Åsen hittar harmonin

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

Tack för synpunkterna. Alltid roligt att få tankar och funderingar från andra spelare.
Under den här tiden när jag spelade tävlingen så hade jag inställningen att "det här hålet är jättelångt och jag måste slå jättelångt" Resultatet blev att jag spände mig, tog i och det blev dåliga slag.
Jag har inte spelat med en klubba på det viset men har blivit bättre på ta det lugnt och känna trygghet i att jag har extra slag. Har funderingar på en strategi när spelet drar igång när banorna öppnar men jag väntar med den ett tag till.
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

Sista rundan i augusti!

Är ute på en runda med en av dem som jag spelar med lite då och då. Vi spelar efter jobbet så planen var att spela bara 1:a nio.
Spelar ojämnt och varvar 0 poängare med 3 poängare. När vi spelat nio så bestämmer vi oss för att spela några hål till. Det blir 10-12 för att sen gina till hål 18. Spelar jämnare de extra fyra hålen med ett riktigt bra 100 meters inspel på 18e. Tyvärr missade jag par putten men belönades med en 4 poängare. Vilket gör att jag får ihop 24 poäng på 13 hål. Det blir att registrera rundan och det gör att mitt hcp kryper upp till 46,6 från 45,8. Trots att det är min näst bästa runda men jag blir av med -1 justering.
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

1:a rundan i september.
Spelar med min andra regelbundna golfkompis. Med oss fick vi ett par i vår ålder. Han hade ca 18 och hon ca 26 i HCP.
Kommer inte ihåg så mycket från den här rundat. Det jag kommer ihåg var att min puttning var riktigt dålig i början. Jag vred klubbhuvudet i träffögonblicket vilket gjorde att jag både slog till vänster och höger. Aldrig hänt innan eller efter men det var frustrerande att ge bort en 4-5 slag på första nio.
Sammantaget så fick jag 35 poäng vilket var riktigt bra med tanke på puttproblemen. Hade problem på samma par 5an som de sista gångerna men par 4an efter var bra.
Efter rundan fick jag det konstigaste rådet jag någonsin fått av mannen som vi fick med oss. Han i all välmening försökte ge ett tips om min puttning. Han påpekade att jag träffade bollen lite nerifrån och upp. DVS ger bollen lite överskruv. Vad jag förstår så är det inte någon nackdel alla att ha en sådan träff? Eller har jag fel?
Rundan reggad och hcp sänks från 46,6 till 46,2.
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

50
Då kom dagen när jag fyllde 50 år.
Dagen började bra när familjen gav mig golflektioner och det första tillfället inbokat ett par dagar senare på Orresta.
Eftersom vädret var kanonfint och att jag var ledig så drog jag till banan efter lunch. Spelade själv och börjar helt uselt första två hålen. En ynka poäng.
Sen så kommer jag in i ett ruskigt flyt. Kommer in efter nio hål på 23 poäng. DVS 22 poäng på hål 3-9. Sista nio är bra men med en bom på ett av mina problem hål. Får 17 poäng på sista nio och 40 poäng totalt. Det som verkligen fungerade bra var utslagen med trä 5:an. Använder den vid 5 hål för att minimera misstagen som drivern kan ge mig på dessa.
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

Golflektioner!
Dags för första golflektionen. Peter ville ha en liten ändring av mitt grepp och det kändes i början väldigt avigt. Tankarna på greppet gjorde att svingen blev hämmad. Jag nötte på rangen och det började kännas mer och mer naturligt. Vi träffades igen ca en vecka senare och fokuserade lite upp att jag skulle slå igenom lite bättre. Hem och köra lite mer träning och testade lite ute på banan. Jag var lite mer ojämn men när det stämde så kändes det bra och det kändes som ett rätt beslut att ändra greppet. Tyvärr så åkte jag på en liten låsning i ryggen. Det var inte pga golfen utan en lite bättre madrass till sängen var lösningen.
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

Nya Tees!
Klubben fixade två nya slopade tee distanser efter synpunkter från medlemmar. Tanken är att när man blir äldre så kan man gå ner lite i distans. Damernas 50 blir 44 och herrarnas 57 blir 53. Egentligen så hoppar man mellan tee 50 och tee 57 för att komma upp i tee 53. Så nu finns det 50, 53, 57 och 61 för herrar och för damerna så byts 61 mot tee 40.
Jag var ute ock testade tee 53 en gång och det kändes lite ovant. Spelet gick sådär i det blöta underlaget och ryggen var nästan som den brukar vara. Få se om jag kommer spela tee 53 någon mer gång.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Åsen skrev: 13 apr 2022, 18:30 Nya Tees!
Klubben fixade två nya slopade tee distanser efter synpunkter från medlemmar. Tanken är att när man blir äldre så kan man gå ner lite i distans. Damernas 50 blir 44 och herrarnas 57 blir 53. Egentligen så hoppar man mellan tee 50 och tee 57 för att komma upp i tee 53. Så nu finns det 50, 53, 57 och 61 för herrar och för damerna så byts 61 mot tee 40.
Jag var ute ock testade tee 53 en gång och det kändes lite ovant. Spelet gick sådär i det blöta underlaget och ryggen var nästan som den brukar vara. Få se om jag kommer spela tee 53 någon mer gång.
Genialiskt av klubben - alldeles för många golfare som spelar banor som blir för långa, oftast för att de inte har ett alternativ.
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

Årets näst sista runda!
Var ute på en vända i det hyfsade vädret. Banan var i bra skick fast såklart lite blöt.
Ryggen kändes bra och bollträffen helt ok. Spelade stabilt men med ett par plumpar i protokollet på för mig ovanliga hål. På mina två problemhål fick jag ihop fem poäng så det var såklart bra. 17 poäng ut och 18 poäng in. Hade registrerat ronden om det inte hade varit för att jag fuskade lite. Det jag gjorde var att jag tappade bort en boll. Jag hade inte spelat en P boll för den bollen borde inte vara svår alls att hitta. Jag droppade en boll där den borde vara och spelade vidare. Hade jag gått tillbaka för att slå en boll så hade scoren såklart varit sämre. Hade jag hållit bättre koll på min score så kanske jag gjort ett annat beslut.
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Åsen skrev: 16 apr 2022, 12:48 Årets näst sista runda!
Näst sista i April?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

långryggen skrev: 19 apr 2022, 09:32
Åsen skrev: 16 apr 2022, 12:48 Årets näst sista runda!
Näst sista i April?
Hej!

Jag har skrivit om mitt första år på golfbanan med en "liten" förskjutning. Mest för att ha det nerskrivit. Det kommer en årets (2021) sista rond senare också. :)
Skriv svar