Purjos resedagbok

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Purjo
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 nov 2020, 14:09

Tjena forumet!

Befinner mig sedan en vecka tillbaka i Portugal tillsammans med en god vän och studiekamrat som likt mig började spela golf förra året. Vi fick för oss att skjuta på våra uppsatser en termin och under hösten passa på att njuta av lite distansstudier och golf söder om Lissabon där vi planerar att uppehålla oss i 90 dagar. Så nu är vi här och spelar på Aroeira Golf Club ca 20 minuter söder om Lissabon med målsättning att spela ca 60 rundor under våra tre månader här! Just nu är temperaturen runt 25 grader i luften och behagligt i vattnet.

Vi lyckades få till en deal med tre månaders full spelrätt för 515€ och köpte till deras caddy service för 40€ där de kör bagen mellan de två 18-hålsslingorna beroende på vilken bana man vill spela. Mycket välinvesterade pengar! 8-)

Vi har även tillgång till Orizonte Golfs andra 36-hålsanläggning Ribagolfe men troligtvis blir det mest spel på Aroeira eftersom vi bor nära.

Jag var innan jag åkte ner (dvs. för en vecka sen, vilket alltså fortfarande är giltigt) en 26-handikappare med hyfsat och rätt rakt järnspel (om något en liten vänsterskruv), en stor driverslice och närspel som nog är representabelt för en 26-handikappare. Målsättningen här nere är att bli mer konsekvent i bollträff (framförallt längre järn), förbättra närspelet (testat på MXPGolfs puttningsknep om tå-tå, fot-fot och knä-knä vilket jag tycker bidragit till bättre känsla på greenerna!), samt på sikt sätta drivern i spel. Det sista är dock av mindre prioritet nu i början av resan.

Hittills har det blivit fem rundor för oss här nere där jag varit nöjd med utvecklingen redan. De tre första rundorna med 30, 34 och 34 poäng och de senaste två med 42 och 44 poäng (vilket idag alltså innebar nytt personbästa). Skillnaden mellan rundorna skulle jag påstå vara att hybriden satts i spel från tee och att jag sällan haft några bekymmer att spela stressfritt upp till green för att sedan tvåputta.

Runda 1
Bild

Runda 2
Bild

Runda 3
Bild

Runda 4
Bild

Runda 5
Bild

Om intresse finns för vidare uppdateringar kör jag på med något inlägg efter 3-4 rundor så får vi se vart det landar. Om någon forumit har vägarna förbi och vill spela en rond är det bara att höra av sig! :)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4690
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

En av mina tidigare medarbetare på GolfStat bosatte sig vid Aroeira. Han bjuder säker in dig på en BBQ om du springer in i honom. Per L…


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Purjo
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 nov 2020, 14:09

JohanAdministratör skrev: 17 sep 2021, 15:31 En av mina tidigare medarbetare på GolfStat bosatte sig vid Aroeira. Han bjuder säker in dig på en BBQ om du springer in i honom. Per L…


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Ska hålla det i minnet! Lätt att förstå varför man bosätter sig vid en golfklubb i Portugal! :D

Senaste tiden har varit mest uppåt här nere golfmässigt. Det är kul att spela golf när man hittar någorlunda stabilitet och dessutom kan gå runt under solig himmel och 25 grader i luften!

21 p (9 hål)
35 p
35 p
39 p
28 p
38 p
19 p (9 hål)

Har blivit mest spel på bana I. Bana II är betydligt svårare, längre och smalare. Passar alltså mig som kan skruva bollen åt alla möjliga håll sämre men bra träning! 9-hålsrundorna har varit ett resultat av köer på banan, vilket det under vardagar normalt sällan är. Men man blir bortskämd här nere med tempot när banan är tom, så vid lite köer kan man lika gärna skjuta upp golfen till dagen efter...

Har sedan sist jobbat på bättre grepp och att komprimera bollen bättre med järnen. Tog utgångspunkt i det här klippet av Andy Carter som jag tycker var både pedagogiskt och bra! Har generellt lett till lite rakare, högre och längre slag. Min hook-miss med järnen har snarare blivit en slice istället, så det finns fortsatt mycket att jobba på.

Hcp i dagsläget 22,4. Åkte ner med 26,3 så det går helt klart framåt!
Purjo
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 nov 2020, 14:09

Idag satte jag personbästa med 92 slag. Kändes ett tag som en reell chans att gå under 90 slag för första gången men sjabblade bort det på hål 13 efter en drive mitt i fairway. Förhoppningsvis kan jag ta mig under 90 om inte allt för lång tid i varje fall, känns nära nu! :)

Bild
Purjo
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 nov 2020, 14:09

Dags att uppdatera lite. Senaste rundorna har varit upp och ned men igår blev det faktiskt personbästa med 88 slag och första gången jag gick under 90! Vill framförallt rikta ett stort tack till Max Perssons lysande klipp om driverslicen och dess grunder. Har ingenstans tidigare sett knepen med axlarna (som stämde till punkt och pricka för min uppställning), hade samtliga drives i spel igår och uppställningen gav en sån sjuk effekt direkt både avseende bollbana och självförtroende. Ska bli spännande att se vad man kan utveckla driversvingen till kommande rundor efter att testat förändringarna en gång med positiva svar direkt!

Vädermässigt har vi fortfarande 24-26 grader om dagarna här nere så förutsättningarna att spela golf kan man inte klaga på...

33 p
31 p
38 p
29 p
32 p
43 p (88 slag!)

Hcp nu 19,7.

Hittade även först nu Golf Gamebooks funktion med eklektiskt scorekort för en viss bana. Noterar att man på en bra dag kanske inte är så långt från en kalasrond ändå... ;)

Skämt åsido vore det såklart kul att måla tavlan rödare och tvätta bort de tre sista blåa rutorna på Aroeira I. Vi har avverkat knappt halva resan här nere nu så det finns fortfarande tid att vässa spelet innan indoor-säsongen börjar i december hemma i Sverige igen :D

Bild
Skriv svar