Mickesgolf - Vägen mot stabilt singelspel

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Tja, tänkte man kanske skulle skriva lite om sig själv o sina mål när man ändå är här inne o kommenterar o skriver lite i andra trådar.

Vem är jag då, Micke 35år som vännerna tjatat om att jag ska börja spela golf så Maj 2020 valde jag att börja ta grönt kort o ut o spela golf.

Första säsongen så ville man ju otroligt mycket, vilket många säkert här inne själva upplevt och det gick väl sådär Bild jag är en riktig vinnarskalle så när man inte träffar bollen på Tee, duffar/toppar så blir man lite småfrustrerad inom mig. Något troligtvis ingen annan märker av då jag ytterst sällan visar sådant utåt.

Så jag började kolla mycket Youtube filmer, upp till ranchen o försöka hitta en sving o känsla som fungerade, fortsatte även i simulatorn under vintern och spela 1-2 timmar vid några tillfällen. Gick även trots minusgrader o spela korthålsbana när det var snöfritt på hemmaklubben för att hålla igång kroppen.

Nu i år har jag hunnit med 6st 18 håls rundor och ligger just nu på HCP 13,7. ”Starta 2021 med HCP 15,9” Har hittat en trygghet i mitt spel, börjat få längder i träklubborna jag aldrig haft innan även fast jag tycker jag svingar riktigt lugnt och harmoniskt mot förra året.

Vet att ja kan spela på singel HCP bara jag inte streckar nått hål vilket är svårt o få allt o stämma över 18 hål Bild men ja ska nå dit!

Så senaste 3 rundorna

Start 15,0 HCP , resultat 38p med 1 streck
Start 14,7 HCP , 40p utan streck
Start 14,0 HCP , 36p med två streck

Två nya rundor inbokade kommande helg och hoppas spelet fortsätter som innan och att jag håller ihop 18 hål

Så följ gärna med på min resa mot Singel HCP, jag har sagt åt mina golfvänner som är lika tävlingsinriktad som en annan och spelat i flera år att ja ska om er i år BildBild Vi stöttar varandra riktigt mycket, tränar tillsammans och kör lite tävlingar för att få lite att jobba emot på träning och på banan


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Senast redigerad av Mikaelanstad den 03 maj 2021, 15:43, redigerad totalt 2 gång.
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Det är bra jobbat och väldigt dedikerat. Antar att du inte är helt ny när kommer till racketsporter och sysslat med bandy, innebandy, hockey, tennis, baseball eller något tidigare?
Hcp: ~12
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Niklas skrev:Det är bra jobbat och väldigt dedikerat. Antar att du inte är helt ny när kommer till racketsporter och sysslat med bandy, innebandy, hockey, tennis, baseball eller något tidigare?
Som ung spelade man mycket innebandy dock åt andra hållet mot hur jag slår golfklubban.

Tack snälla, väldigt målmedveten o vill ja uppnå något så ger jag mig tusan på att nå dit. Målet är ju singel detta år och även bra resultat om KM/ lokala klubbens golfvecka blir av. Se om man lyckas nå båda målen.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Igår blev det att gå 9 hål med lite vänner i spöregn och hård vind. Det var riktigt jäkla kallt men lyckades ändå gå runt på mitt HCP. Trots att man tappa greppet då och då. Dock reggas inte 9 håls men ändå skönt att trots vädret så sitter ett ok spel

Var väl en sådan runda man lika gärna kunde ha struntat i men sen var vi full boll så det är ändå trevligt o träffas och prata lite skit.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Det har blivit ett par rundor sen sist. 3 av dessa har man haft 31p när man kliver på 15 trots 1-2 streck Men har tyvärr ruskigt svårt när banan är för blöt så det har slutat med att man gått in på 34-35p.

Nu valde oxå hemmaklubben att stänga sista 9 några dagar för att banan ska få chansen att torka upp så hoppas den gör det så man kan få spela dessa sista hål annorlunda och hålla ihop helt.

Nu laddar jag upp inför 9 hål imorgon och minst 36 hål i helgen!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Blev en morgonrunda idag. Några skitslag i börja av rundan tyvärr men landade på 39p med två streck och tagit mig ner till 13,2 i HCP.

Lite irriterande att man fortfarande streckar hål! Behöver hålla ihop det bättre. Men gjorde birdie på ett hål jag streckat mycket senaste tiden Bild nya tag imorgon när det är dags för nästa runda


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Idag slog jag till på en Shot Scope V3 så man får lite mer mått på banan + statistik på klubborna. Känner att detta ger lite mer än en kikare då de flesta av vännerna jag spelar med har kikare så får jag mer nytta av en klocka o dess statistik.

Laddar oxå upp inför 36 hål denna helg. Hoppas bara att regnet lugnar ner sig då våran hemmabana är riktigt blöt just nu så den är väldigt svårspelad


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Blev en 9 håls runda nu på kvällen. Tyvärr så höll jag inte riktigt ihop det alla hålen då solen gick ner och blev gigantiskt med mygg på hål 7. Så ett par riktiga skitslag där för att bara ta sig ifrån vattenhindrena. Men tar med mig starten med 4 raka par Bild
IMG_2805.JPG
IMG_2805.JPG (226.85 KiB) Visad 4388 gånger

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Liten kvällsrunda med 9 hål. Landa på 17p och börjar mer o mer känna en riktig trygghet i svingen. Tar det lugnt i svingen men får en bra fart i klubban mot innan. Har aldrig slagit min Trä 5 såhär långt och hade flertalet slag över 200.

Fascinerande hur man kan få 20-25m mer med träklubborna bara av att ta det mer lugnt i svingen Bild
IMG_2822.JPG
IMG_2822.JPG (216.83 KiB) Visad 4327 gånger

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Mikaelanstad skrev:
Fascinerande hur man kan få 20-25m mer med träklubborna bara av att ta det mer lugnt i svingen Bild
Är det verkligen så då? (Feel vs real)

Min känsla är att ”ta det lugnt” egentligen betyder (några tusen slag i launch monitor bakom det här påståendet) ”sen release”. Min känsla är att man kan ta i så jäkla mkt man bara har och lite till förutsatt att man gör det tillräckligt sent... Och det är såklart där det brister, inte minst för mig.



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar