Jakten på drömsvingen

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

Efter att ha känt att jag fastnat på att få till release och rent allmänt integration mellan kropp och armar tog jag en lektion med Daniel Bäck. Daniel tycker jag verkligen visade prov på fingertoppskänsla, kunde se var jag var, och komma med otroligt välriktad input. Det var två saker, dels rotation utifrån swing DNA modellen, och dels trail hand greppet. Rotationen gav mig mer dynamik i transition, och greppet gjorde mig lite mer höger hand i release vilket gav bra resultat på impakt.

För mig kräver även ändringar som fungerar bra träning för att integreras. Just nu är mitt främsta problem att vikten kommer för långt bak på hälarna vid toppen och i transition, vilket tycks bidra till att armarna blir för aktiva och gå utåt i transition. Möjligen påverkas armarna också av greppändringen.

Överlag är jag väldigt nöjd med hur svingen utvecklats sedan lektionen. Bättre impact, mer klubbhastighet med bibehållen sekvens.

Video: https://www.instagram.com/p/CbPyzfjNMIT ... =copy_link
IMG_0257.JPG
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Ser ut som vår på rangen.
Svingen ser fin ut! Har du varit ute och spelat något än eller ligger det i pipeline?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

JohanAdministratör skrev:Ser ut som vår på rangen.
Svingen ser fin ut! Har du varit ute och spelat något än eller ligger det i pipeline?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Tack!

Planen är att spela 9 hål och se hur det går när banorna börjar öppna. Funderar på Ulriksdal. Och efter första rundan gå en runda till med markör och fixa ett officiellt handicap.

Jag hade hoppats att ha kommit lite längre med svingen, så att jag kunde ha tid att gå över till mer spelträning. Det är fortfarande ganska mycket ändringar i svingen. Har inte några konsekventa distanser med några klubbor. Hade också velat öva på lite wedgar och få lite känsla för olika distanser.

Spelade en runda på TrackMan förra veckan som gick riktigt dåligt. Och på riktigt är det även puttning.. Försöker ställa in mig på att det är ganska troligt att spelresultatet inte blir jättebra.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

ErikT_golf skrev: 19 mar 2022, 18:10
JohanAdministratör skrev:Ser ut som vår på rangen.
Svingen ser fin ut! Har du varit ute och spelat något än eller ligger det i pipeline?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Tack!

Planen är att spela 9 hål och se hur det går när banorna börjar öppna. Funderar på Ulriksdal. Och efter första rundan gå en runda till med markör och fixa ett officiellt handicap.

Jag hade hoppats att ha kommit lite längre med svingen, så att jag kunde ha tid att gå över till mer spelträning. Det är fortfarande ganska mycket ändringar i svingen. Har inte några konsekventa distanser med några klubbor. Hade också velat öva på lite wedgar och få lite känsla för olika distanser.

Spelade en runda på TrackMan förra veckan som gick riktigt dåligt. Och på riktigt är det även puttning.. Försöker ställa in mig på att det är ganska troligt att spelresultatet inte blir jättebra.
Daniel är en fantastisk golfcoach. Jag skulle gärna höra dina tankar kopplade till frågan jag ställer i denna tråd: viewtopic.php?f=27&t=3246
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

MaxP skrev:
ErikT_golf skrev: 19 mar 2022, 18:10
JohanAdministratör skrev:Ser ut som vår på rangen.
Svingen ser fin ut! Har du varit ute och spelat något än eller ligger det i pipeline?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Tack!

Planen är att spela 9 hål och se hur det går när banorna börjar öppna. Funderar på Ulriksdal. Och efter första rundan gå en runda till med markör och fixa ett officiellt handicap.

Jag hade hoppats att ha kommit lite längre med svingen, så att jag kunde ha tid att gå över till mer spelträning. Det är fortfarande ganska mycket ändringar i svingen. Har inte några konsekventa distanser med några klubbor. Hade också velat öva på lite wedgar och få lite känsla för olika distanser.

Spelade en runda på TrackMan förra veckan som gick riktigt dåligt. Och på riktigt är det även puttning.. Försöker ställa in mig på att det är ganska troligt att spelresultatet inte blir jättebra.
Daniel är en fantastisk golfcoach. Jag skulle gärna höra dina tankar kopplade till frågan jag ställer i denna tråd: viewtopic.php?f=27&t=3246
Haha, jag är som en forskare som aldrig lämnat labbet som ska svara på hur verkligheten fungerar 🤪Bild

Ska fundera lite
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

JohanAdministratör skrev:Ser ut som vår på rangen.
Svingen ser fin ut! Har du varit ute och spelat något än eller ligger det i pipeline?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Ändrade Rubrik på dagboken för att mer reflektera hur jag tänker nu.

Fick frågan på Indoor Golf om jag kände Johan Salzmann. Nät jag sa nej fick jag sen frågan om jag var han som drömmer om den perfekta svingen men aldrig spelat golf Bild

Det fick mig att inse att jag tänkt om ganska mycket vad jag vill uppnå. Jag tänker nu fram för allt att jag vill ha bra kinetisk sekvens, dvs effektiv överföring av kraft till klubban. Eller ”effortless power”.

Jag har på senaste tiden tränat mer på rytm och tempo. Vilket fått mig att närma mig en full finish.Största problemen just nu är releasen som hamnat lite mellan lead och trail side release. Jag ser möjligen en sving som skulle gå att spela med. Trots problem med release tycker jag att jag har mindre spridning än tidigare.

Kämpar också mot för mycket elevation av armarna i baksvingen, och för mkt ”ryck” ner med armarna för att starta svingen.

Överlag så har jag bättre shallow i övningssvingen men är sen till impact, tvärtom med boll.

Video: https://www.instagram.com/p/CcDiIKVtLWb ... =copy_link
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

ErikT_golf skrev: 07 apr 2022, 16:30
JohanAdministratör skrev:Ser ut som vår på rangen.
Svingen ser fin ut! Har du varit ute och spelat något än eller ligger det i pipeline?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Ändrade Rubrik på dagboken för att mer reflektera hur jag tänker nu.

Fick frågan på Indoor Golf om jag kände Johan Salzmann. Nät jag sa nej fick jag sen frågan om jag var han som drömmer om den perfekta svingen men aldrig spelat golf Bild

Det fick mig att inse att jag tänkt om ganska mycket vad jag vill uppnå. Jag tänker nu fram för allt att jag vill ha bra kinetisk sekvens, dvs effektiv överföring av kraft till klubban. Eller ”effortless power”.

Jag har på senaste tiden tränat mer på rytm och tempo. Vilket fått mig att närma mig en full finish.Största problemen just nu är releasen som hamnat lite mellan lead och trail side release. Jag ser möjligen en sving som skulle gå att spela med. Trots problem med release tycker jag att jag har mindre spridning än tidigare.

Kämpar också mot för mycket elevation av armarna i baksvingen, och för mkt ”ryck” ner med armarna för att starta svingen.

Överlag så har jag bättre shallow i övningssvingen men är sen till impact, tvärtom med boll.

Video: https://www.instagram.com/p/CcDiIKVtLWb ... =copy_link
Reflektion från min erfarenhet, effortless power utvärderas oftast i hur den energin kommer ut i bollen. Effortless power i din rörelse utan bollträff är två olika saker.
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

MaxP skrev:
ErikT_golf skrev: 07 apr 2022, 16:30
JohanAdministratör skrev:Ser ut som vår på rangen.
Svingen ser fin ut! Har du varit ute och spelat något än eller ligger det i pipeline?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Ändrade Rubrik på dagboken för att mer reflektera hur jag tänker nu.

Fick frågan på Indoor Golf om jag kände Johan Salzmann. Nät jag sa nej fick jag sen frågan om jag var han som drömmer om den perfekta svingen men aldrig spelat golf Bild

Det fick mig att inse att jag tänkt om ganska mycket vad jag vill uppnå. Jag tänker nu fram för allt att jag vill ha bra kinetisk sekvens, dvs effektiv överföring av kraft till klubban. Eller ”effortless power”.

Jag har på senaste tiden tränat mer på rytm och tempo. Vilket fått mig att närma mig en full finish.Största problemen just nu är releasen som hamnat lite mellan lead och trail side release. Jag ser möjligen en sving som skulle gå att spela med. Trots problem med release tycker jag att jag har mindre spridning än tidigare.

Kämpar också mot för mycket elevation av armarna i baksvingen, och för mkt ”ryck” ner med armarna för att starta svingen.

Överlag så har jag bättre shallow i övningssvingen men är sen till impact, tvärtom med boll.

Video: https://www.instagram.com/p/CcDiIKVtLWb ... =copy_link
Reflektion från min erfarenhet, effortless power utvärderas oftast i hur den energin kommer ut i bollen. Effortless power i din rörelse utan bollträff är två olika saker.
Jag håller med om att mätningar oftast utgår ifrån bollen, men målbilden jag funderar på skulle jag se som både teknisk och en känsla. Den tekniska delen är inspirerat av mätningar från 3D analyser.

Phil Cheetham skriver tex:

”For best energy transfer and maximum club head speed in the downswing, the theory of proximal to distal sequencing (Putnam, 1993) requires several attributes to be evident in a golfer’s kinematic sequence; all segments should accelerate then decelerate before impact (except the club which should peak exactly at impact); the peaking order should be pelvis, thorax, arm, club; and each peak should be larger and later than the previous one.”

https://www.researchgate.net/profile/R ... ion_detail

Tanken på en effektiv sving har jag haft i princip hela processen. Men däremot känner jag mig mer öppen för att en effektiv sving kan se olika ut. Swing DNA tänket och Daniel Bäck har nog varit största påverkan i den riktningen.

Jag tror att jag senaste veckan har åtminstone fått en föraning hur bollträffen skulle kunna kännas med en ”effortless” sving. Inte genom någon större svinghastighet men genom en känsla att ansträngningen är väldigt låg, men klubba och boll rör sig jämförelsevis snabbt. Om jag faktiskt kan få till det, och om om känslan är som jag anar, så tror jag att det är det jag kommer gilla bäst med golf.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Så du hänger också på Mood ibland?
Hoppas vi ses så vi kan snacka lite golf någon gång!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

Sportsboxai har nu släppt deras 3D analys app för allmänheten. Har länge velat prova den.

Avatarsvingen tycker jag ser för ”clean” ut. Väldigt nöjd däremot att se att jag har negativ sway (bort från ”målet”) av överkroppen vid impact, något som alla proffs gör enligt Sportsboxai.

Video med 3D analysen: https://www.instagram.com/p/Ccm0ShoDfQ ... MyMTA2M2Y=
Skriv svar