Jakten på drömsvingen

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

FreF skrev:Spelar du nånting på bana eller det handlar bara om att få till en sving?
Inte nu nej. Jag vet att jag inte kan göra en full sving på det sätt som jag vill. Det betyder att om jag försöker göra det, och speciellt om jag vill få längd på slagen så kommer jag börja ta i med armarna. Men det är precis det motsatta vad jag försöker lära mig, och skulle göra att inlärningen bara tar längre tid.

Låter istället processen få ta den tid det tar. Tycker oftast att processen är intressant och rolig i sig. Men ibland är det svårt att ha tålamod.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

ErikT_golf skrev: 14 maj 2021, 08:28
FreF skrev:Spelar du nånting på bana eller det handlar bara om att få till en sving?
Inte nu nej. Jag vet att jag inte kan göra en full sving på det sätt som jag vill. Det betyder att om jag försöker göra det, och speciellt om jag vill få längd på slagen så kommer jag börja ta i med armarna. Men det är precis det motsatta vad jag försöker lära mig, och skulle göra att inlärningen bara tar längre tid.

Låter istället processen få ta den tid det tar. Tycker oftast att processen är intressant och rolig i sig. Men ibland är det svårt att ha tålamod.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Intressant. När är du "klar"?
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

MaxP skrev:
ErikT_golf skrev: 14 maj 2021, 08:28
FreF skrev:Spelar du nånting på bana eller det handlar bara om att få till en sving?
Inte nu nej. Jag vet att jag inte kan göra en full sving på det sätt som jag vill. Det betyder att om jag försöker göra det, och speciellt om jag vill få längd på slagen så kommer jag börja ta i med armarna. Men det är precis det motsatta vad jag försöker lära mig, och skulle göra att inlärningen bara tar längre tid.

Låter istället processen få ta den tid det tar. Tycker oftast att processen är intressant och rolig i sig. Men ibland är det svårt att ha tålamod.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Intressant. När är du "klar"?
Ser det mer som ”vad” gör att jag är klar än när. Vill i första hand ha en konsekvent impact, och därefter få till en ”bra” längd i slagen. Exakt vad det innebär i faktisk längd får jag se efterhand.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

ErikT_golf skrev:
Ser det mer som ”vad” gör att jag är klar än när. Vill i första hand ha en konsekvent impact, och därefter få till en ”bra” längd i slagen. Exakt vad det innebär i faktisk längd får jag se efterhand.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Då vänder vi frågan till vad är det som gör att du är klar? En bra impact är det med eller utan boll? I vilka förutsättningar? Med vilken klubba?

Jag tycker ditt intresse i processen är fascinerande men jag försöker förstå målbilden lite bättre.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

MaxP skrev:
ErikT_golf skrev:
Ser det mer som ”vad” gör att jag är klar än när. Vill i första hand ha en konsekvent impact, och därefter få till en ”bra” längd i slagen. Exakt vad det innebär i faktisk längd får jag se efterhand.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Då vänder vi frågan till vad är det som gör att du är klar? En bra impact är det med eller utan boll? I vilka förutsättningar? Med vilken klubba?

Jag tycker ditt intresse i processen är fascinerande men jag försöker förstå målbilden lite bättre.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Med boll absolut. Och gärna genom bagen. Jag har övat framför allt med järn 5-7, men även en del hybrid, hybriden var nästan lättare i perioder att jobba upp mot full sving inomhus. Så tror att om / när jag får svingen att fungera så kommer det inte vara alltför svårt att få till det med både med längre och kortare klubbor. Driver blir säkert största utmaningen.

Sen kommer processen troligen påverkas av personliga förutsättningar, med jobb och tre små barn hemma kommer det troligen vara lättare att få in kortare träning, range, och simulatorgolf än riktig golf på bana.

Målbilden är inte fast och kommer säkert ändras. Kan inte säga om det är svingen som fascinerar mest, eller om jag så småningom kommer vilja göra något liknande med fokus på närspel. Om jag verkligen svävar iväg med en målbild så tycker jag det hade varit otroligt intressant att kunna forma slag. Känns som att golfen på bana då får en annan strategisk dimension. Men så långt kan jag inte riktigt tänka i nuläget.



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
FreF
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 maj 2020, 19:55

Whatever floats your boat!

Tänker att det hade väl vart kul att göra ngt med svingen när du är ”klar” typ ta ut den på en bana och spela golf.

MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

ErikT_golf skrev: 14 maj 2021, 22:03 Med boll absolut. Och gärna genom bagen. Jag har övat framför allt med järn 5-7, men även en del hybrid, hybriden var nästan lättare i perioder att jobba upp mot full sving inomhus. Så tror att om / när jag får svingen att fungera så kommer det inte vara alltför svårt att få till det med både med längre och kortare klubbor. Driver blir säkert största utmaningen.

Sen kommer processen troligen påverkas av personliga förutsättningar, med jobb och tre små barn hemma kommer det troligen vara lättare att få in kortare träning, range, och simulatorgolf än riktig golf på bana.

Målbilden är inte fast och kommer säkert ändras. Kan inte säga om det är svingen som fascinerar mest, eller om jag så småningom kommer vilja göra något liknande med fokus på närspel. Om jag verkligen svävar iväg med en målbild så tycker jag det hade varit otroligt intressant att kunna forma slag. Känns som att golfen på bana då får en annan strategisk dimension. Men så långt kan jag inte riktigt tänka i nuläget.



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Intressant. Jag vet fortfarande inte om jag riktigt kan relatera men jag får en liknelse i huvudet med body building. Du vill att saker och ting ska se ut på ett visst sätt och det är fokuset och funktionaliteten får ta baksätet lite grann. Inte för att det är något fel med det.
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

FreF skrev:Whatever floats your boat!

Tänker att det hade väl vart kul att göra ngt med svingen när du är ”klar” typ ta ut den på en bana och spela golf.
Absolut kommer jag att göra det! Bara att jag vill ha en stabil och repeterbar sving först!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

ErikT_golf skrev:
FreF skrev:Whatever floats your boat!

Tänker att det hade väl vart kul att göra ngt med svingen när du är ”klar” typ ta ut den på en bana och spela golf.
Absolut kommer jag att göra det! Bara att jag vill ha en stabil och repeterbar sving först!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Hur tränar du din repeterbara sving ?
Tränar du slag i lutningar osv ?

Jag är rätt säker på att hur mycket du än tränar för att få en repeterbar sving så kommer din hjärna trixa med din sving på 0,1 sekund när det ligger en boll framför klubban och du skall slå mot green, fairway osv.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

MaxP skrev:
ErikT_golf skrev: 14 maj 2021, 22:03 Med boll absolut. Och gärna genom bagen. Jag har övat framför allt med järn 5-7, men även en del hybrid, hybriden var nästan lättare i perioder att jobba upp mot full sving inomhus. Så tror att om / när jag får svingen att fungera så kommer det inte vara alltför svårt att få till det med både med längre och kortare klubbor. Driver blir säkert största utmaningen.

Sen kommer processen troligen påverkas av personliga förutsättningar, med jobb och tre små barn hemma kommer det troligen vara lättare att få in kortare träning, range, och simulatorgolf än riktig golf på bana.

Målbilden är inte fast och kommer säkert ändras. Kan inte säga om det är svingen som fascinerar mest, eller om jag så småningom kommer vilja göra något liknande med fokus på närspel. Om jag verkligen svävar iväg med en målbild så tycker jag det hade varit otroligt intressant att kunna forma slag. Känns som att golfen på bana då får en annan strategisk dimension. Men så långt kan jag inte riktigt tänka i nuläget.



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Intressant. Jag vet fortfarande inte om jag riktigt kan relatera men jag får en liknelse i huvudet med body building. Du vill att saker och ting ska se ut på ett visst sätt och det är fokuset och funktionaliteten får ta baksätet lite grann. Inte för att det är något fel med det.
Likheten med styrketräning är bra! Men likheten med styrketräning skulle jag skulle beskriva som att fokus ligger på att se till att tekniken i alla övningar är rätt, för att se till att man isolerar och verkligen använder den muskeln man tränar. Hela tiden måste man då tänka på att inte lägga på mer vikt än vad musklerna man tränar orkar för att man vill undvika att kompensera med andra musiker eller kasta eller rycka upp vikter.

Det kanske är svårare än vad jag tror att förmedla men i princip så är mitt fokus på ”motorn” av svingen, vilket i det sätt jag vill svinga på är kroppen. Genom att skifta vikt, och rotera kroppen vill jag driva svingen inifrån och ut, dvs att ben och core är motorn i svingen. Armarna är avslappnade, och armar och klubba rör sig som en följd av vad kroppen gör. Fokus är på funktion, utseendet är bara resultatet av funktionen. Det kanske svåraste i processen är kanske just att låta armarna vara avslappnade, att i princip inte bry sig alls var klubban tar vägen i svingen.

Det är nog svårt att förklara men Video används egentligen för att kolla funktion mer än utseende.



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar