Oban Kyoshi purple

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
broddan
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 jul 2015, 22:01

Jag har en titleist 913f och fundera på att byta skaft i den till kommande säsong, har orginal stiffskaft idag.
Har blivit rekommenderad att testa Oban kyoshi purple men har svårt att hitta återförsäljare i sverige där jag kan testa skaftet.
Därför så undrar jag om det är någon av er här på forumet som har erfarenhet av detta skaft.
Jag funderar på att skaffa mig 65 grams modellen stiff (04).

Vad jag läst mig till så ska det vara ett högoktanigt skaft med mycket kick, vad kan man säga om detta, fördelar/nackdelar generellt?

/
Broddan
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

broddan skrev:Jag har en titleist 913f och fundera på att byta skaft i den till kommande säsong, har orginal stiffskaft idag.
Har blivit rekommenderad att testa Oban kyoshi purple men har svårt att hitta återförsäljare i sverige där jag kan testa skaftet.
Därför så undrar jag om det är någon av er här på forumet som har erfarenhet av detta skaft.
Jag funderar på att skaffa mig 65 grams modellen stiff (04).

Vad jag läst mig till så ska det vara ett högoktanigt skaft med mycket kick, vad kan man säga om detta, fördelar/nackdelar generellt?

/
Broddan
Personligen upplever jag det lite livligt, en god vän spelar med det och älskar det. Han har istället en lugnare sving med en lite högre hastighet och min sving är lite ryckigare eller våldsammare om du vill. Jag föredrar Tour AD-DI 7 i spoon som jag valde till min då jag upplever att det passar min swingtyp bättre.
biles_3
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 feb 2015, 15:10

Jag skulle hålla med Max på denna. Spelar själv ett AD DI och har testat purple, oban skaftet är typ AD DI lite slappare kusin. jag personligen känner när skaftet börjar flexa vid början på nersvingen och har som max en lite aggresivare start på min nersving. Är du den typen av spelare som svingar med jämnare tempo kan Purple absolut vara något för dig, Oban gör riktigt bra skaft som ger bra feeling i händerna när man hittat rätt skaft för just en själv.
Driver: Nike Vapor Fly DI 7x Tippad 1" 3W CallyXR 15 Blacktie 7M3 Järn: Nike VR Pro Blades 4-P Pro MODUS 120TX alt Nike Vapor Pro Blades DG X100 Wedgar: Nike Engage 52SS/58DS DG X100 Putter: Nike Method Mod 30 Boll: RZN Black
broddan
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 jul 2015, 22:01

Jag har också en relativt aggresiv sving, så jag får försöka kolla upp om det är någon i klubben eller kransklubbar som har en klubba jag kan prova och se om det är något för mig.
Finns det något annat Oban Kyoshi skaft som borde passa mig bättre? Jag tänker White eller Black.
biles_3
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 feb 2015, 15:10

broddan skrev:Jag har också en relativt aggresiv sving, så jag får försöka kolla upp om det är någon i klubben eller kransklubbar som har en klubba jag kan prova och se om det är något för mig.
Finns det något annat Oban Kyoshi skaft som borde passa mig bättre? Jag tänker White eller Black.
Vad är det som är orginal stiff skaft i den där spoonen och har du gillat den? Vad är det du gillar/inte gillar med den? så kan vi ju fortsätta därifrån :)
Driver: Nike Vapor Fly DI 7x Tippad 1" 3W CallyXR 15 Blacktie 7M3 Järn: Nike VR Pro Blades 4-P Pro MODUS 120TX alt Nike Vapor Pro Blades DG X100 Wedgar: Nike Engage 52SS/58DS DG X100 Putter: Nike Method Mod 30 Boll: RZN Black
broddan
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 jul 2015, 22:01

Spelar idag med Mitsubishi Diamana S+ Blue 72 och upplever det som att jag har dålig kontroll på vart bollen tar vägen.
Självklart beror det en del på min sving men en såpass varierande bollflykt som jag har i dagsläget gällande, fade hook slice och draw, är inte något jag önskar. Skaftet som jag önskar bör vara lite mer stabilt känns det som. Svårt att förklara känslan med ord, hoppas att det hjälpte något.
För övrigt så kanske jag ska tillägga att jag började spela golf för två år sedan och har harvat mig ner till 7,6 på denna tid. Jag har då förståelse för att svingen inte riktigt än har satt sig och blivit så stabil som den kanske bör vara för att kunna "känna" vad som behöver göras för att det ska bli bra resultat.

P.S
Om det är någon som har något skaft hemma liggandes som inte används, som man tror skulle passa så kan vi säkert komma överens.
biles_3
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 feb 2015, 15:10

broddan skrev:Spelar idag med Mitsubishi Diamana S+ Blue 72 och upplever det som att jag har dålig kontroll på vart bollen tar vägen.
Självklart beror det en del på min sving men en såpass varierande bollflykt som jag har i dagsläget gällande, fade hook slice och draw, är inte något jag önskar. Skaftet som jag önskar bör vara lite mer stabilt känns det som. Svårt att förklara känslan med ord, hoppas att det hjälpte något.
För övrigt så kanske jag ska tillägga att jag började spela golf för två år sedan och har harvat mig ner till 7,6 på denna tid. Jag har då förståelse för att svingen inte riktigt än har satt sig och blivit så stabil som den kanske bör vara för att kunna "känna" vad som behöver göras för att det ska bli bra resultat.

P.S
Om det är någon som har något skaft hemma liggandes som inte används, som man tror skulle passa så kan vi säkert komma överens.
Inte för att det är bestämmande faktor i vilket skaft som passar men får man fråga vilken hastighet du svingar den där klubban i? Du nämner även att bollen går lite överallt, är detta fallet kommer förmodligen(säger jag löst för man vet aldrig vad som händer mentalt) inte att nytt skaft hjälpa mycket. Det jag kanske skulle testa om jag var du är skaft som är relativt vridstyva rakt igenom - Diamana Whiteboard (D+), Matrix Blacktie, Grafalloy Blue, Aldila Rogue Silver, Kyoshi White/Black är några jag kommer på bara såhär. S+ är egentligen ett ganska stabilt skaft även det rakt igenom. Något du skulle kunna testa är att gå upp till 80 grams klassen i FW woods, något som jag själv gjort då jag anser att jag slår min 3w för placering och längden är mindre viktig.
Driver: Nike Vapor Fly DI 7x Tippad 1" 3W CallyXR 15 Blacktie 7M3 Järn: Nike VR Pro Blades 4-P Pro MODUS 120TX alt Nike Vapor Pro Blades DG X100 Wedgar: Nike Engage 52SS/58DS DG X100 Putter: Nike Method Mod 30 Boll: RZN Black
biles_3
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 feb 2015, 15:10

Kan även föreslå sidan nordicagolf.se där kan du nog beställa hem ett skaft med tillhörande adapter redan installerad, bara till att sätta dit huvudet så har du en klubba klar! 8-)
Driver: Nike Vapor Fly DI 7x Tippad 1" 3W CallyXR 15 Blacktie 7M3 Järn: Nike VR Pro Blades 4-P Pro MODUS 120TX alt Nike Vapor Pro Blades DG X100 Wedgar: Nike Engage 52SS/58DS DG X100 Putter: Nike Method Mod 30 Boll: RZN Black
Skriv svar