Golfsverige

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Kontakt:

Sandstream skrev:Förstår inte hur folk kan tycka att 6-8.000:-/år är dyrt med tanke på vad de får för pengarna. Golfstar är ett bra exempel, 8.000:- för fritt spel på 21 banor är ju larvigt billigt. Är dock lite tveksam till konceptet eftersom de ursprungliga medlemmarna på de populäraste klubbarna får svårt att komma ut på helgerna.

Själv tillhör jag den, troligtvis lilla skara, som är beredd att betala premium för välskötta banor och träningsområden. 15-20.000:-/år kan låta mycket men slå ut det per runda och ta med timmarna på range och övningsområde så blir det inte vad jag skulle kalla dyrt.

Hoppas på en framtid mer likt USA där man bygger bostäder runt banorna.
Jag kan bara hålla med - återigen vill golfarna ha det bästa av allt, men det ska inte kosta någonting. Vi har medlemmar på klubben här som anser att de 3200kr ett fullvärdigt medlemskap kostar är för dyrt. Då har de tillgång till en 18hålsbana samt en korthålsbana båda två praktiskt taget helt utan kö och trängsel.
Användarens profilbild
Sandstream

MaxP skrev:Jag kan bara hålla med - återigen vill golfarna ha det bästa av allt, men det ska inte kosta någonting. Vi har medlemmar på klubben här som anser att de 3200kr ett fullvärdigt medlemskap kostar är för dyrt. Då har de tillgång till en 18hålsbana samt en korthålsbana båda två praktiskt taget helt utan kö och trängsel.
Påminner om andra branscher där konsumenten vill ha premiumprodukter/service men betala för budget.

Konkurrens är bra i de flesta fall men när de finns så många klubbar och medlemskap att välja mellan så konkurrera alltid några med pris och då blir nästan alla lidande i längden.

Som någon nämnde tror jag att medlemmar skulle behöva utbildas i hur en bana sköts och vad det kostar. På min hemmaklubb ser man i princip alltid banarbetare (tror de är runt 30 st) som fixar och donar vilket ökar min förståelse för att det kostar att hålla banorna i toppskick.

När jag började spela och var medlem på Kungsängen GC så var chansen att se en banarbetare i princip lika stor som att vinna på Triss vilket fick till följd att medlemmarna klagade mer på hur banan sköttes eftersom man aldrig såg någon som arbetade.
(Som kuriosa kan nämnas att när folk klagade på klövern som växte på områdena utanför fairway så gick klubbchefen ut med en uppmaning om att ta en klubba mindre från tee kombinerat med lektioner...)
stevvee

Kan man flytta fokuset på något sätt från själva medlemskaps kostnaden till vad man får ? Kan det vara något som kan göra folk mer villiga att betala ?
För det handlar ju om upplevelsen, jag anser ju inte det är dyrt men min granne gör det.
Är det för han fokuserar på summan istället för golfen?

Gymkort är ju väldigt populärt nu och folk betalar ju det utan tvekan för det kostar ju bara 600 kr månaden det är inte så farligt brukar det ju låta så är dom där 2 timmar i veckan kanske och uppehåll på sommaren. Och träna kan man ju göra med sin egen kropp ute i naturen eller i hemmet utan att lägga ut en förmögenhet.
Golfen är ju lite svårare och bör därför vara enklare att motivera till att betala summan för att få möjligheten.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Järn7

Hur mycket skulle det kosta klubben om all ideella krafter ersattes av betald arbetskraft? Ni som är medlem i premiumklubbar, finns det ideella arbetskrafter överhuvudtaget hos er?

Skulle gissa att jag som styrelsemedlem och ordförande i en kommitté lägger ca 100 timmar om året. Detta skulle lågt motsvara 70 000 kr (700 per timme inklusive moms) om året. Gissar att vi är ca 30 personer som gör motsvarande arbete, dvs drygt 2 miljoner extra. Detta motsvarar 2000 kr extra om året vid 1000 medlemmar för klubben. Kanske jag har räknat lågt? Vill påpeka att jag är inte på det minsta sätt bitter, utan jag gör detta för att det är kul (åtminstone under en tid) och att för kunna påverka klubben i rätt riktning.

Vilken medlemsform saknas hos er?
Användarens profilbild
Sandstream

Järn7 skrev:Hur mycket skulle det kosta klubben om all ideella krafter ersattes av betald arbetskraft? Ni som är medlem i premiumklubbar, finns det ideella arbetskrafter överhuvudtaget hos er?
Jag är medlem på Bro-Hof och mig veterligen finns det inga som jobbar ideellt.
Användarens profilbild
Hollowind

Järn7 skrev:Skulle gissa att jag som styrelsemedlem och ordförande i en kommitté lägger ca 100 timmar om året. Detta skulle lågt motsvara 70 000 kr (700 per timme inklusive moms) om året. Gissar att vi är ca 30 personer som gör motsvarande arbete, dvs drygt 2 miljoner extra.
Vilken medlemsform saknas hos er?
Jag tycker inte 700kr i timmen för styrelsearbete låter speciellt lågt räknat. Skulle alla 30 som idag arbetar ideellt utföra arbete motsvarandet en lönenivå på 112 000kr i månaden om det var förlagt på heltid?
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
manget

Sandstream skrev:
MaxP skrev:Jag kan bara hålla med - återigen vill golfarna ha det bästa av allt, men det ska inte kosta någonting. Vi har medlemmar på klubben här som anser att de 3200kr ett fullvärdigt medlemskap kostar är för dyrt. Då har de tillgång till en 18hålsbana samt en korthålsbana båda två praktiskt taget helt utan kö och trängsel.
Påminner om andra branscher där konsumenten vill ha premiumprodukter/service men betala för budget.

Konkurrens är bra i de flesta fall men när de finns så många klubbar och medlemskap att välja mellan så konkurrera alltid några med pris och då blir nästan alla lidande i längden.

Som någon nämnde tror jag att medlemmar skulle behöva utbildas i hur en bana sköts och vad det kostar. På min hemmaklubb ser man i princip alltid banarbetare (tror de är runt 30 st) som fixar och donar vilket ökar min förståelse för att det kostar att hålla banorna i toppskick.

När jag började spela och var medlem på Kungsängen GC så var chansen att se en banarbetare i princip lika stor som att vinna på Triss vilket fick till följd att medlemmarna klagade mer på hur banan sköttes eftersom man aldrig såg någon som arbetade.
(Som kuriosa kan nämnas att när folk klagade på klövern som växte på områdena utanför fairway så gick klubbchefen ut med en uppmaning om att ta en klubba mindre från tee kombinerat med lektioner...)

Den med klövern är en riktig klassiker! Missade man fairway med en meter på 5an så var det mer eller mindre kört att hitta bollen. Jag sålde min spelrätt och bytte klubb till nästa säsong.....
WITB
Driver: TSi3
Spoon: Cobra F6
Järn 3: Titleist U500
Järn 4-7: Titleist 620 CB
Järn 8-P: Titleist 620 MB
Wedgar: Vokey SM8 (50/54/60)
Putter: SIK
MaxP
Kontakt:

manget skrev:
Sandstream skrev:

Den med klövern är en riktig klassiker! Missade man fairway med en meter på 5an så var det mer eller mindre kört att hitta bollen. Jag sålde min spelrätt och bytte klubb till nästa säsong.....
Det kan vara det bästa sättet att skylla ifrån sig jag har hört på länge! :D
Användarens profilbild
Sandstream

manget skrev:Den med klövern är en riktig klassiker! Missade man fairway med en meter på 5an så var det mer eller mindre kört att hitta bollen. Jag sålde min spelrätt och bytte klubb till nästa säsong.....
Jag ruttnade också och drog mitt under pågående säsong.

Hoppas Unipeg-folket kan ha lite gott inflytande på Top Tee-folket. Men det ryktas redan om att maskiner från Kungsängen ska till andra banor. Den som lever får se.
långryggen

En annan sak som jag funderat på mycket är ju det faktum att man måste vara medlem i en golfbana, det är ju befängt egentligen och den i särklass största anledningen till varför brevlådeklubbar uppkom antar jag?
Varför inte bara se till att man är medlem i förbundet, det borde ju räcka, för "licens" och försäkring.
Vad tjänar golfklubbarna på att det finns massa medlemmar i "porjus gk" exempelvis, förutom porjus gk själva? Syftet är ju BARA att ens kunna få spela vilket blir ett helt bisarrt förhållande.

Jag kan bara se till ett antal som man känner, de är inte intresserad av att betala den normala årsavgiften för att spela kanske max 5 rundor, och varför då en låg kostnad till en klubb som definitivt INTE kommer att spela på.

Nä det är ett duktigt feltänk som jag ser det, men blir gärna övertygad om att det är en supergrej!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar