2016-04-01 - Premiär på nya hemmabanan Partille GK
Fredag, helt ledig dag utan studier eller jobb och nya hemmabanan öppnar sommargreenerna. Kan det bli bättre? Svaret är nej i min bok, och jag blev glad när jag såg att nästan hela förmiddagen var obokad med undantag för några enstaka tvåbollar här och där. Jag valde 10:10 och eftersom jag skulle spela ensam var det grymt att ingen gick ut på över en timme innan, så att man kan välja tempo själv.
På första hålet, efter en slicead drive, inser jag att flaggan sitter kvar i vintergreenen. Märkligt, de skulle ju ha öppnat idag. Kanske inte har hunnit ändra det ännu, tänkte jag och spelade mot vinterflaggan. På andra hålet, som är ett korthål, ser jag att det är samma sak där. Nu började jag ana oråd. Snabb dubbelkoll på klubbens Facebook-sida och jag ser det
"13:00 öppnar vi sommargreenerna för säsongen". Heeeelvete

Men istället för årets första ordinarie runda på banan, får det bli ett lättsamt träningsvarv. Jag börjar genast spela på dubbla bollar, kastar med flit ner en boll till bredvid ett knixigt läge jag hamnat i för att få mer träning och så vidare. Jag tänker ha en underbar runda i det fina vädret, sommargreener eller ej.
Spelet fungerade hyfsat bra, även om det förstås fanns en hel del dåliga slag här och där, som vanligt. Det som hittills under året har fungerat så dåligt, drivingen, började fungera riktigt bra. Hittills har jag skjutit riktigt låga och ofta pullade och ibland hookade drives. Jag antog att mina svingförändringar med järnen även har smugit sig in på drivern och de övriga woodsen, då de uppvisat samma beteende i bollbanorna. Eftersom jag lyckats öka min angle of attack och slå ner mer på bollen än förut, tänkte jag att jag kanske kunde lösa det genom att tilta överkroppen lite bort från bollen. Jag tänkte också att försöka ha kvar vikten lite mer på högerfoten än jag numer gör med järn och wedgar. Och från första boll på rangen fungerade det bra. Genast kom höjden i slagen tillbaka och jag hade lättare att träffa bra på klubbans träffyta. Jag tog med mig detta ut på banan och det fungerade bra även där. Annars tenderar ju såna mikrojusteringar att bara fungera på rangen
Efter 18 hål med massa lek med 1-4 bollar, olika medvetna prövningar, teknikträning och analys av banan i allmänhet, traskade jag förnöjt tillbaka till klubbhuset. Jag avslutade med 10-15 minuters casual-putting, eftersom den klubban tyvärr fått vila under rundans gång. Det kändes sådär, men jag är fortfarande kvar i "lära känna"-fasen med nya puttern. Längderna sitter inte riktigt, men jag upplever redan att den känns goare än min gamla trötta Odyssey.
Jag får redan en bra känsla av både klubben och banan. Klubbchefen och kanslisten är mycket trevliga och tillmötesgående, vilket förstås är viktigt för upplevelsen. Någon av er där ute som har spelat Partille GK? Vad är er uppfattning av banan?