Från duff till ruff - En golfresa

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Pkgolf skrev: 12 nov 2022, 10:48
långryggen skrev:
McRuff skrev: 24 mar 2021, 19:32 Då jag också har samma (enda) kvalitet i just fart och potential för att slå långt så vill jag slå ett slag för en övning min pro tvingat in mig i, men som är väldigt bra..

Jag stod på ett pass och slog en snygg draw med 5an runt 180-190 meter carry. Påpekar hur nöjd jag är och får i uppgift att slå 160 meter med den.. sen 150 meter med fade. Sen 110 meter. Sen 180 meter igen.

Jag har nu gjort lite tester i Flightscope. Jag slår min 52° ca 90 m som mest (inte riktigt ”full sving, men som ”mest”). Jag testade då att slå 90m med den, sen med pw och sen 9an. Spridningen var som absolut minst med 9an, och då en så lugn sving är lättare att kontrollera fick jag också mer konsekvent bra spinn med den slaget. Det kanske inte är bäst om man verkligen måste få tvärstopp på bollen där den landar, men det är sällan fallet.

Om du vill ha något mer att fokusera på i träningen Bild så kan det vara ett förslag.

För mig känns det superrimligt. Sällan eller aldrig ser jag folk på rangen slå annat än fulla slag, men det är inte 12-15 meters gap mellan avstånden till green i verkligheten. Så att faktiskt träna på att slå kort med olika klubbor kan vara värdefullt, inte bara för att bygga in den där ”känslan” alla som är duktiga på riktigt pratar om.




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Bara en fråga/påstående, du slår långt med J5 jmf med mig, jag ligger runt 175m kanske, och då är det inkl rull. Visst, jag kan säkert dra till den ytterligare, men inte standard.
Men har jag 90m kvar slår jag utan vidare en 58°wedge om det inte ska räknas in yttre omständigheter. Eller så är det jag som har ett kortare spann mellan järnen?
Min 54 går inte lika långt som din 58. Jag slår 54an ungefär 85 en bra bollträff. J5 flyger däremot 185 en bra bollträff.

Längder är märkliga om man inte tar med t.ex. loft i beräkningen. Hade aldrig slått min j5 så långt om jag spelat med "normalt" loftade klubbor.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Aha, strongloftad J5?
Min 54° slår jag strax över 100m, snarare 102-103.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar