Jakten på drömsvingen

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

stevvee skrev:
McRuff skrev:
ErikT_golf skrev: Kollar man på evidensen för hur fysisk inlärning går till (boken The Talent Code tex) så är det ganska tydligt hur träning bör struktureras för att bygga upp färdigheter. Det är också tydligt att det tar tid att bygga färdigheter, eftersom det handlar om att bygga upp myelin. Myelin är isolering av nervtrådar i hjärnan och leder till snabbare överföring av information. När man har byggt upp en fysiskt färdighet så har man alltså byggt upp snabbare överföring av information i vissa nervtrådar i hjärnan. I praktiken är det säkert så att många tycker att träning upplagd på det sättet är tråkig, och man tycker dessutom inte att det går tillräckligt snabbt.

Jag skulle däremot gissa att barn inte alls har samma bestämda uppfattning om vad ”spela golf” innebär och det har svårt att se att det inte skulle gå att lägga upp träning som både är effektiv för inlärning och upplevs som rolig.
Länge sedan jag såg något om myelin.

Jag håller förmodligen med dig om inlärningsmetoden, även om jag är försiktigt tveksam till att isolera svingen såsom du verkar göra (vi lämnar det).

Det finns vad jag upplevt en besatthet av resultat inom golfen. Vilket för 9/10 trumfar utveckling. Min erfarenhet som utövare och instruktör från andra sporter är att det är ”på gränsen” vi lär oss, vi behöver utmanas helt enkelt. Därifrån kan man inte göra allt svårt samtidigt, utan bör fokusera på en specifik sak att träna på.

Är målet att få ren bollträff och ”rätt” AoA. Träna på det, men låt svinghastighet, bladkontroll osv få vara lite uffigt då medan det är fokus. När det börjar sitta får man skifta fokus och styra upp nästa sak. Är målet fart så fokusera på att hitta det och låt bollträffen vara lite kass då.

En träningsrunda bör tillåtas vara just det!


Att lösa dålig bollträff med att ”korta svingen” kan vara ett sätt att lära om svingen och börja om. Men oftast uttrycks det som en bot på problemet och inte en metod för att lära om. Ska man lösa allt dåligt (framförallt som nybörjare) med att låta bli klubbor, korta svingen, ta det lugnare osv.. Då skulle snart puttern vara den enda klubban i bagen.

Är det tävling eller en runda med resultatmål? Ja, då är det en annan sak. Då gäller det att spela smart och bara göra det man verkligen har kontroll över. Men det är i andra sammanhang en extremt ensidig träning att bara göra det.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
problemet här är att ni är två som är väldigt teoretiska och försöker ta erfarenhet från något annat som inte har med golfen att göra.

Rörelsen i golf är inte naturlig, inte någonstans. Detta gör att allt blir mer komplext och ja vi som gjort resan och lirar låg singel kanske har lite koll på läget och resan som krävs. Tränare vet nog vad som krävs och hur resan dit skall tacklas.
Såhär säger Daniel Coyle författaren till The Talent Code

What was the biggest surprise in your research?

How amazingly similar the talent hotbeds are. I’d go to visit a hotbed-let’s say to Brazil to visit at a soccer hotbed. Then I’d fly thousands of miles to Meadowmount, a legendary classical music academy in the Adirondacks-a place that on the surface couldn’t be more different. And yet I’d experience all kinds of weird Twilight Zone similarities. The coaches would speak with the same kind of rhythm, give the same kinds of instructions, and look at their students with the same kind of gaze. The practices would feature similar methods, like slowing things down to unbelievably slow speeds, or compressing the practice into a tiny space and speeding it up. And here’s a weird one: many of the coaches I met, from Moscow to the Caribbean to California, drove muscle cars. Big, dark, turbocharged Mustangs and BMWs. Maybe there’s something about coaching that makes you want to go fast.

http://danielcoyle.com/the-talent-code/
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

stevvee skrev:
McRuff skrev:
ErikT_golf skrev: Kollar man på evidensen för hur fysisk inlärning går till (boken The Talent Code tex) så är det ganska tydligt hur träning bör struktureras för att bygga upp färdigheter. Det är också tydligt att det tar tid att bygga färdigheter, eftersom det handlar om att bygga upp myelin. Myelin är isolering av nervtrådar i hjärnan och leder till snabbare överföring av information. När man har byggt upp en fysiskt färdighet så har man alltså byggt upp snabbare överföring av information i vissa nervtrådar i hjärnan. I praktiken är det säkert så att många tycker att träning upplagd på det sättet är tråkig, och man tycker dessutom inte att det går tillräckligt snabbt.

Jag skulle däremot gissa att barn inte alls har samma bestämda uppfattning om vad ”spela golf” innebär och det har svårt att se att det inte skulle gå att lägga upp träning som både är effektiv för inlärning och upplevs som rolig.
Länge sedan jag såg något om myelin.

Jag håller förmodligen med dig om inlärningsmetoden, även om jag är försiktigt tveksam till att isolera svingen såsom du verkar göra (vi lämnar det).

Det finns vad jag upplevt en besatthet av resultat inom golfen. Vilket för 9/10 trumfar utveckling. Min erfarenhet som utövare och instruktör från andra sporter är att det är ”på gränsen” vi lär oss, vi behöver utmanas helt enkelt. Därifrån kan man inte göra allt svårt samtidigt, utan bör fokusera på en specifik sak att träna på.

Är målet att få ren bollträff och ”rätt” AoA. Träna på det, men låt svinghastighet, bladkontroll osv få vara lite uffigt då medan det är fokus. När det börjar sitta får man skifta fokus och styra upp nästa sak. Är målet fart så fokusera på att hitta det och låt bollträffen vara lite kass då.

En träningsrunda bör tillåtas vara just det!


Att lösa dålig bollträff med att ”korta svingen” kan vara ett sätt att lära om svingen och börja om. Men oftast uttrycks det som en bot på problemet och inte en metod för att lära om. Ska man lösa allt dåligt (framförallt som nybörjare) med att låta bli klubbor, korta svingen, ta det lugnare osv.. Då skulle snart puttern vara den enda klubban i bagen.

Är det tävling eller en runda med resultatmål? Ja, då är det en annan sak. Då gäller det att spela smart och bara göra det man verkligen har kontroll över. Men det är i andra sammanhang en extremt ensidig träning att bara göra det.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
problemet här är att ni är två som är väldigt teoretiska och försöker ta erfarenhet från något annat som inte har med golfen att göra.

Rörelsen i golf är inte naturlig, inte någonstans. Detta gör att allt blir mer komplext och ja vi som gjort resan och lirar låg singel kanske har lite koll på läget och resan som krävs. Tränare vet nog vad som krävs och hur resan dit skall tacklas.
Min pro och jag är 100% överens.

Rörelserna och reaktionerna på en motorcykel är allt annat än naturliga också. Där är det så djupt rotat att våra överlevnadsinstinkter (nedärvda sedan stenåldern) är direkt farliga för oss. Där bryter vi också ned saker för att få träna på en sak i taget. Att bromsa så sent bara är möjligt om målet är att maxa hastighet vid apex (kurvan ”mitt”) leder ingenstans. Att träna på att bromsa så sent som möjligt utan att acceptera lägre kurvhastighet leder inte sällan rätt ut i sandfållan osv.

Samma med fighting. Tror du att alla rörelser för en brottare eller en boxare är ”naturliga”? Att slå/kasta kanske duger på Harrys. På högre nivå måste varje drag leda till ett ”nästa läge”, och då blir saker komplicerade.

Golf är sjukt svårt. Men när folk som spelat sedan barnsben och har byggt in både sving i bollkänsla under 20-30 år förenklar saker till ”slå till bollen bara” så blir det rätt meningslöst för nybörjare.

Sen har du absolut rätt i att jag teoretiserar saker. Kan jag inte få göra det då? Jag är teoretiker, akademiker och har alltid haft en systematiskt explorativ ansats till vad jag vill bli bra på. Det har i golfens värld lett till att jag rätt snabbt lärt mig (inte allt) om bollflyktslagar, biomekaniken i svingen, lite materialfrågor (mkt kvar där) osv på hyfsat kort tid.

Problemet är som alltid feel vs real. Och mina problem jag skrivit om sista tiden t.ex visade sig till stor del bero på en utåtroterad högerfot som smugit sig in, säkert med massa fel-kompensationer pga det (direkt förbättring så fort jag förändrade det). Så just nu är det ett fokus i uppställningen, säkerligen på bekostnad av något annat jag nu slarvar med.

Poängen är att problemen du har sannolikt är ungefär desamma som mina, men för dig blir avvikelsen aldrig så stor att det påverkar i någon katastrofal utsträckning. För oss med stora problem måste vi då aktivt adressera dem. För mig är alternativen att planlöst slå bollar, vänta på ”känslan” och hoppas på det bästa. Eller att titta på datan, kalibrera feel/real och försöka ta förändringarna ett steg i taget. Det kan innebära skitresultat, men det är inte nödvändigtvis det viktigaste.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

McRuff skrev:
stevvee skrev:
McRuff skrev: Länge sedan jag såg något om myelin.

Jag håller förmodligen med dig om inlärningsmetoden, även om jag är försiktigt tveksam till att isolera svingen såsom du verkar göra (vi lämnar det).

Det finns vad jag upplevt en besatthet av resultat inom golfen. Vilket för 9/10 trumfar utveckling. Min erfarenhet som utövare och instruktör från andra sporter är att det är ”på gränsen” vi lär oss, vi behöver utmanas helt enkelt. Därifrån kan man inte göra allt svårt samtidigt, utan bör fokusera på en specifik sak att träna på.

Är målet att få ren bollträff och ”rätt” AoA. Träna på det, men låt svinghastighet, bladkontroll osv få vara lite uffigt då medan det är fokus. När det börjar sitta får man skifta fokus och styra upp nästa sak. Är målet fart så fokusera på att hitta det och låt bollträffen vara lite kass då.

En träningsrunda bör tillåtas vara just det!


Att lösa dålig bollträff med att ”korta svingen” kan vara ett sätt att lära om svingen och börja om. Men oftast uttrycks det som en bot på problemet och inte en metod för att lära om. Ska man lösa allt dåligt (framförallt som nybörjare) med att låta bli klubbor, korta svingen, ta det lugnare osv.. Då skulle snart puttern vara den enda klubban i bagen.

Är det tävling eller en runda med resultatmål? Ja, då är det en annan sak. Då gäller det att spela smart och bara göra det man verkligen har kontroll över. Men det är i andra sammanhang en extremt ensidig träning att bara göra det.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
problemet här är att ni är två som är väldigt teoretiska och försöker ta erfarenhet från något annat som inte har med golfen att göra.

Rörelsen i golf är inte naturlig, inte någonstans. Detta gör att allt blir mer komplext och ja vi som gjort resan och lirar låg singel kanske har lite koll på läget och resan som krävs. Tränare vet nog vad som krävs och hur resan dit skall tacklas.
Min pro och jag är 100% överens.

Rörelserna och reaktionerna på en motorcykel är allt annat än naturliga också. Där är det så djupt rotat att våra överlevnadsinstinkter (nedärvda sedan stenåldern) är direkt farliga för oss. Där bryter vi också ned saker för att få träna på en sak i taget. Att bromsa så sent bara är möjligt om målet är att maxa hastighet vid apex (kurvan ”mitt”) leder ingenstans. Att träna på att bromsa så sent som möjligt utan att acceptera lägre kurvhastighet leder inte sällan rätt ut i sandfållan osv.

Samma med fighting. Tror du att alla rörelser för en brottare eller en boxare är ”naturliga”? Att slå/kasta kanske duger på Harrys. På högre nivå måste varje drag leda till ett ”nästa läge”, och då blir saker komplicerade.

Golf är sjukt svårt. Men när folk som spelat sedan barnsben och har byggt in både sving i bollkänsla under 20-30 år förenklar saker till ”slå till bollen bara” så blir det rätt meningslöst för nybörjare.

Sen har du absolut rätt i att jag teoretiserar saker. Kan jag inte få göra det då? Jag är teoretiker, akademiker och har alltid haft en systematiskt explorativ ansats till vad jag vill bli bra på. Det har i golfens värld lett till att jag rätt snabbt lärt mig (inte allt) om bollflyktslagar, biomekaniken i svingen, lite materialfrågor (mkt kvar där) osv på hyfsat kort tid.

Problemet är som alltid feel vs real. Och mina problem jag skrivit om sista tiden t.ex visade sig till stor del bero på en utåtroterad högerfot som smugit sig in, säkert med massa fel-kompensationer pga det (direkt förbättring så fort jag förändrade det). Så just nu är det ett fokus i uppställningen, säkerligen på bekostnad av något annat jag nu slarvar med.

Poängen är att problemen du har sannolikt är ungefär desamma som mina, men för dig blir avvikelsen aldrig så stor att det påverkar i någon katastrofal utsträckning. För oss med stora problem måste vi då aktivt adressera dem. För mig är alternativen att planlöst slå bollar, vänta på ”känslan” och hoppas på det bästa. Eller att titta på datan, kalibrera feel/real och försöka ta förändringarna ett steg i taget. Det kan innebära skitresultat, men det är inte nödvändigtvis det viktigaste.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
En fråga, om du du tror på feel vs real vad gör du för att kolla om det är ”real”? Filmar du din träning tex?
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

ErikT_golf skrev:
McRuff skrev:
stevvee skrev: problemet här är att ni är två som är väldigt teoretiska och försöker ta erfarenhet från något annat som inte har med golfen att göra.

Rörelsen i golf är inte naturlig, inte någonstans. Detta gör att allt blir mer komplext och ja vi som gjort resan och lirar låg singel kanske har lite koll på läget och resan som krävs. Tränare vet nog vad som krävs och hur resan dit skall tacklas.
Min pro och jag är 100% överens.

Rörelserna och reaktionerna på en motorcykel är allt annat än naturliga också. Där är det så djupt rotat att våra överlevnadsinstinkter (nedärvda sedan stenåldern) är direkt farliga för oss. Där bryter vi också ned saker för att få träna på en sak i taget. Att bromsa så sent bara är möjligt om målet är att maxa hastighet vid apex (kurvan ”mitt”) leder ingenstans. Att träna på att bromsa så sent som möjligt utan att acceptera lägre kurvhastighet leder inte sällan rätt ut i sandfållan osv.

Samma med fighting. Tror du att alla rörelser för en brottare eller en boxare är ”naturliga”? Att slå/kasta kanske duger på Harrys. På högre nivå måste varje drag leda till ett ”nästa läge”, och då blir saker komplicerade.

Golf är sjukt svårt. Men när folk som spelat sedan barnsben och har byggt in både sving i bollkänsla under 20-30 år förenklar saker till ”slå till bollen bara” så blir det rätt meningslöst för nybörjare.

Sen har du absolut rätt i att jag teoretiserar saker. Kan jag inte få göra det då? Jag är teoretiker, akademiker och har alltid haft en systematiskt explorativ ansats till vad jag vill bli bra på. Det har i golfens värld lett till att jag rätt snabbt lärt mig (inte allt) om bollflyktslagar, biomekaniken i svingen, lite materialfrågor (mkt kvar där) osv på hyfsat kort tid.

Problemet är som alltid feel vs real. Och mina problem jag skrivit om sista tiden t.ex visade sig till stor del bero på en utåtroterad högerfot som smugit sig in, säkert med massa fel-kompensationer pga det (direkt förbättring så fort jag förändrade det). Så just nu är det ett fokus i uppställningen, säkerligen på bekostnad av något annat jag nu slarvar med.

Poängen är att problemen du har sannolikt är ungefär desamma som mina, men för dig blir avvikelsen aldrig så stor att det påverkar i någon katastrofal utsträckning. För oss med stora problem måste vi då aktivt adressera dem. För mig är alternativen att planlöst slå bollar, vänta på ”känslan” och hoppas på det bästa. Eller att titta på datan, kalibrera feel/real och försöka ta förändringarna ett steg i taget. Det kan innebära skitresultat, men det är inte nödvändigtvis det viktigaste.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
En fråga, om du du tror på feel vs real vad gör du för att kolla om det är ”real”? Filmar du din träning tex?
Launch monitor + filmar + lektion + ”fråga en vän”.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

McRuff skrev:
ErikT_golf skrev:
McRuff skrev: Min pro och jag är 100% överens.

Rörelserna och reaktionerna på en motorcykel är allt annat än naturliga också. Där är det så djupt rotat att våra överlevnadsinstinkter (nedärvda sedan stenåldern) är direkt farliga för oss. Där bryter vi också ned saker för att få träna på en sak i taget. Att bromsa så sent bara är möjligt om målet är att maxa hastighet vid apex (kurvan ”mitt”) leder ingenstans. Att träna på att bromsa så sent som möjligt utan att acceptera lägre kurvhastighet leder inte sällan rätt ut i sandfållan osv.

Samma med fighting. Tror du att alla rörelser för en brottare eller en boxare är ”naturliga”? Att slå/kasta kanske duger på Harrys. På högre nivå måste varje drag leda till ett ”nästa läge”, och då blir saker komplicerade.

Golf är sjukt svårt. Men när folk som spelat sedan barnsben och har byggt in både sving i bollkänsla under 20-30 år förenklar saker till ”slå till bollen bara” så blir det rätt meningslöst för nybörjare.

Sen har du absolut rätt i att jag teoretiserar saker. Kan jag inte få göra det då? Jag är teoretiker, akademiker och har alltid haft en systematiskt explorativ ansats till vad jag vill bli bra på. Det har i golfens värld lett till att jag rätt snabbt lärt mig (inte allt) om bollflyktslagar, biomekaniken i svingen, lite materialfrågor (mkt kvar där) osv på hyfsat kort tid.

Problemet är som alltid feel vs real. Och mina problem jag skrivit om sista tiden t.ex visade sig till stor del bero på en utåtroterad högerfot som smugit sig in, säkert med massa fel-kompensationer pga det (direkt förbättring så fort jag förändrade det). Så just nu är det ett fokus i uppställningen, säkerligen på bekostnad av något annat jag nu slarvar med.

Poängen är att problemen du har sannolikt är ungefär desamma som mina, men för dig blir avvikelsen aldrig så stor att det påverkar i någon katastrofal utsträckning. För oss med stora problem måste vi då aktivt adressera dem. För mig är alternativen att planlöst slå bollar, vänta på ”känslan” och hoppas på det bästa. Eller att titta på datan, kalibrera feel/real och försöka ta förändringarna ett steg i taget. Det kan innebära skitresultat, men det är inte nödvändigtvis det viktigaste.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
En fråga, om du du tror på feel vs real vad gör du för att kolla om det är ”real”? Filmar du din träning tex?
Launch monitor + filmar + lektion + ”fråga en vän”.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Grymt!

Jag kanske är videoskadad men jag kan tycka att video är extremt mkt mer informativt än beskrivning i text. Har läst din tråd (Utvecklingens faser, tid & intensitet...
https://www.svensktgolfforum.se/viewtop ... 171#p38171), vore intressant att även se svingen.
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

ErikT_golf skrev:
Grymt!

Jag kanske är videoskadad men jag kan tycka att video är extremt mkt mer informativt än beskrivning i text. Har läst din tråd (Utvecklingens faser, tid & intensitet...
https://www.svensktgolfforum.se/viewtop ... 171#p38171), vore intressant att även se svingen.
Har mest dåligt filmade klipp på riktigt usla svingar (det är då det behövs). Vet inte om jag har något sparat, kan kolla sen.

Spelat 9 idag. Varken järnen eller träklubborna kändes på plats faktiskt. Haft några rundor nu med riktigt grymma drives, och ändå ”nästan ok” järn efter perioden med total kollaps.

Kan av någon anledning inte slappna av i svingen. Vilket ger alla möjliga fel att anmärka på, men innan jag kan slappna av och hitta rytmen så spelar knappt resten någon roll Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

Vissa saker har varit svårare än andra. Att fixa min sena impact upplever jag som en av de svårare. Processen för att göra ändringar kan förenklat beskrivas som:

1) Försöka hitta rätt rörelse
2) Försöka repetera rätta rörelsen, utan att börja med andra kompensationen och utan att samtidigt börja göra fel med något annat, När fullt fokus ligger på en ändring är det lätt att andra fel smyger sig in.
3) När rörelsen är rätt, repetera. För att få rörelsen att sätta sig och bli ”naturlig” eller automatisk.

Jag är fortfarande någonstans mellan 1-2. Det går lite fram och tillbaka.

Klart bästa hittills utomhus idag utan boll. Med boll kan man se hur jag håller i för mycket och låter inte klubban falla och rotera.

https://www.instagram.com/p/CP7vrauMtqV ... =copy_link
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

Fortsätter träna impact med uppdelade svingar. Föredrar egentligen att träna med övningsbollar för det är lättare att fokusera på svingändringar. Men min vanliga gräsmatta är upptagen av annat.

Så blev TrackMan istället då det är närmaste alternativet. Har i nuläget inte någon tydlig bild av hur det är tänkt att sving-datan ska se ut. Och har inte särskilt bra koll på TrackMan data överlag. Ska se vad min instruktör säger.

Edit: Jag är för shallow vilket man i princip kan se på videon då på jag har för mycket ”tilt” vid impact (sett framifrån), dvs vänster axel för lång bak och inte över vänster höft. Svingplan beror på tilten av ryggraden och min tilt ger alltså en alltför grund attackvinkel. Mina axlar är också lite stängda vid impact vilket orsakar spåret att vara aningen för mycket in-till-ut.

Svingar uppdelat och långsamt men tempot varierar. Därav den ganska stora skillnaden i längd Bild
IMG_5137.JPG
IMG_5137.JPG (232.42 KiB) Visad 3703 gånger
IMG_5136.JPG
IMG_5136.JPG (141.04 KiB) Visad 3703 gånger
Film: https://www.instagram.com/p/CQJO3OWMzCX ... =copy_link
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

Träningen fortsätter och jag upplever att det går framåt, sakta men säkert. Har hållit på och göra lite olika mindre fixar på svingen. Upplever att svingen börjar närma sig hur jag vill den ska se ut och fungera.

Kör fortfarande ”Vijay release drill” där jag släpper höger hand före / vid impact för att träna den passiva vänsterhands-releasen. Insjunger här från igår är klubbhuvudet är lite mer stängt än vad jag vill vid toppen. Sen är höger fot för platt mot marken vid impact istället för att ha rullat in i hålfoten,
och relaterat till det vill jag ha höften lite mer öppen vid impact.

Hade riktigt bra känsla i svingen igår. Även om jag samtidigt kände att jag hade mer att ge. Föredrar fortfarande övningsbollar för att försöka hålla armarna avslappnade. Men tror det närmar sig att kunna ta svingen till riktiga bollar. Jobbar också på att sluta kolla positioner under svingen utan istället ha fokus med blicken på bollen (även vid övningssving) hela tiden.

https://www.instagram.com/p/CRjO6C3sGvO ... =copy_link

Har också läst boken The Talent Code under sommaren. Känner att det både stärkt motivationen och gjort mig mer trygg med processen. Tycker det hjälper att öka fokus och medvetenheten vid träning vilket jag tror hjälper med det jag försöker göra, dvs bygga färdigheter.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

ErikT_golf skrev:
Har också läst boken The Talent Code under sommaren. Känner att det både stärkt motivationen och gjort mig mer trygg med processen. Tycker det hjälper att öka fokus och medvetenheten vid träning vilket jag tror hjälper med det jag försöker göra, dvs bygga färdigheter.
Låter som att du fortsätter utveckas, kul!
Vilka färdigheter är det du bygger?



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar