eGolf laddar om för 2024

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
eGolf
Inlägg: 60
Blev medlem: 16 mar 2022, 10:17
Ort: Västerås

Imorgon går premiären på Tortuna GK. Helt ny bana för mig, bara varit förbi en sväng förra året och kollat in området runt klubbhuset. Kommer försöka gå in helt utan förväntningar och bara njuta av att man får spela golf igen!
Hemmaklubb Surahammars GK
HCP 15
eGolf
Inlägg: 60
Blev medlem: 16 mar 2022, 10:17
Ort: Västerås

Premiären på Tortuna i söndags blev en skön start på säsongen och gick in utan några särskilda förväntningar på spelet.
Drivern gick förvånande bra hela dagen med hjälp av endast svingtanken att skapa ordentlig vidd i baksvingen, resten fick gå av sig självt. Resultatmässigt gick jag på 90 slag (+8 över hcp) vilket ändå kändes helt ok på en ny bana. Puttningen lämnade en del att önska dels pga träningsbrist, men greenernas skick varierade även en hel del pga vintern som varit, så det var svårt att få en bra känsla.

Men en mycket trevlig och varierande bana som jag nog kommer besöka senare på säsongen när banan återhämtat sig ordentligt!

Kommer avvakta med nästa runda ett tag så att banorna hinner växa till sig och fokusera mer på främst närspelsträning.
Hemmaklubb Surahammars GK
HCP 15
eGolf
Inlägg: 60
Blev medlem: 16 mar 2022, 10:17
Ort: Västerås

Gått ett tag sedan senaste uppdateringen.

Har kommit igång med golfkursen och hunnit med några tillfällen med puttning, chippning, wedgar och driver. Fått bra övningar och feedback på tekniken som jag försöker öva in. Positivt än så länge!

Utöver träning så har det bara blivit ett varv på Skerikes 9-håls bana förra helgen. Puttningen bra, men missar för mycket green på inspel och par-3.

Semestern närmar sig och möjligheten till fler varv på bana oftare. Utan spel på bana blir det svårt att nå singel ;)
Hemmaklubb Surahammars GK
HCP 15
eGolf
Inlägg: 60
Blev medlem: 16 mar 2022, 10:17
Ort: Västerås

Banbesök på semestern

Fagersta
Förra veckan var jag upp till Fagersta GK vilket är den nordligaste banan i Västmanland.
Var på plats tidigt för att försöka hinna runt innan den värsta värmen infann sig och med start kl 7. Men det var ganska klibbigt redan från start och mycket mygg och knott.
Banan var i hyffsat skick, dock mkt klöver i ruffgräset som gjorde det svårt att se bollen när slagen inte höll tänkt linje. Greenerna var OK, en del skador kvar men rullade bra.
I övrigt var hålen roliga och varierande. Väldigt kuperat landskap och långa promenadsträckor mellan vissa hål så det blev ett ordentligt träningspass i kombination med värmen.

Sala
Idag bockade jag av nästa bana i listan, Sala GK. Tidig start även denna gång. Träningsområdet kändes ganska begränsat men inget jag använde mer än att slå några puttar innan rundan. Rangen var stängd i ottan. Upplevde banan, en blandning av park och skogsbana, som väldigt fin. Ytterst få spår av den hårda vintern i nuläget. Deras val att ha gul tee på 59 kändes dock i längsta laget, särskilt på längre par-4. Slopemässigt hade nog 55 varit ett bättre val att gå. Klubben är väldigt tydliga med skyltningen så fanns ingen risk att gå vilse när man skulle kors och tvärs mellan hålen. Denna dag var det många banarbetare ute på banan som förberedde inför tävling men dom var lätta att få kontakt med så var aldrig några bekymmer för spelet. Väl värt ett besök.
Hemmaklubb Surahammars GK
HCP 15
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

eGolf skrev: 06 jul 2022, 11:37 Banbesök på semestern

Fagersta
Förra veckan var jag upp till Fagersta GK vilket är den nordligaste banan i Västmanland.
Var på plats tidigt för att försöka hinna runt innan den värsta värmen infann sig och med start kl 7. Men det var ganska klibbigt redan från start och mycket mygg och knott.
Banan var i hyffsat skick, dock mkt klöver i ruffgräset som gjorde det svårt att se bollen när slagen inte höll tänkt linje. Greenerna var OK, en del skador kvar men rullade bra.
I övrigt var hålen roliga och varierande. Väldigt kuperat landskap och långa promenadsträckor mellan vissa hål så det blev ett ordentligt träningspass i kombination med värmen.

Sala
Idag bockade jag av nästa bana i listan, Sala GK. Tidig start även denna gång. Träningsområdet kändes ganska begränsat men inget jag använde mer än att slå några puttar innan rundan. Rangen var stängd i ottan. Upplevde banan, en blandning av park och skogsbana, som väldigt fin. Ytterst få spår av den hårda vintern i nuläget. Deras val att ha gul tee på 59 kändes dock i längsta laget, särskilt på längre par-4. Slopemässigt hade nog 55 varit ett bättre val att gå. Klubben är väldigt tydliga med skyltningen så fanns ingen risk att gå vilse när man skulle kors och tvärs mellan hålen. Denna dag var det många banarbetare ute på banan som förberedde inför tävling men dom var lätta att få kontakt med så var aldrig några bekymmer för spelet. Väl värt ett besök.
Min hemmabana Söderby har 60 som Gul. Blå är 54.

Har bara spelat Salas lilla bana och den är riktigt trevlig med. Börjar med ett 190 meter par 3.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
eGolf
Inlägg: 60
Blev medlem: 16 mar 2022, 10:17
Ort: Västerås

Kanske dags för en uppdatering här när det närmar sig säsongsavslutning.

Kollade på de mål jag satt upp och inser att inget av dom egentligen är uppfyllda förutom genomförd golfkurs, dock ej lyckats nå singelhandicap. Men fått med mig bra övningar vilket hjälper att sätta upp en bra plan för varje träningstillfälle.

Blev inte så mycket golf under sommaren pga flytt till hus. Men nu på hösten har det blivit mer då Skerike GK hade erbjudande om fritt spel resterande del av säsongen om man tecknade sig för 2023. Känner att jag trivts bra på den klubben vid träning och gillar banan. Den är även på bekvämt avstånd så att det inte krävs mycket planerande när det ska spelas.

Tog en runda i lördags efter en kortare paus pga sjukdom och en del bedrövligt väder. Med i bagen fanns denna dag två nya Cleveland wedgar som känns helt rätt, nya skåror är något särskilt vilket jag fick erfara dagen innan vid övningsgreenen. Upplever det nu betydligt lättare att få till kortare inspel och slag runt green så som jag visualiserar dom. Åter till rundan så blåste det konstant men solen var framme hela vägen runt. Gick runt på 90 slag (+4 mot hcp) där problemen främst var med puttningen. Antingen måste jag bli bättre på att få långa puttar närmare hål och undvika 3-puttar eller helt enkelt sätta inspelen närmare flagg. Tyckte annars att jag slog bollen bättre med järnen än jag gjort hela säsongen. Drivern var svårkontrollerad i vinden medan spoonen var fenomenal när jag valde den, vilket jag såhär i efterhand inser att jag borde gjort vid fler utslag.

Kanske att det blir någon till runda om det milda vädret håller i sig. Därefter blir det inomhus på Indoor Golf där deras nya medlemskapsformer ser intressanta ut.
Hemmaklubb Surahammars GK
HCP 15
eGolf
Inlägg: 60
Blev medlem: 16 mar 2022, 10:17
Ort: Västerås

Uppdaterar tråden för säsongen 2023.

Som ny medlem på Skerike tänkte jag denna säsong fokusera spel och träning på hemmabanan och delta i de tävlingar som klubben arrangerar.
Hemmaklubb Surahammars GK
HCP 15
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

eGolf skrev: 13 feb 2023, 19:07 Uppdaterar tråden för säsongen 2023.

Som ny medlem på Skerike tänkte jag denna säsong fokusera spel och träning på hemmabanan och delta i de tävlingar som klubben arrangerar.
Min mormor var alltid medlem på Skerike så där har jag nött många varv. Men det var länge sedan nu så får försöka få in ett varv där i år.
eGolf
Inlägg: 60
Blev medlem: 16 mar 2022, 10:17
Ort: Västerås

Gjorde två fittings i förra veckan, bägge på driver men på två olika ställen.

Ena dagen var Ping G430Max mest konsekvent. Slog höga baby fades och kände att jag kunde dra på bra. Kroppen kändes i form. Detta var hos Budget Golf i Västerås. Fittingen lämnade en del att önska vad gäller utbud och hur den utfördes på GCquad utan klubbdata då inga pluttar att fästa på huvena fanns att tillgå...

Andra dagen så var kroppen stelare och jag hade lägre fart än normalt (93mph vs 100mph). Fittern såg som jag även nämnde att jag lätt får mycket spinn i slagen och lade då mer fokus på lågspinnshuvuden. Trots låg fart landade vi i en Callaway Triple Diamond som mest konsekvent. Slog ganska flacka baby draws. Även varje gång jag gick tillbaka till den efter att ha testat något annat så gav den samma stabila resultat (testade även G430Max men fick inte alls till det i samma spec som vid andra tillfället, testade även LST). Dock fanns lite osäkerhet här vad gäller höjd på slagen och det blev lite "med din normala hastighet bör värdena hamna bra". Denna fitting gjordes på Dormy som kör Trackman med Titleist RCT bollar. Finns ju här även möjlighet att komma tillbaka och be dom sätta ihop specen och slå igen i testcentret, förhoppningsvis då med normal hastighet i kroppen.

Bör nog även jämföra 3D mot vanliga Paradym (och även ping g430) som på pappret ska vara mer riktad till mig med runt 100mph i svinghastighet och 13 i hcp..

Detta har inte gjort det lättare att fatta ett beslut. Dock var bägge drivers klart mer konsekventa än min nuvarande som gärna sticker iväg rejält i spinn och tappar mycket längd på sämre träffar.

Tar gärna emot input från er här hur man bör tänka när det blir dessa helt olika resultat.
Hemmaklubb Surahammars GK
HCP 15
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

eGolf skrev: 08 mar 2023, 13:25 Gjorde två fittings i förra veckan, bägge på driver men på två olika ställen.

Ena dagen var Ping G430Max mest konsekvent. Slog höga baby fades och kände att jag kunde dra på bra. Kroppen kändes i form. Detta var hos Budget Golf i Västerås. Fittingen lämnade en del att önska vad gäller utbud och hur den utfördes på GCquad utan klubbdata då inga pluttar att fästa på huvena fanns att tillgå...

Andra dagen så var kroppen stelare och jag hade lägre fart än normalt (93mph vs 100mph). Fittern såg som jag även nämnde att jag lätt får mycket spinn i slagen och lade då mer fokus på lågspinnshuvuden. Trots låg fart landade vi i en Callaway Triple Diamond som mest konsekvent. Slog ganska flacka baby draws. Även varje gång jag gick tillbaka till den efter att ha testat något annat så gav den samma stabila resultat (testade även G430Max men fick inte alls till det i samma spec som vid andra tillfället, testade även LST). Dock fanns lite osäkerhet här vad gäller höjd på slagen och det blev lite "med din normala hastighet bör värdena hamna bra". Denna fitting gjordes på Dormy som kör Trackman med Titleist RCT bollar. Finns ju här även möjlighet att komma tillbaka och be dom sätta ihop specen och slå igen i testcentret, förhoppningsvis då med normal hastighet i kroppen.

Bör nog även jämföra 3D mot vanliga Paradym (och även ping g430) som på pappret ska vara mer riktad till mig med runt 100mph i svinghastighet och 13 i hcp..

Detta har inte gjort det lättare att fatta ett beslut. Dock var bägge drivers klart mer konsekventa än min nuvarande som gärna sticker iväg rejält i spinn och tappar mycket längd på sämre träffar.

Tar gärna emot input från er här hur man bör tänka när det blir dessa helt olika resultat.
Budgetgolf verkar ju inte direkt seriösa i sin fitting när man inte använde pluttar för att få ut all data. Dormy kan det också vara en hit or miss med fittingen. Beroende på vem som utför den.

Jag gjorde två st fittings hos dormy för dirver. Då jag kände att första fittingen lämnade en del att önska. För mig var det Rogue ST 3D samt Cobra LTDX LS som var bäst första fittingen. Detta var dagen före julafton. Efter att tittat på siffrorna i lugn och ro så valde jag att göra en ny driver fitting under mellandagarna för att enbart testa ST Rogue 3D och Cobra LTDX LS med olika skaft. Det var då jag för första gången nådde 170 mph i ball speed. Det gjorde jag med LTDX LS huvudet. ST Rogue 3D var chanslös denna gång. Kunde knappt slå det huvudet helt plötsligt.

Så i slutänden blev det att beställa Cobra LTDX LS. Är hur nöjd som helst. Speciellt nu edfter att jag sen testade ut andra skaft från Wishon. Ett Wishon S2S Red 65S samt ett Wishon S2S Black 85S tippat 1".

Kan läsa mer här, där jag testat och jämfört båda. https://svingit.se/besok-pa-ruff-norrtalje
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Skriv svar