Var idag iväg och spelade med några kompisar på strand. Hade innan bestämt mig för att jag skulle skjuta under par (vilket jag naturligtvis inte gjorde) och började kolla strategier för det. Hittade en jag bestämde mig för att prova. Den utgick från att bestämma sig innan var man ska göra birdie. Välj ut 2 par femmor och 2-3 par 4or. Resten inkl alla par 3 är par bra på. Sen ska man spela ett spel där du ska hata bogey mer än du älskar birdie.
Jag provade detta och hade valt ut birdiehålen. Hade 4 st. Blev birdie på 1 (nära eagle där) de andra 3 blev det två lätta par och en bogey. Gjorde även två extrabirdies. Sådant man får ta helt enkelt.
Det jag kände att detta gjorde var att det hjälpte mig att sitta i nuet. För det fanns mål med alla hål. Rundan gick trots lite småknackigt spel i mål på 75 slag (+4). Det är med chip 3putt på hål 1 ytterligare en 3putt samt ett utslag out. Vilket gör att man lätt hittar dessa slag. Så för framtiden ett bra tänk! Ska ta med mig det.
Mikaels Golflogg
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa
https://magolfblogg.wordpress.com/
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa
Har du strategin i huvudet när du spelar eller tar du fram anteckningar ?
Bra jobbat!
Bra jobbat!
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1
Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Spelar ofta med en klar strategi där jag har mina klara birdie och par hål. På så sätt försöker man inte för mycket på de hål där ett par kanske är en bra insats. Nackdelen kan bli att man försöker lite för mycket ibland på sina birdiehål men det är en tränings sak.Mikael316 skrev:Var idag iväg och spelade med några kompisar på strand. Hade innan bestämt mig för att jag skulle skjuta under par (vilket jag naturligtvis inte gjorde) och började kolla strategier för det. Hittade en jag bestämde mig för att prova. Den utgick från att bestämma sig innan var man ska göra birdie. Välj ut 2 par femmor och 2-3 par 4or. Resten inkl alla par 3 är par bra på. Sen ska man spela ett spel där du ska hata bogey mer än du älskar birdie.
Jag provade detta och hade valt ut birdiehålen. Hade 4 st. Blev birdie på 1 (nära eagle där) de andra 3 blev det två lätta par och en bogey. Gjorde även två extrabirdies. Sådant man får ta helt enkelt.
Det jag kände att detta gjorde var att det hjälpte mig att sitta i nuet. För det fanns mål med alla hål. Rundan gick trots lite småknackigt spel i mål på 75 slag (+4). Det är med chip 3putt på hål 1 ytterligare en 3putt samt ett utslag out. Vilket gör att man lätt hittar dessa slag. Så för framtiden ett bra tänk! Ska ta med mig det.
Fortsätt kör på detta och måla upp en idé för hur rundan ska gå till, precis som du säger hamnar man mer i nuet och fokuserar på hål för hål och slag för slag istället för att börja tänka på ett slag om 3 hål eller älta ett slag för 3 hål sen.
Bonusbirdies är också alltid roligt =)
Driver: Ping G30 LST TFC 10,5° Spoon: Ping G30 TFC 14,5° Hybrid: Ping G Tour 90 19° Järn: Ping I20 4-W Wedgar: Callaway MD3 Milled S-Grind, 50° 10, 54° 10 & 58° 9 Putter: Odyssey O-Works Marxman S Black Winn
Nu har jag bara ptovat på en bana jag vet och känner rätt väl. Men annars tror jag man kan ringa in hålen i scorekortet eller liknande.stevvee skrev:Har du strategin i huvudet när du spelar eller tar du fram anteckningar ?
Bra jobbat!
Sen till jefro så tänker iaf jag att birdien ska komma "autmatiskt". Dvs att jag inte försöker göra birdie utan att om jag spelar hålet som jag ska så är det mycket möjligt att det görs birdie. Det enda är väl att man just på de hålen har en tanke på pinnen på inspelet snarare än mitt på kakan och tvåputt
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa
Var idag ute och spelade på hemmabanan. Provade att återigen sätta upp mål för rundan med var birdie och var par. Märkte återigen hur mycket lättare det är att hålla sig till hålet man är på om det är förutbestämt vad jag ska göra. Det blir inget tänk att nu måste jag göra birdie för jag har gjort bogey. Och träffar man greener när man ska göra par kan puttarna trilla i.
Idag slog jag dock bollen som en jag vet inte vad. På hela rundan kanske 7-8 slag som var hyfsat som jag ville i det långa spelet. Mycket var långt ut på tån i någon riktning jag inte var... men räddade upp mycket med puttningen och gick på +4 (4 birdies, 8 bogeys och 6 par). Detta kan vara det bästa jag hittat för det passar verkligen mig!
Idag slog jag dock bollen som en jag vet inte vad. På hela rundan kanske 7-8 slag som var hyfsat som jag ville i det långa spelet. Mycket var långt ut på tån i någon riktning jag inte var... men räddade upp mycket med puttningen och gick på +4 (4 birdies, 8 bogeys och 6 par). Detta kan vara det bästa jag hittat för det passar verkligen mig!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa
Körde lektion idag med lokala pron på klubben. Då jag tycker mycket varit off på senaste tiden. Vi körde i trackman för då får man feedback på vad som händer.
Av slump skulle jag visa hur jag brukar göra när det inte stämmer då jag kör på rangen. Då kör jag mina klockan 3 svingar med wedgarna. Det som visade sig var att jag då har en helt annan rytm och allt hinner komma på plats. Så nu har jag provat att korta av svingen i känslan, egentligen är den inte det tydligen. Snabb feedback var att farten i klubban var densamma kanske snabbare men jag känner att den är tusen massa mer kontrollerad.
Ska jobba på det här nu och ta det lugnt och så! Ut på banan imorgon, och om jag tappar det är det bara att ta det lugnt, plocka fram wedgen och svinga lite innan jag ska slå det riktiga slaget!
Av slump skulle jag visa hur jag brukar göra när det inte stämmer då jag kör på rangen. Då kör jag mina klockan 3 svingar med wedgarna. Det som visade sig var att jag då har en helt annan rytm och allt hinner komma på plats. Så nu har jag provat att korta av svingen i känslan, egentligen är den inte det tydligen. Snabb feedback var att farten i klubban var densamma kanske snabbare men jag känner att den är tusen massa mer kontrollerad.
Ska jobba på det här nu och ta det lugnt och så! Ut på banan imorgon, och om jag tappar det är det bara att ta det lugnt, plocka fram wedgen och svinga lite innan jag ska slå det riktiga slaget!

Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa
-
Exakt den ändringen gjorde jag med järnen i sommar. Har gett goda resultat men när jag blir trött så glömmer jag och börjar svinga större. Han som jag tog lektion sa det att korta svingen och sen trycker du till av fan. Fungerade riktigt fintMikael316 skrev:Körde lektion idag med lokala pron på klubben. Då jag tycker mycket varit off på senaste tiden. Vi körde i trackman för då får man feedback på vad som händer.

Det är utrustningen som gör spelaren
Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Har under de senaste dagarna fått spelet att stämma på rangen men på banan är det som bortblåst. allt jag jobbat på försvinner och jag har inget självförtroende i något. Puttar bra MEN THATS IT.... senaste rundan slutade jag spela efter 16 hål för det var inte kul... slog järn 4 från tee, 20 meter vänster i ruffen. Kan inte träffa bollen och träffar jag den är det ute på tån, så långt ut att jag inte träffar skårorna... det är fruktansvärt frustrerande och tärande på psyket när man inte kan slå ett slag bra...
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa
Dags att ta ett steg tillbaka och utvärdera helheten, känslor, förväntningar, skillnad på spel och träning med mera. En ordentlig utvärdering helt enkelt.Mikael316 skrev:Har under de senaste dagarna fått spelet att stämma på rangen men på banan är det som bortblåst. allt jag jobbat på försvinner och jag har inget självförtroende i något. Puttar bra MEN THATS IT.... senaste rundan slutade jag spela efter 16 hål för det var inte kul... slog järn 4 från tee, 20 meter vänster i ruffen. Kan inte träffa bollen och träffar jag den är det ute på tån, så långt ut att jag inte träffar skårorna... det är fruktansvärt frustrerande och tärande på psyket när man inte kan slå ett slag bra...
Har också haft en sån period, ingenting stämde och min J4 som är den klubban jag alltid kan ta fram och bara slå precis dit jag vill funkade inte heller. Visste inte vart jag skulle ta vägen men tog sedan ner mitt tempo en hel del och var noga med rutinen och nu går det mycket mycket mycket bättre igen!Mikael316 skrev:Har under de senaste dagarna fått spelet att stämma på rangen men på banan är det som bortblåst. allt jag jobbat på försvinner och jag har inget självförtroende i något. Puttar bra MEN THATS IT.... senaste rundan slutade jag spela efter 16 hål för det var inte kul... slog järn 4 från tee, 20 meter vänster i ruffen. Kan inte träffa bollen och träffar jag den är det ute på tån, så långt ut att jag inte träffar skårorna... det är fruktansvärt frustrerande och tärande på psyket när man inte kan slå ett slag bra...
Tro på dig själv och lita på att du själv kan! Glöm bort tanken av att missa.
Driver: Callaway XR16