Jakten på drömsvingen

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

stevvee skrev:
ErikT_golf skrev:
FreF skrev:Whatever floats your boat!

Tänker att det hade väl vart kul att göra ngt med svingen när du är ”klar” typ ta ut den på en bana och spela golf.
Absolut kommer jag att göra det! Bara att jag vill ha en stabil och repeterbar sving först!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Hur tränar du din repeterbara sving ?
Tränar du slag i lutningar osv ?

Jag är rätt säker på att hur mycket du än tränar för att få en repeterbar sving så kommer din hjärna trixa med din sving på 0,1 sekund när det ligger en boll framför klubban och du skall slå mot green, fairway osv.
Ja det kommer nog absolut vara en svårighet Bild. Det var / är svårt att bara ta det från inomhus till ute. Men jag har i processen skiftat från ett teknikfokus till att svinga på känsla, tanken är att jobba mot att helt svinga på känsla.

Men vem vet jag kanske bara kommer kunna svinga på rangen Bild.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Nu kanske jag inte är som alla andra, men för mig är träna på matta är väldigt förlåtande mot att spela på bana då det sällan är helt slätt där bollen gillar att lägga sig.

Där kommer min fråga även om du nu inte svingar fullt ännu, varför inte gå ut en sen kväll o träna svingen på banan på gräs där du får lite mer svar på bollträff osv.

Vad är målet i slutändan? Kunna gå på banans par? tävla? Bild




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Varför en drömsving? Varför inte en funktionell sving som du klarar dig runt banan med. Är bättre att spela rundor och då se vilka delar av dit spel som behöver förbättras.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

Mikaelanstad skrev:Nu kanske jag inte är som alla andra, men för mig är träna på matta är väldigt förlåtande mot att spela på bana då det sällan är helt slätt där bollen gillar att lägga sig.

Där kommer min fråga även om du nu inte svingar fullt ännu, varför inte gå ut en sen kväll o träna svingen på banan på gräs där du får lite mer svar på bollträff osv.

Vad är målet i slutändan? Kunna gå på banans par? tävla? Bild




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jag tror att rätt teknik, och då fram för allt genom en shallow swing plane kommer ge mig största möjliga felmarginal i bollträffen. Vill därför få till svingen först.

Målet på längre sikt är högst oklart i nuläget.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

svingit skrev:Varför en drömsving? Varför inte en funktionell sving som du klarar dig runt banan med. Är bättre att spela rundor och då se vilka delar av dit spel som behöver förbättras.
Lite olika anledningar. Dels har jag tyckt processen varit väldigt intressant. Att utgå från golfsvingen i teorin, att utifrån teorin träna fysiska rörelser och sedermera genom upprepning uppleva hur rörelsen blir automatisk har varit mycket intressant.

När jag som ung spelade bordtennis var jag nästan mer intresserad av att göra riktigt bra slag än att vinna. Så tror att jag lockas av tanken att kunna svinga bra. Om jag sen kommer kunna lära mig en bra sving går inte helt att veta men jag vill göra ett försök i alla fall! Vad det sen kan innebära i termer av resultat på banan, det är en senare fråga Bild.



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

ErikT_golf skrev:
svingit skrev:Varför en drömsving? Varför inte en funktionell sving som du klarar dig runt banan med. Är bättre att spela rundor och då se vilka delar av dit spel som behöver förbättras.
Lite olika anledningar. Dels har jag tyckt processen varit väldigt intressant. Att utgå från golfsvingen i teorin, att utifrån teorin träna fysiska rörelser och sedermera genom upprepning uppleva hur rörelsen blir automatisk har varit mycket intressant.

När jag som ung spelade bordtennis var jag nästan mer intresserad av att göra riktigt bra slag än att vinna. Så tror att jag lockas av tanken att kunna svinga bra. Om jag sen kommer kunna lära mig en bra sving går inte helt att veta men jag vill göra ett försök i alla fall! Vad det sen kan innebära i termer av resultat på banan, det är en senare fråga Bild.



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Har du spelat någon runda någonsin?

Och tränar du faktiska slag där du ser bollflykten?

Läst med intresse då jag också är nördig nog för att ha kunnat ge mig på en liknande resa om jag trott på det. För mig är det dock två saker som är svåra nu; bladkontroll och att anpassa för kass lie.

Att få önskad bollbana (draw, fade, hög, låg) är en konsekvens av hela svingen. Men till syvende och sist landar det i ”känsla”. Begreppet ”feel vs real” är talande och väldigt centralt för golfen i mina ögon. Jag har spelat några säsonger nu och har fått upp farten och slaglängder, kan slå draw/fade på beställning (bra dagar, sitter såklart inte alltid) och har börjat greppa hög/låg bollbana.

Ändå är det för mig, och många andra som är väldigt duktiga, viktigt att få slå några bollar på rangen för att ta reda på vad ”dagens fel” är. Ibland är det hook, ibland kan jag inte sluta slå fade. Så de där slagen på rangen säger mig vad jag behöver kompensera för, för det varierar hela tiden.

Att slå med bollen lägre/högre än fötterna är också en utmaning som är knivig att öva någon annanstans än på banan.

Med det sagt, är du inte orolig för att din ”perfekta” sving och självförtroendet du bygger upp totalt ska raseras när du kommer ut till gropar, långhårig ruff osv?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

ErikT_golf skrev: 18 maj 2021, 20:11
Mikaelanstad skrev:Nu kanske jag inte är som alla andra, men för mig är träna på matta är väldigt förlåtande mot att spela på bana då det sällan är helt slätt där bollen gillar att lägga sig.

Där kommer min fråga även om du nu inte svingar fullt ännu, varför inte gå ut en sen kväll o träna svingen på banan på gräs där du får lite mer svar på bollträff osv.

Vad är målet i slutändan? Kunna gå på banans par? tävla? Bild




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jag tror att rätt teknik, och då fram för allt genom en shallow swing plane kommer ge mig största möjliga felmarginal i bollträffen. Vill därför få till svingen först.

Målet på längre sikt är högst oklart i nuläget.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Vad är rätt teknik?
Finns det något som är rätt och fel i olika svingar?

Att en sving skall se ut på ett visst sätt är så typiskt det svenska tänket när det kommer till golf och att det är viktigare att det ser bra ut än att det är funktionellt för den som spelar.
När jag började spela golf på -80 talet kunde en tränare bygga om svingen helt bara för att det inte såg bra ut, spelade ingen roll hur resultatet blev.

Jämför man då med det Amerikanska tänket som mer gick ut på att få bollen från A till B oavsett hur det såg ut så förstår man kanske varför dom fått fram så många top spelare (beror inte bara på folkmängden) där en spelare som t.ex. Jim Furyk aldrig skulle lyckats som svensk eftersom hans sving inte såg bra ut.

Alla är vi olika även i kroppen och hur vi kan röra oss, det innebär att det finns ingen rätt eller fel sving så länge vi lyckas med uppgiften att få bollen dit vi vill.
Du har en sträcka på max 10 cm där du kan påverka hur bollen kommer flyga, dvs precis innan och precis efter du träffar bollen, hur det ser ut innan och efter detta får ingen inverkan på bollens flykt.

Mao drömsvingen för dig kan vara en mardröm för en annan.

Vet att detta inlägget låter väldigt negativt, men det jag menar är att se till att hitta något som funkar istället för att det skall se så bra ut som möjligt, det kommer vara mycket roligare på banan då.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

ErikT_golf skrev: 18 maj 2021, 20:45
Lite olika anledningar. Dels har jag tyckt processen varit väldigt intressant. Att utgå från golfsvingen i teorin, att utifrån teorin träna fysiska rörelser och sedermera genom upprepning uppleva hur rörelsen blir automatisk har varit mycket intressant.

När jag som ung spelade bordtennis var jag nästan mer intresserad av att göra riktigt bra slag än att vinna. Så tror att jag lockas av tanken att kunna svinga bra. Om jag sen kommer kunna lära mig en bra sving går inte helt att veta men jag vill göra ett försök i alla fall! Vad det sen kan innebära i termer av resultat på banan, det är en senare fråga Bild.
Jag tror jag börjar förstå vart du kommer ifrån och har full respekt för det men då jag sällan träffar golfare med denna inställning har jag ett gäng följdfrågor. Jag gillar ditt nörderi.

Vad fick dig att välja just denna golfsving? Om vi bara ska nörda ner oss i teori så finns det faktikst massor av potentiella "modeller" att följa.
Hur definierade du ett bra slag i bordtennis?
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

McRuff skrev: 18 maj 2021, 21:02
ErikT_golf skrev:
svingit skrev:Varför en drömsving? Varför inte en funktionell sving som du klarar dig runt banan med. Är bättre att spela rundor och då se vilka delar av dit spel som behöver förbättras.
Lite olika anledningar. Dels har jag tyckt processen varit väldigt intressant. Att utgå från golfsvingen i teorin, att utifrån teorin träna fysiska rörelser och sedermera genom upprepning uppleva hur rörelsen blir automatisk har varit mycket intressant.

När jag som ung spelade bordtennis var jag nästan mer intresserad av att göra riktigt bra slag än att vinna. Så tror att jag lockas av tanken att kunna svinga bra. Om jag sen kommer kunna lära mig en bra sving går inte helt att veta men jag vill göra ett försök i alla fall! Vad det sen kan innebära i termer av resultat på banan, det är en senare fråga Bild.



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Har du spelat någon runda någonsin?

Och tränar du faktiska slag där du ser bollflykten?

Läst med intresse då jag också är nördig nog för att ha kunnat ge mig på en liknande resa om jag trott på det. För mig är det dock två saker som är svåra nu; bladkontroll och att anpassa för kass lie.

Att få önskad bollbana (draw, fade, hög, låg) är en konsekvens av hela svingen. Men till syvende och sist landar det i ”känsla”. Begreppet ”feel vs real” är talande och väldigt centralt för golfen i mina ögon. Jag har spelat några säsonger nu och har fått upp farten och slaglängder, kan slå draw/fade på beställning (bra dagar, sitter såklart inte alltid) och har börjat greppa hög/låg bollbana.

Ändå är det för mig, och många andra som är väldigt duktiga, viktigt att få slå några bollar på rangen för att ta reda på vad ”dagens fel” är. Ibland är det hook, ibland kan jag inte sluta slå fade. Så de där slagen på rangen säger mig vad jag behöver kompensera för, för det varierar hela tiden.

Att slå med bollen lägre/högre än fötterna är också en utmaning som är knivig att öva någon annanstans än på banan.

Med det sagt, är du inte orolig för att din ”perfekta” sving och självförtroendet du bygger upp totalt ska raseras när du kommer ut till gropar, långhårig ruff osv?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Självförtroendet har redan sviktat ett antal gånger under processen. Men har samtidigt byggts upp över tid då jag upplevt att jag kunnat förstå, och fixa det som inte fungerar. Saker har hela tiden utvecklats i rätt riktning över tiden. Jag är öppen för att det kan uppstå situationer där så inte är fallet, där jag inte förstår vad felet är och jag inte kan fixa det. ¨

Avsikten med att bygga upp svingen från mindre svingar, är inte bara att lära sig hitta en bra impact för den fulla svingen. Utan också att träna på en liten enkel långsam sving som sen kan användas för att så att säga "neutralisera" svingen, hitta tillbaka från "dagens fel", eller som man kan använda som uppvärming för att hitta bollträffen.

Spelade ett par år pay and play för typ 20 år sen :)

Ja, nu är huvudfokus på träning med boll. Men blir mest övningsbollar för tillfället.
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

MacAllan skrev: 19 maj 2021, 01:51
ErikT_golf skrev: 18 maj 2021, 20:11
Mikaelanstad skrev:Nu kanske jag inte är som alla andra, men för mig är träna på matta är väldigt förlåtande mot att spela på bana då det sällan är helt slätt där bollen gillar att lägga sig.

Där kommer min fråga även om du nu inte svingar fullt ännu, varför inte gå ut en sen kväll o träna svingen på banan på gräs där du får lite mer svar på bollträff osv.

Vad är målet i slutändan? Kunna gå på banans par? tävla? Bild




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jag tror att rätt teknik, och då fram för allt genom en shallow swing plane kommer ge mig största möjliga felmarginal i bollträffen. Vill därför få till svingen först.

Målet på längre sikt är högst oklart i nuläget.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Vad är rätt teknik?
Finns det något som är rätt och fel i olika svingar?

Att en sving skall se ut på ett visst sätt är så typiskt det svenska tänket när det kommer till golf och att det är viktigare att det ser bra ut än att det är funktionellt för den som spelar.
När jag började spela golf på -80 talet kunde en tränare bygga om svingen helt bara för att det inte såg bra ut, spelade ingen roll hur resultatet blev.

Jämför man då med det Amerikanska tänket som mer gick ut på att få bollen från A till B oavsett hur det såg ut så förstår man kanske varför dom fått fram så många top spelare (beror inte bara på folkmängden) där en spelare som t.ex. Jim Furyk aldrig skulle lyckats som svensk eftersom hans sving inte såg bra ut.

Alla är vi olika även i kroppen och hur vi kan röra oss, det innebär att det finns ingen rätt eller fel sving så länge vi lyckas med uppgiften att få bollen dit vi vill.
Du har en sträcka på max 10 cm där du kan påverka hur bollen kommer flyga, dvs precis innan och precis efter du träffar bollen, hur det ser ut innan och efter detta får ingen inverkan på bollens flykt.

Mao drömsvingen för dig kan vara en mardröm för en annan.

Vet att detta inlägget låter väldigt negativt, men det jag menar är att se till att hitta något som funkar istället för att det skall se så bra ut som möjligt, det kommer vara mycket roligare på banan då.
"Rätt teknik" var dåligt uttryckt. Jag är helt öppen för att man kan svinga på mång olika sätt. Jag tror dock att det finns ett par olika saker som gör att man får större felmarginal i svingen, men hur man kan uppnå de sakerna på olika sätt. Det tycks också för mig som att det är ganska stor skillnad vad olika personer (tränare mm) ser när de kollar på en sving. Får känslan om man tex jämför med Tennis, att i tennis är alla ganska överens vad det är som "orsakar" eller driver ett bra slag. Mycket mindre sådan konsensus i golf.

Jag kan få känslan av att i Sverige kan man ha en tendens att låsa sig vid vissa perspektiv. Inom bordtennisen tex, så hade många tränare en bild av hur spelare med potential skulle se ut, inte bara gällande teknik utan även kroppskonstitiution. Inte minst inom "landslag" eller annat så hade man därför en tendens att vilja satsa på vissa typer av spelare. Kom man sen utomlands och spelade så var det mycket större variation hur folk spelade.

Från mitt perspektiv verkar det finnas en stor likhet i hur folk svingar i Sverige, inte minst bland instruktörer. Är helt öppen att man kan se det olika, inte minst eftersom många verkar analysera samma sving på olika sätt. När jag diskuterade det med några amerikaner var det flera som sa att det skulle kunna vara påverkat av Jimmy Ballard som hade ett samarbete med Svenska Golfförbundet (uppfattade det som många år sen). Mer känt är troligen att Ballard var Jesper Parneviks tränare. Här är en artikel på samma tema:

https://www.golfdigest.com/story/the-re ... -sorenstam
Skriv svar