPG (166.22 KiB) Visad 4218 gånger
Hemmaklubb: Jönåkers GK
Hcp: 9,2
Började spela: Maj 2020
Driver: Cobra F9 Speedback
Järn: Taylormade P790 4-PW
Wedgar: Wilson Staff Model 50/54/58
Putter: Ping Sigma 2 Anser
Användarens profilbild
jonathanfroberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 03 jul 2020, 13:08
Ort: Nyköping

Igår blev det 36 hål på hemmabanan.
Första rundan landade på 88 slag, två trippelbogeys trillade in pga lite ”otur”.
Andra rundan var väldigt stabil på 83 slag.

Idag besökte jag Bråvikens Golfklubb.
Spelade otroligt bra första 9. Tappade det tyvärr lite på sista 9, pga att jag glömt plocka med mig mellanmål och kiosken var stängd. Kände att min energinivå inte var på topp. (Något måste man ju ändå kunna skylla på.. Bild)

Hade bara behövt ett Par på 18:e för att gå under 80, men slarvade tyvärr till det med ett utslag i vattnet. Såklart.
IMG_2088.JPG
IMG_2088.JPG (167.57 KiB) Visad 4183 gånger
Hemmaklubb: Jönåkers GK
Hcp: 9,2
Började spela: Maj 2020
Driver: Cobra F9 Speedback
Järn: Taylormade P790 4-PW
Wedgar: Wilson Staff Model 50/54/58
Putter: Ping Sigma 2 Anser
Användarens profilbild
jonathanfroberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 03 jul 2020, 13:08
Ort: Nyköping

Aj som fan.
Årets sämsta runda, på årets första tävling.
101 slag.
Det är två saker jag insåg idag att jag är väldigt dålig på; spela i vind och spela tävling.

Jag märker att jag har på tok för lite erfarenhet av hur slagen påverkas av vind, så fort det blåser lite mer än ”normalt”.

Jag har också för dålig erfarenhet av att spela tävling. Svårt att hantera nerver, trots att jag inte kan påstå att jag var särskilt nervös på första tee. Men när första bollen åkte i vattnet, på ett ställe jag aldrig brukar ligga på och med en hook som jag aldrig haft problem med. Då kom nerverna på riktigt.

Har flertalet tävlingar inbokade under sommaren + seriespel. Så nu är det bara lägga det här åt sidan och gå vidare, men fan vad jobbigt det är med dessa katastrofrundor. 🤯
Hemmaklubb: Jönåkers GK
Hcp: 9,2
Började spela: Maj 2020
Driver: Cobra F9 Speedback
Järn: Taylormade P790 4-PW
Wedgar: Wilson Staff Model 50/54/58
Putter: Ping Sigma 2 Anser
Användarens profilbild
jonathanfroberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 03 jul 2020, 13:08
Ort: Nyköping

Skön revansch efter söndagens tävlingsrunda.
Bestämde mig för att testa gå från Röd Tee och bara spela järn idag. Gick förvånansvärt bra.
Hål 6-7-8-9 gick jag dock från Gult, då det var trångt på banan och svårt att gå om, men spelade med fortsatt bara järn.

Nu kommer jag fokusera på att träna driver och bli bättre på att träffa fairway och sätta bollen i spel!
IMG_2149.JPG
IMG_2149.JPG (165.27 KiB) Visad 4124 gånger
Hemmaklubb: Jönåkers GK
Hcp: 9,2
Började spela: Maj 2020
Driver: Cobra F9 Speedback
Järn: Taylormade P790 4-PW
Wedgar: Wilson Staff Model 50/54/58
Putter: Ping Sigma 2 Anser
Användarens profilbild
jonathanfroberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 03 jul 2020, 13:08
Ort: Nyköping

36 hål och lite driver-träning idag.
Gick två väldigt stabila 18-hålare idag, båda på 81 slag.

Har problem med drivern och började därför att laborera med loft och vikter, för att testa mig fram lite. Observera att jag är långt ifrån kunnig på det här området, men helt klart intresserad.

Min driver: Cobra F9 Speedback
Skaft: HZRDUS Smoke Black 75g XS

Har spelat med 11* loft sen jag köpte den begagnat i vintras. Men loftade nu ner den till 9,5* och bytte plats på vikterna, närmast träffbilden och längst bak. (Den tyngre vikten sitter nu närmast träffbilden)
När jag fick till en bra träff så fick jag en väldigt tillfredsställande bollflykt och ett jäkla tryck i bollen. Men då jag är för inkonsekvent i min sving så blev det betydligt svårare för mig.

Jag vet att problemet egentligen helt klart ligger i att jag svingar för mycket utifrån och att jag slår ner på bollen. Och att det egentligen är det jag borde lägga tid på istället för att laborera med klubban, men kul var det!
Om någon har tips på drillar, så tar jag tacksamt emot det!
Hemmaklubb: Jönåkers GK
Hcp: 9,2
Började spela: Maj 2020
Driver: Cobra F9 Speedback
Järn: Taylormade P790 4-PW
Wedgar: Wilson Staff Model 50/54/58
Putter: Ping Sigma 2 Anser
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

jonathanfroberg skrev: 16 jun 2021, 19:17 36 hål och lite driver-träning idag.
Gick två väldigt stabila 18-hålare idag, båda på 81 slag.

Har problem med drivern och började därför att laborera med loft och vikter, för att testa mig fram lite. Observera att jag är långt ifrån kunnig på det här området, men helt klart intresserad.

Min driver: Cobra F9 Speedback
Skaft: HZRDUS Smoke Black 75g XS

Har spelat med 11* loft sen jag köpte den begagnat i vintras. Men loftade nu ner den till 9,5* och bytte plats på vikterna, närmast träffbilden och längst bak. (Den tyngre vikten sitter nu närmast träffbilden)
När jag fick till en bra träff så fick jag en väldigt tillfredsställande bollflykt och ett jäkla tryck i bollen. Men då jag är för inkonsekvent i min sving så blev det betydligt svårare för mig.

Jag vet att problemet egentligen helt klart ligger i att jag svingar för mycket utifrån och att jag slår ner på bollen. Och att det egentligen är det jag borde lägga tid på istället för att laborera med klubban, men kul var det!
Om någon har tips på drillar, så tar jag tacksamt emot det!
Laborera med loft och vikter kan helt klart göra skillnad beroende på din sving.
Grundreglerna för ställbara klubbor är att om man ökar loftet så stänger man huvudet och sänker man så öppnar man det.
Gällande vikterna så är det att ju mer vikt långt fram i huvudet (närmast träffbilden) desto mindre spinn och mindre förlåtande (MOI) och tvärtom när man vänder på det.

Går det att ställa lievinkel så testa även det, när jag gjorde en test på Ping 425 drivern så fick jag bättre resultat med flat lie trotts min miss var fade/slice i normalläget.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Användarens profilbild
jonathanfroberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 03 jul 2020, 13:08
Ort: Nyköping

MacAllan skrev:
jonathanfroberg skrev: 16 jun 2021, 19:17 36 hål och lite driver-träning idag.
Gick två väldigt stabila 18-hålare idag, båda på 81 slag.

Har problem med drivern och började därför att laborera med loft och vikter, för att testa mig fram lite. Observera att jag är långt ifrån kunnig på det här området, men helt klart intresserad.

Min driver: Cobra F9 Speedback
Skaft: HZRDUS Smoke Black 75g XS

Har spelat med 11* loft sen jag köpte den begagnat i vintras. Men loftade nu ner den till 9,5* och bytte plats på vikterna, närmast träffbilden och längst bak. (Den tyngre vikten sitter nu närmast träffbilden)
När jag fick till en bra träff så fick jag en väldigt tillfredsställande bollflykt och ett jäkla tryck i bollen. Men då jag är för inkonsekvent i min sving så blev det betydligt svårare för mig.

Jag vet att problemet egentligen helt klart ligger i att jag svingar för mycket utifrån och att jag slår ner på bollen. Och att det egentligen är det jag borde lägga tid på istället för att laborera med klubban, men kul var det!
Om någon har tips på drillar, så tar jag tacksamt emot det!
Laborera med loft och vikter kan helt klart göra skillnad beroende på din sving.
Grundreglerna för ställbara klubbor är att om man ökar loftet så stänger man huvudet och sänker man så öppnar man det.
Gällande vikterna så är det att ju mer vikt långt fram i huvudet (närmast träffbilden) desto mindre spinn och mindre förlåtande (MOI) och tvärtom när man vänder på det.

Går det att ställa lievinkel så testa även det, när jag gjorde en test på Ping 425 drivern så fick jag bättre resultat med flat lie trotts min miss var fade/slice i normalläget.
Tack för bra info! Kul att lära sig något nytt hela tiden!
Hemmaklubb: Jönåkers GK
Hcp: 9,2
Började spela: Maj 2020
Driver: Cobra F9 Speedback
Järn: Taylormade P790 4-PW
Wedgar: Wilson Staff Model 50/54/58
Putter: Ping Sigma 2 Anser
Användarens profilbild
jonathanfroberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 03 jul 2020, 13:08
Ort: Nyköping

Har inte hunnit skriva något på senaste, så här kommer en uppdatering från senaste dagarna.

Söndag 27/6
Tävling på Torshälla GK.
Jäklar vad jag hade det tufft med nerverna. En riktigt dålig start med Trippel, Bogey, Dubbel, Trippel på grund av alldeles för känsliga nerver och prestationsångest.
Men sedan kom en Eagle 🦅
Par 5. Spelar väldigt safe och slår ut med J6 för att ha varken vatten eller bunker i spel.
Min layup studsar tyvärr ut från FW in i ruffen och ger mig 115m kvar till flaggan. En bra slagen wedge som går i hål!
Spelet vände och slutresultatet räddades upp till helt OK.

Måndag 28/6
Träningsvarv på hemmabanan - 81 slag.
En väldigt bra runda med flest birdies i år.
Men jag jagar fortfarande rundan under 80 slag, det här var 8:e rundan på 81.

Tisdag 29/6
Är sedan i år lagkapten för vårt H30-lag i seriespelet (Match 1v1) och äntligen dags för seriestart.
Bortamatch mot Gripsholm GK.
Jag tyckte att jag hade skakiga nerver i söndags, men det var ingenting mot seriematchen. Trots det lyckas jag ändå hålla liv i matchen och det blir väldigt tight.
Efter 13 hål spelade ligger jag 2 efter.
Jag lyckas vända underläget och vinner på 18:e hålet. Laget vann totalt med 3-1. Kul start! 🏆

Onsdag 30/6
Spelade tävlingen RUFF Invitational på Svartinge.
Jag inte haft möjlighet att spela på någon av dom finare banorna ännu; Bro Hof, Ullna etc.
Det var därför otroligt roligt att få spela på en bana med en så otroligt fin finish. Men såklart också roligt att få möjlighet att besöka Svartinge.
Gårdagens seriespelsbana hade väldigt långsamma greener jämfört med min hemmabana. Svartinges greener var väldigt snabba jämfört med hemmabanan. Kontrasterna var därför väldigt svårt för mig att förhålla mig till. På tok för dålig puttning från min sida, men lyckas ändå hålla ett bra spel.
Gick +5 netto på 87 slag, vilket jag är nöjd med!
Något jag är ännu mer nöjd med är att jag vann Närmast Hål-tävling ✌🏼
175 meter i väldigt mycket motvind. Men jag lyckas lägga den 3,60m från pinnen.

Väldigt kul att vara igång med tävlandet. Något jag kommer fortsätta göra mer och träna på att hantera nerverna!
Hemmaklubb: Jönåkers GK
Hcp: 9,2
Började spela: Maj 2020
Driver: Cobra F9 Speedback
Järn: Taylormade P790 4-PW
Wedgar: Wilson Staff Model 50/54/58
Putter: Ping Sigma 2 Anser
Skriv svar