Åsen hittar harmonin

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

2:a halvan av juli!
Pga att jag är nyinflyttad och att jag tyckte jag var för dålig att spela med andra så spelade jag själv.
Skaffade On Tag som jag bokförde scorerna i vilket gör att jag kan se på vilken nivå jag var på.
Ligger på ca 26 poäng per runda och det är för många hål som jag misslyckas med. Fokuserar för mycket på mina dåliga slag vilket gör att jag får en serie dåliga slag på rad. Oftast är det kraftiga duffar som förstör för mig. Känner mig stressad på par 5 då jag inte slår så långt. Detta leder till att jag försöker ta i för att slå längre. Vilket får motsatt effekt.
Börjar jobba med att vara mer positiv och jag gör det genom att tänka " Är jag nära green eller på den på par så är det bra"
På det personliga planet mår jag bra och det är skönt att vara ute på klubben i det fina sommarvädret.
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

Även en blind höna!
Hade en bokad runda med en annan golfspelare för första gången. Trevligt att gå och prata med någon annan än sig själv som omväxling. Var motiverad och taggad inför rundan.
Första nio är inte speciellt bra då jag är för ojämn. Två nollpoängare gör att jag kommer upp i 15 poäng. Sen händer något de avslutande nio hålen. Kommer in i ett flyt och spelar riktigt bra. Ingen nolla och bara en enpoängare gör att jag kommer upp i 24 poäng på sista nio och totalt 39 poäng. Ronden ger ett hcp på 48,8 och pga jag har så få reggade rundor så blir mitt nya hcp 46,8. Skönt att vara på rätt väg och roligt att spela med sällskap. Vi bestämmer att vi skall spela mer tillsammans.
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

En till rond registrerad!
Jag fortsätter med att berätta om min första säsong.
Jag var ute på en runda med en annan "gubbe" som jag lärt känna på klubben vi fick med oss 2 ynglingar också.
Det jag kommer ihåg var att det var ovant med så många spelare och att det var svårt att hålla koll på vad alla gjorde.
Kommer inte ihåg så mycket hur jag spelade eller hur det kändes men när jag tittat på scorekortet i efterhand så har jag alldeles för många trippel bogeys som ger 1 poäng. Bara en nolla. Jag får ihop 13 på första nio och sen 19 på sista. 32 poäng men pga mitt handicap endast beräknas på min bästa runda och faktor -2 så är det bara två slag sämre än min bästa runda. Mitt handicap ändras inte pga att det fortfarande bara är min bästa runda som räknas.
Jag bestämmer men en av ynglingarna att vi ska gå ut veckan som kommer.
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

God fortsättning alla forumsmedlemmar.
Kommer här en liten uppdatering.
Har pga knäproblem lagt springandet på is. Träffade sjukgymnast före jul och han hittade inget trasigt i knät. Vilket jag inte förväntade mig då jag aldrig har skadat knäna. Fick några övningar och tid för återbesök. Känns inget när jag spelar golf alls vilket är skönt. Har varit och spelat lite inomhus och attackvinkeln med järnklubborna är bättre och jag känner att jag träffar lite bättre. Tog en runda på Royal Birkdale för att inte bara nöta teknik. Stabilt spel och några riktigt bra inspel från runt 100 meter.
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

2022 hittills!
Jag har haft en riktigt dålig start på året. Mina knäproblem gjorde att jag inte kunde träna och detta ledde till dålig mental hälsa.

I mitten av januari ledde den sviktande mentala hälsan till att magen ballade ur totalt. Var sjukskriven några dagar och efter ca en vecka var jag i hyfsad form. Sen blev jag smittad av Covid och var pånytt sjukskriven en vecka. Som tur fick jag väldigt milda symtomer.

Jag fortsatte träffa sjukgymnast och tränade upp mina knän. Blir långsamt bättre och har provat att jogga lite lätt. Går ca 3 km för att sen jogga 1 km. Det känns ok i knäna och får inte känningar efter träningstillfällerna.

Golfmässigt så har jag varit och spelat indoor golf vid två tillfällen. Har gått hyffsat med tanke på hur långt det är mellan varje gång. Skaffat puttmatta och tränat lite då och då.
Börjar längta riktigt mycket till att våren skall komma och banorna öppnar. Kommer dröja ett bra tag då det är 5-8 minusgrader på nätterna. Man skulle bo längre söderut :D
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

Abstinens!!

I helgen blev abstinensen alldeles för hög. Jag drog ut på rangen. Man får jaga boll själv eftersom det finns mycket snö kvar på backen.
Det var ett par till som spelade och det var skönt i solen. Träffarna på bollen var väl sådär. Ibland slår jag inte ner tillräckligt med järnklubborna men det blir bättre. Drivern är jag iskall med och det känns som jag behöver hjälp med att få till rätt teknik.
eGolf
Inlägg: 60
Blev medlem: 16 mar 2022, 10:17
Ort: Västerås

Tjena, är helt färsk på forumet. Men precis som du så flyttade jag till Västeråsområdet förra året. Skriv gärna om du vill gå en runda när säsongen drar igång sen!
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

2021 fortsättning.
Jag fortsätter och skriver lite om mitt 1:a år. Kanske inte så spännande men jag vill få ner det i skrift innan denna säsong drar igång.
Mitten av augusti. Spelar en runda själv och en runda med tre ynglingar. Är lite ofokuserad båda rundorna och duffen är tillbaka med full kraft.
Det var trevligt och lärorikt att spela med gänget som var klart bättre än vad jag är. Lite jobbigt när den bästa av dem drar iväg sin driver typ 80 meter längre än min gubbträff.
Jag registrerade ronden trots svagt resultat för att få en till reggad rond. Detta gjorde att mitt HCP ökade med 1 till 47,8.
Att jag var ofokuserad båda runderna gjorde att jag tog ett impuls beslut att anmäla mig till Gubb KM. Två rundor slagspel inte så stor chans till topplacering då jag hade mer än 30 i HCP än den med näst högst HCP.
Detta gjorde att jag var tvungen att spela från herr tee. Då jag inte gjort det tidigare så hann jag med att prova de nio första hålen efter jobbet en kväll. Kändes bra trots att par 5 hålen blev mycket längre och att vinklarna blev lite annorlunda på vissa utslag.
Nu nöjer jag mig för denna gång och nästa inlägg blir resultatet från KM,
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

Tävlingsdebut!
Nu var det dags för tävlingsdebut och hela helgen bjöd på ett fantastiskt väder. Var lite spänd inför debuten pga nya medspelare och lite rädd för att göra regel fel. Plus att jag måste få bollen i hål oavsett hur många slag. Spelade med två andra herrar i min klass och de hade hcp på 10-11. Dvs nästan två slag bättre per hål. En sak som skilde mest var att de var mer noga att man skulle putta i rätt ordning än vad jag var van med.
Börjar bra de första två hålen. Vatten besök på trean vilket gör att slagen rinner iväg. Resten av 1:a nio är stabila. Dubbel eller trippel bogies. Stannar på 18 poäng.
2:a nio fortsätter med stabilt spel tills jag kommer till banans längsta och svåraste par 5:a. Jag drar drivern från tee lika mycket höger som rakt fram. Slagen rinner iväg och även på par 4:an hålet efter. 20 slag på två hål är lite för mycket. :evil:
Kommer till banans sista par 3. Är riktigt nära att göra mitt första par från herr tee men bollen träffar hålkanten utan att trilla i. Gör en bra avslutning och landar på 21 poäng sista nio och totalt 39 poäng. Mina spelkamrater är 1a och 2a efter första dagens spel. HCP sänkning med 3,0 till 44,8.
Dag 2
Spelar med bara en medspelare detta varv. Känner av gårdagens runda i ryggen och det påverkar starten på rundan. Många dåliga slag och efter första 6 har jag bara 5 poäng. Fast sen kommer jag igång och spelar bra tills jag kommer till hålen som jag hade problem på dagen innan och jag kör en repris med totalt 20 slag på dessa två. Kämpar på sista hålen och kommer in på ett hyffsat resultat. Poängen är 29 och utan gårdagens sänkning hade det varit 32 poäng. Slagmässigt har jag några hål som drar iväg alldeles för mycket.
HCP ökar ned ett till 45,8
Slutsats efter tävlingsdebuten.
Inte sista gången jag tävlar då jag tände till och kunde leverera bra golf.
Jag måste bli stabilare och få bort hålen där slagen bara rinner iväg.
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Spela du de ”svåra” hålen på samma sätt eller försökte du ändra strategi?

Antar att du har 7 slag på ett par 5? Dvs 4st J7 hade kanske tagit dig på green och du hade då haft en eagle putt för ditt Par? Bild

Det var något jag faktiskt gjorde när jag börja med golfen. Vi gick 9 hål där jag endast använde J7 som längsta klubba för att se resultatet. Det fick mig en rejäl tankeställare Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Skriv svar