Johan - 2024 nu kör vi!!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Novatravel
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 jul 2016, 14:03

Hej trodde inte det skulle vara kul som det är att läsa trådar men det är det verkligen. Speciellt när man känner igen sig. Tack för att ni delar med er! :P
Golfresor till bra priser hos Novatravel
http://novatravel.se/privatresor/golfresor
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4742
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Tänkte kort sammanfatta SM-upplevelsen och golftiden efter den.

Sm blev en besvikelse minst sagt.
Jag hade absolut inte hittat någon form inför SM, snarare kändes spelet riktigt dåligt. Funderade till och med på att hoppa över spelandet. Men bestämde mig ändå för att genomföra tävlingen.

På inspelsdagen hade jag ungefär 23 poäng och slog bort 6 bollar. Träffade inte en driver rätt, utan släppte allt ut höger.
Så när dag ett kom var det rätt nervöst minst sagt. Men jag lyckades skärpa till mig och sköt en ändå helt OK 83-runda tror jag det var. Då hade jag 34 poäng tror jag. Så den rundan var helt OK men spelet var ändå inte där.

Dag två, får jag inget att stämma. Självförtroendet är noll. Jag försöker hitta bollträffen men hackar mig runt på 90 slag ungefär. Rundorna hade hittills tagit enormt med tid 5h20min ungefär och SÅ mycket boll-letande som tog energi ur kroppen. Så det var inte bara fysiskt jobbigt, den mentala orken var helt slut efter dag två redan.

Dag tre bestämmer jag mig för att försöka ta mig igenom de första fem hålen utan några katastrofer som de två tidigare rundorna innehållit. Så jag plockade bort drivern och spoonen från spelet och valde att slå ut med hybriden som hade gått bra. MEN på hål 5 som var det sista kritiska utslaget att sig sig förbi så sviker till och med hybriden mig. 5 utslag från tee behövde jag innan jag hade en boll i spel. Lyckligtvis hittar jag min första i skogen, men plitar ändå ned en 8 eller 10 i tror jag det blev. Efter det orkade jag aldrig ladda om, utan såg bara till att spela så snabbt som möjligt och hålla bollen i spel så jag inte skulle störa mina spelkamrater. Den rundan slutade på en 94:a.

Summa summarum, katastrof-tävling. Nästa år ska jag se till att ha spelet på plats! Då spelas det dessutom på Sand så kan bli fulltecknat, då kanske inte HCP räcker till iofs. Men nu är första SM avklarat. Jag ångrar att jag ställde upp men tar med mig en erfarenhet.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4742
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Efter SM har jag åkt på road trip och spelat, Hills, Kungsbacka, PGA Links & Lakes och Falsterbo.
Jag har fokuserat på nöjesgolf snarare än att prestera bra golf och har hittat bra glädje i spelet måste jag säga. Avslutade road trippen med 36/36/34 poäng på PGA Linkes & Lakes samt Falsterbo.

Hills GC



PGA Links



Falsterbo GK



Kungsbacka GK
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

JohanAdministratör skrev:Tänkte kort sammanfatta SM-upplevelsen och golftiden efter den.

Sm blev en besvikelse minst sagt.
Jag hade absolut inte hittat någon form inför SM, snarare kändes spelet riktigt dåligt. Funderade till och med på att hoppa över spelandet. Men bestämde mig ändå för att genomföra tävlingen.

På inspelsdagen hade jag ungefär 23 poäng och slog bort 6 bollar. Träffade inte en driver rätt, utan släppte allt ut höger.
Så när dag ett kom var det rätt nervöst minst sagt. Men jag lyckades skärpa till mig och sköt en ändå helt OK 83-runda tror jag det var. Då hade jag 34 poäng tror jag. Så den rundan var helt OK men spelet var ändå inte där.

Dag två, får jag inget att stämma. Självförtroendet är noll. Jag försöker hitta bollträffen men hackar mig runt på 90 slag ungefär. Rundorna hade hittills tagit enormt med tid 5h20min ungefär och SÅ mycket boll-letande som tog energi ur kroppen. Så det var inte bara fysiskt jobbigt, den mentala orken var helt slut efter dag två redan.

Dag tre bestämmer jag mig för att försöka ta mig igenom de första fem hålen utan några katastrofer som de två tidigare rundorna innehållit. Så jag plockade bort drivern och spoonen från spelet och valde att slå ut med hybriden som hade gått bra. MEN på hål 5 som var det sista kritiska utslaget att sig sig förbi så sviker till och med hybriden mig. 5 utslag från tee behövde jag innan jag hade en boll i spel. Lyckligtvis hittar jag min första i skogen, men plitar ändå ned en 8 eller 10 i tror jag det blev. Efter det orkade jag aldrig ladda om, utan såg bara till att spela så snabbt som möjligt och hålla bollen i spel så jag inte skulle störa mina spelkamrater. Den rundan slutade på en 94:a.

Summa summarum, katastrof-tävling. Nästa år ska jag se till att ha spelet på plats! Då spelas det dessutom på Sand så kan bli fulltecknat, då kanske inte HCP räcker till iofs. Men nu är första SM avklarat. Jag ångrar att jag ställde upp men tar med mig en erfarenhet.
Det är jobbigt när det börjar kännas jobbigt för medspelarnas skull. Men det är egentligen en onödig känsla då de helt enkelt får bortse från dig, likt du skulle vara tvungen om det är tvärt om. Man har nog att oroa sig för än att behöva tänka på om de andra i bollen tycker det går segt! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4742
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kotte här på forumet tipsade om en bra närspelsövning som jag modifierade lite och använde ikväll.

4 olika lägen/utgångspunkter. 4 bollar vid varje. 4 olika hål.
Så totalt blir det 16 chippar. Varje chipp mot ett nytt mål.
Sedan försökte jag få in så många jag kunde inom en klubblängd. Som mest satte jag 8/16. Något jag kommer fortsätta träna på!
Om du vill utveckla övningen så puttar man i också och försöker få så mänga scrambling som möjligt förstås.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev:Kotte här på forumet tipsade om en bra närspelsövning som jag modifierade lite och använde ikväll.

4 olika lägen/utgångspunkter. 4 bollar vid varje. 4 olika hål.
Så totalt blir det 16 chippar. Varje chipp mot ett nytt mål.
Sedan försökte jag få in så många jag kunde inom en klubblängd. Som mest satte jag 8/16. Något jag kommer fortsätta träna på!
Om du vill utveckla övningen så puttar man i också och försöker få så mänga scrambling som möjligt förstås.
Att aldrig putta/chippa från samma läge två gånger på raken är väldigt bra träning. Blir mer likt situationerna man står inför på banan.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Kotte här på forumet tipsade om en bra närspelsövning som jag modifierade lite och använde ikväll.

4 olika lägen/utgångspunkter. 4 bollar vid varje. 4 olika hål.
Så totalt blir det 16 chippar. Varje chipp mot ett nytt mål.
Sedan försökte jag få in så många jag kunde inom en klubblängd. Som mest satte jag 8/16. Något jag kommer fortsätta träna på!
Om du vill utveckla övningen så puttar man i också och försöker få så mänga scrambling som möjligt förstås.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Gillade också den övningen och provat den med två spelare redan, där också med putter i näven för att avsluta varje chip.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:
JohanAdministratör skrev:Kotte här på forumet tipsade om en bra närspelsövning som jag modifierade lite och använde ikväll.

4 olika lägen/utgångspunkter. 4 bollar vid varje. 4 olika hål.
Så totalt blir det 16 chippar. Varje chipp mot ett nytt mål.
Sedan försökte jag få in så många jag kunde inom en klubblängd. Som mest satte jag 8/16. Något jag kommer fortsätta träna på!
Om du vill utveckla övningen så puttar man i också och försöker få så mänga scrambling som möjligt förstås.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Gillade också den övningen och provat den med två spelare redan, där också med putter i näven för att avsluta varje chip.
Putta efter varje chip eller chippa 16 sen putta 16?
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikael316 skrev:
MaxP skrev:
JohanAdministratör skrev:Kotte här på forumet tipsade om en bra närspelsövning som jag modifierade lite och använde ikväll.

4 olika lägen/utgångspunkter. 4 bollar vid varje. 4 olika hål.
Så totalt blir det 16 chippar. Varje chipp mot ett nytt mål.
Sedan försökte jag få in så många jag kunde inom en klubblängd. Som mest satte jag 8/16. Något jag kommer fortsätta träna på!
Om du vill utveckla övningen så puttar man i också och försöker få så mänga scrambling som möjligt förstås.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Gillade också den övningen och provat den med två spelare redan, där också med putter i näven för att avsluta varje chip.
Putta efter varje chip eller chippa 16 sen putta 16?
Putt efter varje!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kotte
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 maj 2016, 06:56

Vad trevligt att läsa att man kan inspirera till nya övningar. Jag ser alltför många juniorer på klubben stå och nöta 20 chippar i rad mot samma mål. De blir ju t.o.m. jag bra på efter tre...
Skriv svar