Hej! Okej, Jonas heter jag och jag började spela golf förra sommaren.
Spelade ner mig till 36 under sommaren och hösten, men gick inte längre än så utan tänkte göra en "fuling" och vänta litegrann tills jag känner mig stabil och bekväm vid 36. Målet är att krypa neråt en bra bit under nästa sommar, då vi även tänkt testa på lite spel utomlands.
Nu till min fråga: Är det värt att göra en custom fitting?
Killen som ansvarade för grönt kort-kursen påpekade att jag borde ha längre klubbor, och jag när jag spelar så upplever jag dem väldigt korta (även om jag spelar ganska bra med dem, i jämförelse med mina vänner som började samtidigt).
Jag är 196 lång.
Det hade varit nice att köpa nya klubbor, då mina gamla köptes begagnade och vi ändå tänkt spela en hel del detta året. Men som studerande får man väl ändå överväga om det är värt det eller inte. Vad tycker ni?
Eller borde jag vänta tills jag blivit bättre, för att sedan göra en fitting med lite vassare klubbor?
Mvh Jonas
Värt att göra en custom fitting?
- jonas.ohlsson
- Kontakt:
Som redan skrivits kostar inte en customfitting någonting nuförtiden, så ska du köpa nya klubbor av en seriös leverantör så är det helt klart värt tidsinvesteringen. Vi kan prata för och nackdelar hur länge vi vill, och jag tycker det är ganska enkelt. Vill du ha bästa möjliga förutsättning för att spela bra golf så genomför du en CF. Går det att spela bra golf utan? Självklart.jonas.ohlsson skrev:Hej! Okej, Jonas heter jag och jag började spela golf förra sommaren.
Spelade ner mig till 36 under sommaren och hösten, men gick inte längre än så utan tänkte göra en "fuling" och vänta litegrann tills jag känner mig stabil och bekväm vid 36. Målet är att krypa neråt en bra bit under nästa sommar, då vi även tänkt testa på lite spel utomlands.
Nu till min fråga: Är det värt att göra en custom fitting?
Killen som ansvarade för grönt kort-kursen påpekade att jag borde ha längre klubbor, och jag när jag spelar så upplever jag dem väldigt korta (även om jag spelar ganska bra med dem, i jämförelse med mina vänner som började samtidigt).
Jag är 196 lång.
Det hade varit nice att köpa nya klubbor, då mina gamla köptes begagnade och vi ändå tänkt spela en hel del detta året. Men som studerande får man väl ändå överväga om det är värt det eller inte. Vad tycker ni?
Eller borde jag vänta tills jag blivit bättre, för att sedan göra en fitting med lite vassare klubbor?
Mvh Jonas
Jag tycker absolut du skall göra en Custom Fitting, som nämnt ingår det ju nästan alltid så om du inte behöver kan det vara kul att få lite inputs samt värden, och även prata med någon som kan utrustning. Jag skulle dock råda dig att provslå klubborna i din ensamhet på rangen också, att insupa lugnet på rangen där du verkligen kan känna vilka slag som är bra och mindre bra med materialet tycker jag nästan är viktigare. På en CF kan allt upplevas hetsigt med mycket information och någon som analyserar hela tiden och man kanske blir lite nervös osv. Så numer brukar jag alltid låna demoklubborna ett tag på rangen, känna av vad som känns skönt och mindre skönt. När jag kapat urvalet till kanske två modeller kör jag en Custom för att prova diverse skaft och se vad man får bäst värden med. För mig har det fungerat bättre.
Är du osäker på vilka modeller så prata med Pron eller de som jobbar i shoppen vilka klubbor som "borde" passa dig och ditt utgångsläge. Prova därefter på rangen för att få en känsla om det är rätt eller fel. Därefter kör en custom när du har lite egna "thoughts" och mer kött på benen vad du gillar.
Är du osäker på vilka modeller så prata med Pron eller de som jobbar i shoppen vilka klubbor som "borde" passa dig och ditt utgångsläge. Prova därefter på rangen för att få en känsla om det är rätt eller fel. Därefter kör en custom när du har lite egna "thoughts" och mer kött på benen vad du gillar.
Driver: Titleist 913 D2 9,5°
Spoon: TaylorMade Rocketballz 15°
Hybrid: Cobra T-Rail Baffler 19°
Järn: Cobra KING Pro MB (4-PW)
Wedgar: Cleveland RTX 588 51°/10, 56°/10 60°/12
Putter: Odyssey White Hot Pro
Boll: Pro V1x
Spoon: TaylorMade Rocketballz 15°
Hybrid: Cobra T-Rail Baffler 19°
Järn: Cobra KING Pro MB (4-PW)
Wedgar: Cleveland RTX 588 51°/10, 56°/10 60°/12
Putter: Odyssey White Hot Pro
Boll: Pro V1x
- Stoltpappa
Håller med samtliga tidigare talare.
Jag har själv precis gjort en CF och jag fick reda på en massa skojiga saker.
Små förändringar som gör stor skillnad. Provade t.ex. ett skaft som var kapat knappt 2 cm och fick genast bättre siffror, både när det gällde längd och riktning. Så ju tidigare i "karriären" man skaffar sig rätt förutsättningar, desto bättre lär det ju gå.
//Micke
Jag har själv precis gjort en CF och jag fick reda på en massa skojiga saker.
Små förändringar som gör stor skillnad. Provade t.ex. ett skaft som var kapat knappt 2 cm och fick genast bättre siffror, både när det gällde längd och riktning. Så ju tidigare i "karriären" man skaffar sig rätt förutsättningar, desto bättre lär det ju gå.
//Micke
Järn: Mizuno JPX 850 5-P Wedgar: Titleist Vokey Oil Can 52° och en Titleist Vokey 56°
- JohanAdministratör
- Site Admin
Jag ska också göra en ny inom kort.
Om du är 196 cm så är det självklart du ska ha förlängda stickor tex!
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Faktiskt inte, det har att göra med hur långa armar du har och hur du står till bollen. Jag provade ut en kille i fjol på 192 cm som spelade en halv tum kort på järnen.JohanAdministratör skrev:Jag ska också göra en ny inom kort.
Sent from my iPhone using Tapatalk