Jakten på drömsvingen

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

ErikT_golf skrev: 20 sep 2021, 14:33
Tycker det är svårt att få en tydlig bild av vilka tränare som är bra, mest renommerade etc.

Det finns ju tex såna här tränar-ranknings, men kan tänka mig att massa olika faktorer går in i det. https://www.google.com/amp/s/golf.com/i ... -teachers/

Personligen så tycker jag det är intressant med tränare som delar material tex på ig. Vissa har anmärkningsvärt konsekventa svingar bland sina studenter.

Hade Youngs bok tidigare men gjorde faktiskt mig av med den.
Vad som gör en tränare bra är ju oftast väldigt subjektivt och en bedömning som den du länkar blir ganska intetsägande. Oftast kommer det ner till vad du söker och vad du vill komma åt. Du verkar värdera att tränarens spelare har liknande svingar, någon annan värderar något annat. Den grundläggande frågan handlar inte om vilken tränare som är bra eller inte.

Det jag blir fundersam på är att du är intresserad av inlärning och golf. Där finns det ingen som kommer i närheten av den kunskap och erfarenhet Adam Young har i ämnet och delar med sig av - närmast tror jag är Markus Westerberg. Nu var det längesen jag läste Adams bok men så mycket annat han gör djupdyker verkligen i ämnet. Det blir som The Talent Code på steroider. Boken du ofta refererar till är jättebra - jag gissar också att gänget på Rotary Golf lyfter fram den?

I vilket fall var grundtanken att tips dig om att Adams jobb är fantastiskt för den som vill förstå inlärning specifikt riktat till golfare ännu bättre och med tanke på att du vill förstå saker och ting ville jag rekommendera dig ett djupdyk där. Nu ska jag vara ärlig och säga att jag inte minns vartifrån jag fått den mesta av hans kunskap och jag minns som sagt inte vad boken täcker exakt. Kanske är det värt att djupdyka i lite poddar och andra föreläsningar med honom?
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

Jag har känslan av att kanske ha kört fast. I grunden vill jag ha en sving driven av kroppen, av rotation av kraft från benen. Men när jag använder kroppen så får jag för mkt spänning i armarna, håller ifrån rotation och release, och ”kommer ur” slaget vid träffen istället för att få undan vänster höft och inte räta upp ryggraden.

Men när jag försöker träna mer bara armar för att öva mindre spänning i armarna blir det för lite kropp i svingen och har då inget kvar att svinga med så blir ändå för mkt armar.

Har en känsla av att jag kanske har för lite praktisk erfarenhet av golf vilket gör att träningen blir för lite dynamisk. Sammanfattningsvis ger det känslan att jag har mekanik som i delar fungerar bra så får jag inte till det i svingen som helhet, speciellt inte om jag försöker ha lite fart i svingen.

Samtidigt känner jag en tveksamhet om detta bara är önsketänkande. Att jag helt enkelt inte är bättre, inte har färdigheterna än.

Svingade lite med en lätt plastpinne idag för att se hur mekaniken fungerade frånkopplat från känslan av en golfklubba.

https://www.instagram.com/p/CUz7J5-sG9W ... =copy_link
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

9 hål på Lidingö golfbana på TrackMan. 4 slag bärrre än förra gången. Blev lite nervös efter första 3 hålen som gick bra, vilket ledde till att jag tvekade och gjorde sämre utslag på 4&5 vilket var starkt bidragande till dubbel Bogey på de hålen.

Kunde ha lite mindre spridning på utslagen men överlag känns det ganska ok. Tekniken känns som den sviktar mer när jag spelar.

Video: https://www.instagram.com/p/CVQhukhsO5k ... =copy_link
Bilagor
IMG_7953.JPG
IMG_7953.JPG (252.1 KiB) Visad 3437 gånger
Senast redigerad av ErikT_golf den 20 okt 2021, 18:13, redigerad totalt 6 gång.
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

MaxP skrev:
ErikT_golf skrev: 20 sep 2021, 14:33
Tycker det är svårt att få en tydlig bild av vilka tränare som är bra, mest renommerade etc.

Det finns ju tex såna här tränar-ranknings, men kan tänka mig att massa olika faktorer går in i det. https://www.google.com/amp/s/golf.com/i ... -teachers/

Personligen så tycker jag det är intressant med tränare som delar material tex på ig. Vissa har anmärkningsvärt konsekventa svingar bland sina studenter.

Hade Youngs bok tidigare men gjorde faktiskt mig av med den.
Vad som gör en tränare bra är ju oftast väldigt subjektivt och en bedömning som den du länkar blir ganska intetsägande. Oftast kommer det ner till vad du söker och vad du vill komma åt. Du verkar värdera att tränarens spelare har liknande svingar, någon annan värderar något annat. Den grundläggande frågan handlar inte om vilken tränare som är bra eller inte.

Det jag blir fundersam på är att du är intresserad av inlärning och golf. Där finns det ingen som kommer i närheten av den kunskap och erfarenhet Adam Young har i ämnet och delar med sig av - närmast tror jag är Markus Westerberg. Nu var det längesen jag läste Adams bok men så mycket annat han gör djupdyker verkligen i ämnet. Det blir som The Talent Code på steroider. Boken du ofta refererar till är jättebra - jag gissar också att gänget på Rotary Golf lyfter fram den?

I vilket fall var grundtanken att tips dig om att Adams jobb är fantastiskt för den som vill förstå inlärning specifikt riktat till golfare ännu bättre och med tanke på att du vill förstå saker och ting ville jag rekommendera dig ett djupdyk där. Nu ska jag vara ärlig och säga att jag inte minns vartifrån jag fått den mesta av hans kunskap och jag minns som sagt inte vad boken täcker exakt. Kanske är det värt att djupdyka i lite poddar och andra föreläsningar med honom?
Max, du fick mig att behålla nyfikenheten på Adam Young vilket var mkt bra!

Kommenterade häromdagen i en av Youngs fb grupper på ett inlägg där Young var förhållandevis kritisk mot The Talent Code. och fick bla ett tips på den här boken: https://www.amazon.com/How-We-Learn-Mov ... B09KDSQD9Q

Har börjat läsa och tycker den var väldigt intressant. Man kan nog tolka det på olika sätt men även om det till viss del är en motsatt syn från The Talent Code finns även många likheter och skillnaderna framstår ibland som mer av olika perspektiv. Tex olika perspektiv på ”hur” man mest effektivt ändrar ett rörelsemönster som inte är naturligt eller ändrar ett inövat.

Jag ser det som att ”Variability” träning som Young ofta framhåller är en del, men fungerar inte utan repetition / myelin träning. Av Youngs svar så verkar han till stor del hålla med. Hur kombinationen av träning exakt ska se ut kan nog sen bero på många saker. För mig personligen så ser jag framför allt repetition fram tills att jag har en sving som jag är nöjd med. Sen behövs troligen mer variabilitet i träningen för att kunna lära sig spela golf och ta det till banan.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Har du varit ute på banan än och spelat?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

JohanAdministratör skrev:Har du varit ute på banan än och spelat?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Nej… tänkte att jag skulle spela i alla fall en runda i september eller oktober men kom annat emellan. Jag hade helst velat regga en runda så att jag ska få officiellt handicap. Har i nuläget ingen direkt koppling till golfen så också lite krångel tycker jag att fixa markör.

Jag har tre små barn och har ganska lite tid, en golfrunda blir en stor tidsinvestering jämfört med träning (oftast TrackMan i närheten). Eftersom jag inte ör nöjd med svingen så prioriterar jag träningen.

Tänker mig att jag kommer vilja spela rundor då och då framåt vår / sommar. Sen måste jag hitta något som fungera praktiskt, gissar att jag kommer försöka spela tidig morgon 9 hål, någonstans nära mig (Stockholms stad). Sen verkar ju många 9 hålsbana vara korta, med många korta par 3 hål vilket inte känns helt optimalt.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

ErikT_golf skrev:
JohanAdministratör skrev:Har du varit ute på banan än och spelat?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Nej… tänkte att jag skulle spela i alla fall en runda i september eller oktober men kom annat emellan. Jag hade helst velat regga en runda så att jag ska få officiellt handicap. Har i nuläget ingen direkt koppling till golfen så också lite krångel tycker jag att fixa markör.

Jag har tre små barn och har ganska lite tid, en golfrunda blir en stor tidsinvestering jämfört med träning (oftast TrackMan i närheten). Eftersom jag inte ör nöjd med svingen så prioriterar jag träningen.

Tänker mig att jag kommer vilja spela rundor då och då framåt vår / sommar. Sen måste jag hitta något som fungera praktiskt, gissar att jag kommer försöka spela tidig morgon 9 hål, någonstans nära mig (Stockholms stad). Sen verkar ju många 9 hålsbana vara korta, med många korta par 3 hål vilket inte känns helt optimalt.
Livspusslet med småbarn är den största utmaningen


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

Min känsla just nu är att det är svårare än vad jag hoppats att få svingen att fungera som jag vill. Upplevde mig ha förbättringar med järnklubbor där releasen fungerade bättre och impakt bättre. Kändes som jag var på väg att få till en full sving som teknisk var någorlunda nära där jag vill vara.

Slängde in lite 3 Wood och då ser svingen inte alls bra ut. Mest ogillar jag att huvudet går ner i toppen av baksvingen, ännu mer ner sen i transition och sen alldeles för mycket upp inför impakt. Höften går alldeles för mkt upp och inte bakåt inför impact. Men 3 Wood svingen gör det också tydligare att dessa tendenser även finns med järnklubban.

https://www.instagram.com/p/CXDf5RitW2D ... =copy_link
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

ErikT_golf skrev:Min känsla just nu är att det är svårare än vad jag hoppats att få svingen att fungera som jag vill. Upplevde mig ha förbättringar med järnklubbor där releasen fungerade bättre och impakt bättre. Kändes som jag var på väg att få till en full sving som teknisk var någorlunda nära där jag vill vara.

Slängde in lite 3 Wood och då ser svingen inte alls bra ut. Mest ogillar jag att huvudet går ner i toppen av baksvingen, ännu mer ner sen i transition och sen alldeles för mycket upp inför impakt. Höften går alldeles för mkt upp och inte bakåt inför impact. Men 3 Wood svingen gör det också tydligare att dessa tendenser även finns med järnklubban.

https://www.instagram.com/p/CXDf5RitW2D ... =copy_link
Med träning så händer det. Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

December var nästan obefintlig träning med boll pga förkylningar och annat som gick runt i familjen. Istället gjorde jag teknikträning. Framför allt fokus på att hålla takeaway framför och klubban upp för svingplanet i baksvingen. Samt jobb med det som tycks vara mitt stora problem, att komma till impact i tid.

En hel del tycks falla på plats. Nästa steg blir att försöka behålla de senaste tekninkförändringarna när jag svingar med boll. Om det fungerar så är de stora sakerna som är kvar då att fixa releasen så att jag inte blir sen till impact. Och efter det att successivt öka tempot i svingen men hålla allt annat lika. Som det är nu så finns det en tydlig gräns för hur snabbt tempo jag kan ha i svingen, går jag över den så blir jag alldeles för aktiv i överkroppen i nersvingen.

Sen gissar jag att kommer säkert dyka upp en del saker som jag vill ändra på vägen.

Film: https://www.instagram.com/p/CYcFYYFt3Ku ... =copy_link
Skriv svar