Skulle vilja få lite input på kikare vs klocka för och nackdelar. Har bara provat polarens kikare som jag var med och gav honom i present och den tycker jag fungerar klockrent.
Men nu är det dags för mig själv att skaffa så vill höra era åsikter.
Kikare vs Klocka
Kikare ger dig exakta måtten till det du vill (så länge det syns) och dessutom får du till flaggan.
Klocka ger dig ett mått på fram, bak och mitten av green. Vissa modeller har även till olika hinder och doglegs.
Kan berätta en lite story om en partävling jag spelade för två, tre år sedan.
Min kompis hade en Garmin S2 och på första hålet så tog han måttet till mitten av green. Bredvid stod en av våra motspelare som hade en exakt likadan klocka. Till och med inköpt på samma ställe samma dag visade det sig. Henke, min kompis hade 147m medans Tommy som stod precis bredvid hade 136m. Jag tog min laser och sköt på flaggan som stod på 143m. Vi tänkte att det kanske var en engångsföreteelse men hela rundan så diffade det ca 10m mellan dessa klockor. Ibland så var kompisens mer rätt (mot min laser) och ibland Tommys då vi kollade framkanten på green relativt ofta.
Jag förordar kikare alla dagar i veckan. Har man en klocka som man inte kan lita på så kvittar det, även om man inte kan slå slagen med +-1m.
Min kompis klocka ligger nu på botten av vattenhindret på 3an på vår hemmabana...
Klocka ger dig ett mått på fram, bak och mitten av green. Vissa modeller har även till olika hinder och doglegs.
Kan berätta en lite story om en partävling jag spelade för två, tre år sedan.
Min kompis hade en Garmin S2 och på första hålet så tog han måttet till mitten av green. Bredvid stod en av våra motspelare som hade en exakt likadan klocka. Till och med inköpt på samma ställe samma dag visade det sig. Henke, min kompis hade 147m medans Tommy som stod precis bredvid hade 136m. Jag tog min laser och sköt på flaggan som stod på 143m. Vi tänkte att det kanske var en engångsföreteelse men hela rundan så diffade det ca 10m mellan dessa klockor. Ibland så var kompisens mer rätt (mot min laser) och ibland Tommys då vi kollade framkanten på green relativt ofta.
Jag förordar kikare alla dagar i veckan. Har man en klocka som man inte kan lita på så kvittar det, även om man inte kan slå slagen med +-1m.
Min kompis klocka ligger nu på botten av vattenhindret på 3an på vår hemmabana...
Driver: Titleist TS2 Project X Hzrdus 6.5
Spoon: Titleist TS3 Project X Hzrdus 6.5
Hybrid: Cobra Fly-Z 22° S
Järn: Titleist AP2 714 S300
Wedge: Vokey SM07 52°, 56°, 60°
Putter: Scotty Cameron Newport 2
Boll: Titleist PRO V1
Spoon: Titleist TS3 Project X Hzrdus 6.5
Hybrid: Cobra Fly-Z 22° S
Järn: Titleist AP2 714 S300
Wedge: Vokey SM07 52°, 56°, 60°
Putter: Scotty Cameron Newport 2
Boll: Titleist PRO V1
- Sandstream
Kikare är överlägset klocka!
Vet inte hur många gånger den här konversationen utspelar sig per runda:
- XXX meter.
- Va?
- XXX meter till flaggan!
- Men min klocka visar ju XXX meter till mitten!?
När jag frågar varför de envisas med klocka kommer svar som:
- Jag har ändå inte den precisionen i mina slag att jag behöver veta på metern.
- Skönt att slippa ta upp en sak till och mäta.
Nej, få av oss behöver veta på metern men om en green är 30 meter djup kan det skilja ett par klubbor även för amatören.
En fördel till med kikare är att du kan mäta till alla hinder som syns, skog, vatten vad du vill.
- XXX meter.
- Va?
Nej, få av oss behöver veta på metern men om en green är 30 meter djup kan det skilja ett par klubbor även för amatören.
En fördel till med kikare är att du kan mäta till alla hinder som syns, skog, vatten vad du vill.
Detta summerar ungefär hela diskussionen.Sandstream skrev:Kikare är överlägset klocka!
- XXX meter.
- Va?
Vi kan även tillägga hinder, skog, krön osv. 10sek och du vet hur du ska slå!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hjälp......
Behöver experthjälp.
Ska köpa mig en kikare imorgon. Men kan inte bestämma mig för vilken. Har fastnat för två modeller/märken.
Bushnell Tour V3 Och Nikon COOLSHOT 20.
Är det värt att lägga till ca 1200kr för en Bushnell?
Tack för hjälpen kära golfnördar!!
Behöver experthjälp.
Ska köpa mig en kikare imorgon. Men kan inte bestämma mig för vilken. Har fastnat för två modeller/märken.

Driver: Tm Sim Max D 10,5
Fairwaywood: Tm M4 15,18
Hybrid: Tm Gapr Hi 22
Utility: Ping G425 Crossover 22,5
Järn: TM Rocketbladez 5 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37
Grepp: Golfpride New Decade MCC Plus4, Winn 15”
Fairwaywood: Tm M4 15,18
Hybrid: Tm Gapr Hi 22
Utility: Ping G425 Crossover 22,5
Järn: TM Rocketbladez 5 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37
Grepp: Golfpride New Decade MCC Plus4, Winn 15”
V3 alla dagar i veckan. Bra optik, träffar lätt och snabb.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish

Jag kör Bushnell Tour V3, men har endast tittat i Nikon en snabbis, men det är väl storleken och ljusheten i sökaren som är den stora skillnaden vad jag förstått, till Bushnells favör. Huruvida det är värt priset får man avgöra själv, men med tanke på hur ofta man använder den och hur länge man förhoppningsvis kan ha den, tycker jag att det är det.Ringman76 skrev:Hjälp......
Behöver experthjälp.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Jag kör nikon. Funkar fint över 230 m blir det dock svårt att träffa mindre mål men när behövs det....Ringman76 skrev:Hjälp......
Behöver experthjälp.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa
https://magolfblogg.wordpress.com/
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa
https://magolfblogg.wordpress.com/
Åter igen. Spelare med kikare stjäl tid från andra. Ett ständigt dragande och plockande i bagen. Kliver jag ut på första fairway och obekanta drar fram kikare på ett par 5 vet jag att det kommer bli en lång och jobbig runda.
En klocka ger tillräcklig information för de flesta dvs över hcp 5-10. Även de under detta hcp bör visa respekt och inte slösa tid för övriga i en sällskapsrunda genom onödiga förberedelser som att tex fippla med kikare. Har dock mött spelare med kikare som är rutinerade golfspelare och sköter sitt kikande på ett effektivt, respektfullt och icke tidsslösande sätt men för de flesta är klocka det bästa alternativet.
En klocka ger tillräcklig information för de flesta dvs över hcp 5-10. Även de under detta hcp bör visa respekt och inte slösa tid för övriga i en sällskapsrunda genom onödiga förberedelser som att tex fippla med kikare. Har dock mött spelare med kikare som är rutinerade golfspelare och sköter sitt kikande på ett effektivt, respektfullt och icke tidsslösande sätt men för de flesta är klocka det bästa alternativet.
- Sandstream
Om någon för mig obekant förklarar sin usla längdkontroll med att klockan minsann sa 120 meter till mitten så suckar jag och tänker att han/hon vunnit mycket på att köpa en kikare istället för en ganska värdelös klocka.Tee skrev:Åter igen. Spelare med kikare stjäl tid från andra. Ett ständigt dragande och plockande i bagen. Kliver jag ut på första fairway och obekanta drar fram kikare på ett par 5 vet jag att det kommer bli en lång och jobbig runda.
Lite intressant att du tycker att alla över 10 i hcp inte behöver veta avstånd mer exakt än +-20 meter...