MaxP skrev: ↑01 maj 2016, 19:41
Getinthehole skrev:Frank skrev:God kväll gott folk! Jag skulle vilja ha några goda råd och tips om var jag hittar ett bra (bästa

) stället för en customfitting (järnset) i Stockholmsområdet, eller inte allt för långt därifrån. Kunnigt, hjälpsamt folk och att man får slå bollen ut på en range så man får se bollflykten osv. Har ni några bra erfarenheter? Tacksam för svar!
(Har varit till en dormybutik men det var inget som tilltalade mig så mycket. Slå in i ett nät i någon skrubb och nån junior som stod och gissade vad som kunde tänkas vara rätt.

)
Mvh Frank
Låter lite väl sågande. Skrubb är det ju inte. Rejält stor filmduk och i en riktig studio. Sedan junior? Nej. Krävs grundlig utbildning och mycket kunnande av den som kör custom fitting inom Dormy.
Dom åker på samma utbildningar som PGA utbildade tränare och tillverkarnas egna custom fitting personal.
Men som Frank nämner är och förblir det faktum att du inte ser bollflykten ett stort negativ för Dormys del. Kompetensen hos personen när det gäller klubbdelen är det säkert inte någonting att säga om.
Kände att jag borde kommentera detta.
En del personer är MacGyver’s och kan fixa allt med små medel. Med det sagt så är det ändå kunden som behöver förstå/inse att klubban/orna. är rätt för dem.
Utomhus:
Vilken wanker som helst kan se skillnad på en bollflykt och sen snacka smörja om varför klubba x är bättre än klubba y.
Meh… vad är bäst!?
Inget eller allt, det beror helt enkelt på vad som behövs och vem som står bakom tolkandet av värdena.
Det många söker är endast en passande klubba som inte stjälper svingen/spelet. Det kan jag o många med mig göra helt inkognito via några enkla frågor via email. Inget svårt alls.
En fitting däremot utesluter vissa modeller och skaft med hänsyn till data i TM eller visuellt på en utomhusrange. Även optimering av bollflykt kan då göras (läs, loft upp/ner eller mittemellan flex).
Jag ber om ursäkt men det sistnämnda är pärlor för svin om man inte har ett spel eller en sving som det jobbas med. En vanlig ”CF” är bara ett försäljningsargument för att få bogeyspelare att hosta upp cash för nya klubbor.
Obs!
Val av grepp, skaftflex och lie är inte mer än att du säger vilken byxstorlek du har. Expediten tar då fram byxa x i 34/32 och sen kollar ni om det sitter bra. Lite korta… ok, 34/34 blir nog bra.
Egon