Jakten på drömsvingen

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

Syftet med den här dagboken är att dela med mig av min resa framåt och gärna få utbyte från andras erfarenheter. Tidigare har hemsidan där jag är medlem (beskriver mer nedan) haft en fb grupp där det var ganska mycket interaktion mellan medlemmarna. Tyvärr försvann nästan all interaktion mellan medlemmarna när gruppen flyttades från fb. Jag saknar interaktion med andra golfare och tänkte därför kolla om detta forum skulle kunna fungera för att hitta andra någorlunda likasinnade, även om ni som är här inte tränar som jag.

Efter ett antal års uppehåll från idrott så tog jag 2019 upp tennis igen. Tyvärr gick min hälsena av. Bestämde mig efter det för att golf var mer lämpligt än tennis. Var också mkt inspirerad av min då 6 åriga dotter som börjat med golf.

Tennis är jag ganska bra på framför allt efter att ha spelat mycket bordtennis. Golf hade jag bara spelat lite pay and play för ca 20 år sen. Som person gillar jag att vara åtminstone ganska bra på det jag gör så bestämde mig för att försöka lära mig grunderna i golf. Kollade massa youtube videos och började även kolla in premium hemsidor för att lära sig golf. Fastnade efter ett tag för en hemsida och blev medlem. Insåg efter ett tag att jag verkligen gillade både metodiken, processen och träningen och bestämde mig för att jag ville följa den dedikerat. Från mars 2020 har jag regelbundet tränat. Vad hemsidan heter tänkte jag inte säga just nu eftersom det inte är syftet med att dela här.

Jag har genomgått ganska grundlig träning för att lära mig en sving som är driven av kropp och ben, mer än ”bara” armar. Mycket av träningen har varit teknik för att ”lära” kropp och hjärna. En stor del av träningen har skett inomhus. Svingen har byggts upp genom att först lära mig röra kroppen, sedan lägga på en arm, sen klubba och sen andra armen. Att lägga till boll är det sista steget. En stor del i processen är att filma träningen för att se till att tekniken ser ut som det är tänkt och inte bara som det ”känns”. Till min hjälp har jag en instruktör online som granskar mina videos och kommer med feedback. Jag har nu en sving inomhus som är relativt nära den tekniken jag eftersträvar. Jag har under processen inte spelat golf, till stor del för att det känns som det är nästan omöjligt att spela när man kontinuerligt ändrar teknik. Men tanken är också att ha strikt fokus på träningen för att se till att så långt det går bara upprepa så korrekta rörelser som möjligt, och undvika att upprepa felaktiga rörelser, för att ”lära” både kropp och hjärna ett korrekt rörelsemönster. Överlag tänker jag mig att resan såhär långt är ganska olik hur de flesta lär sig golf.

Vägen framåt nu är att försöka ta svingen från inomhus till utomhus. Fram för allt är tanken att genom små svingar träna en ”perfekt” impact position med konsekventa träffar mitt på bladet, med kompression. Sedan långsamt öka storleken på svingen men behålla samma impact. Jag kommer troligen även göra en del fulla svingar för att försöka få med mig samma teknik som inomhus. Just nu är
min upplevelse att jag hyfsat konsekvent kan slå ganska rakt. Däremot har jag ännu inte kunna få upp det tempo jag skulle vilja ha i svingen för att uppnå distansen jag vill ha utan att behöva ”ta i” med armarna. Enligt tekniken som jag följer så ”ska” man välja mellan en mer aktiv trail side (höger arm för högergolfare) release och en mer passiv lead side (vänster arm) release. Spelare som har tydligt trail side side release är tex John Rahm och Tony Finau, medan spelare med tydlig lead side release är tex Vijay Sing eller John Daly. Jag har just nu fastnat lite mitt emellan i min release och behöver välja sida, så det kommer också ske framöver.

Vad är då målet med allt detta? Lite oklart.. just nu vill jag fram för allt bygga den sving jag eftersträvar. För att kunna svinga som ”jag vill”, och med det kunna konsekvent slå rakt med bra längd. Någonstans under vägen kommer jag nog lägga mer fokus på närspel också. Sen får jag helt enkelt se vad det senare kan innebära i termer av spelresultat.

Min tanke med att dela här var fram för allt att dela träningsvideos. Men vad jag kan se så kan man inte ladda upp videos här. Min senaste sving finns på instagram här: https://www.instagram.com/p/CN5j9s8h6rW ... bc7zkl9j3e

Instagram kontot visar också lite historik i breda drag av processen sedan början.
Senast redigerad av ErikT_golf den 07 apr 2022, 13:31, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
fstahl
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 sep 2014, 07:40
Ort: Jönköping
Kontakt:

Intressant utgångspunkt!
Hade varit glad om jag hade haft den förmågan till självanalys av min sving.
Din målmedvetenhet gör att du kommer lyckas bra med golfen. Lycka till!
Driver: Callaway GBB Epic
FW: Callaway Rogue 5 HY: Rogue 4
Järn: Callaway Rogue Pro 5-P
Wedgar: Callaway Jaws MD5: 50, 54, 60
Putter: PXG Closer Gen2
Boll: Titleist Pro V1X / Blackswing Pure Black Tour

https://www.blackswing.golf
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Varmt välkommen till forumet!

En intressant ingång mot golfsvingen och jag gillar verkligen nörderiet. Jag tror mig se vilken hemsida du utgår ifrån - även om jag inte förstår varför du ska hålla det hemligt? Jag har träffat golfare med liknande idéer och historia och vad många av dem gått i för fälla är att allt fokus hamnar på det visuella och inget på resultatet av slagen. Det är två olika sidor!

Lycka till!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Spännande! Kommer att följa din dagbok!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

MaxP skrev:Varmt välkommen till forumet!

En intressant ingång mot golfsvingen och jag gillar verkligen nörderiet. Jag tror mig se vilken hemsida du utgår ifrån - även om jag inte förstår varför du ska hålla det hemligt? Jag har träffat golfare med liknande idéer och historia och vad många av dem gått i för fälla är att allt fokus hamnar på det visuella och inget på resultatet av slagen. Det är två olika sidor!

Lycka till!
Haha tanken var inte att det skulle vara ”hemligt”, det är Rotaryswing. Skrev det inte mest utifrån en tanken att dagboken skulle handla mer om personliga erfarenheter, reflektioner och upplevelser i resan mot att härifrån göra resan till att faktiskt spela golf. I motsats till att tex diskutera för eller emot rotaryswing. Mest är jag kanske lite trevande inför att försöka hitta en relevant interaktion med andra golfare.. det var väldigt enkelt med interaktion i Rotaryswings fb grupp där alla följde samma process :)

Jag har också till stor del skiftat ifrån ett teknikfokus till ett fokus på att svinga på ”känsla”. Erfarenheten såhär långt är att det visuella är resultatet av hur kroppen rör sig och inte ett resultat i sig. Såhär långt så verkar hur kroppen rör sig, bekräftat av det visuella också ge det resultat av slagen som jag (tror att) jag förväntar mig.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag har aldrig hört talas om Rotary swing.
Vad är tanken?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

JohanAdministratör skrev:Jag har aldrig hört talas om Rotary swing.
Vad är tanken?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Som en 30 sekunders elevator pitch skulle jag beskriva Rotaryswing som två saker

1) En svingfilosofi: Ett sätt att se golfsvingen som driven av fundamentala faktorer, tex fysiska, biomekaniska mm. Genom att fokusera på att lära sig de fundamentala faktorerna kan man lära sig en sving som är enkel (få rörliga delar är tänkt att ge bästa möjliga förutsättningar att vara konsekvent), effektiv (svingspeed) och minimerar skador.

2) En process för att på snabbaste möjliga sätt lära sig rätt ”teknik”, dvs fysiska rörelser med kroppen, och få dessa rörelsemönster att lagras i hjärnan så de blir automatiska. Övergripande mottot här kan man säga är ”feel is not real”, och innebär att man behöver spegel och kamera för att bekräfta att ”känslan” av hur man rör kroppen och det sätt man svingar, faktiskt motsvaras av hur det ser ut.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

Efter mycket fundering trodde jag att jag har bestämt mig att satsa på en trail side (höger arm) release. Tycker egentligen att lead side release är mer elegant men kom fram till att jag tror mig ha lättare för en release som är mer aktiv med höger sida och arm pga min bakgrund i pingis och tennis. Tanken var att det skulle kännas lättare och mer naturligt. Rotaryswing är i grunden mer lead side så har fokuserat mest på det under processen tills nu. Samtligt har höger arm blivit mer aktiv fram för allt när jag försökt öka svinghastigheten.

Har drillat trail side release ett par dagar men har svårt att få till känslan. Jag vill nu ha mer öppna axlar vid impact och mer aktivt styra klubban genom impact med höger sida / arm och inte låta klubban passivt rotera genom impact som vid lead side release.

Slog bollar idag och hade svårare att hitta konsekvent bollträff. Slagen tenderar plötsligt att gå höger, om än fortfarande rakt. Överlag så verkar tanken på en mer aktiv höger sida göra mig mer stel och spänd genom hela svingen. Jag har haft ganska mycket problem med att jag varit för spänd genom hela processen.

https://www.instagram.com/p/CODLd7XMxh2 ... bxzntlrmgm

Känner mig nu mer tveksam igen och har börjat sakna lead side release.




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

ErikT_golf skrev: 24 apr 2021, 15:15 Efter mycket fundering trodde jag att jag har bestämt mig att satsa på en trail side (höger arm) release. Tycker egentligen att lead side release är mer elegant men kom fram till att jag tror mig ha lättare för en release som är mer aktiv med höger sida och arm pga min bakgrund i pingis och tennis. Tanken var att det skulle kännas lättare och mer naturligt. Rotaryswing är i grunden mer lead side så har fokuserat mest på det under processen tills nu. Samtligt har höger arm blivit mer aktiv fram för allt när jag försökt öka svinghastigheten.

Har drillat trail side release ett par dagar men har svårt att få till känslan. Jag vill nu ha mer öppna axlar vid impact och mer aktivt styra klubban genom impact med höger sida / arm och inte låta klubban passivt rotera genom impact som vid lead side release.

Slog bollar idag och hade svårare att hitta konsekvent bollträff. Slagen tenderar plötsligt att gå höger, om än fortfarande rakt. Överlag så verkar tanken på en mer aktiv höger sida göra mig mer stel och spänd genom hela svingen. Jag har haft ganska mycket problem med att jag varit för spänd genom hela processen.

https://www.instagram.com/p/CODLd7XMxh2 ... bxzntlrmgm

Känner mig nu mer tveksam igen och har börjat sakna lead side release.
Nu är jag inte insatt i Rotary Golfs olika ordval men om spelarna du nämner ovan som har en trail side release enligt dig har båda ett väldigt slutet blad i baksvingen till sammans med en flexion i den främre handleden. Något du inte har på videorna ovan. Jag kanske missar en pusselbit men det kan vara något tänker jag.
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

MaxP skrev:
ErikT_golf skrev: 24 apr 2021, 15:15 Efter mycket fundering trodde jag att jag har bestämt mig att satsa på en trail side (höger arm) release. Tycker egentligen att lead side release är mer elegant men kom fram till att jag tror mig ha lättare för en release som är mer aktiv med höger sida och arm pga min bakgrund i pingis och tennis. Tanken var att det skulle kännas lättare och mer naturligt. Rotaryswing är i grunden mer lead side så har fokuserat mest på det under processen tills nu. Samtligt har höger arm blivit mer aktiv fram för allt när jag försökt öka svinghastigheten.

Har drillat trail side release ett par dagar men har svårt att få till känslan. Jag vill nu ha mer öppna axlar vid impact och mer aktivt styra klubban genom impact med höger sida / arm och inte låta klubban passivt rotera genom impact som vid lead side release.

Slog bollar idag och hade svårare att hitta konsekvent bollträff. Slagen tenderar plötsligt att gå höger, om än fortfarande rakt. Överlag så verkar tanken på en mer aktiv höger sida göra mig mer stel och spänd genom hela svingen. Jag har haft ganska mycket problem med att jag varit för spänd genom hela processen.

https://www.instagram.com/p/CODLd7XMxh2 ... bxzntlrmgm

Känner mig nu mer tveksam igen och har börjat sakna lead side release.
Nu är jag inte insatt i Rotary Golfs olika ordval men om spelarna du nämner ovan som har en trail side release enligt dig har båda ett väldigt slutet blad i baksvingen till sammans med en flexion i den främre handleden. Något du inte har på videorna ovan. Jag kanske missar en pusselbit men det kan vara något tänker jag.
Ja jag tror det ligger mkt i det, slutet blad i baksvingen är något jag tidigare försökt jobba bort då jag var inne på lead side release. Jag tycker mig inte få det resultat från trail side som jag hoppats på. Känns som jag kanske blivit mer lead side än vad jag trott under den här processen. Har bestämt mig för att prova lead side igen och ge det ett par dagar och utvärdera.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar