Har nu bokat in mig på ännu en vinter i simulator samt golfklubbens vinterfys. Har dock försökt tänkt lägga om lite grann kring träning och mindset för att golfen inte ska ta över för mycket i mitt liv. Alltså mest för mig själv, inte för golfen eller liknande. Det kommer ta tid men det är ändå min favorithobby. Men eftersom det endast är en hobby kanske inte varje vaken sekund ska ägnas åt golf fysiskt eller mentalt.
Ska åka på tävlingar och och spela mycket hemma men på något sätt försöka göra det mer närvarande. Skapa minnen samtidigt, njuta av lediga och schyssta upplevelser. Spelade under året ca 110 rundor och ett antal tävlingar. Kommer kanske ihåg fåtalet sällskapsrundor och ett antal tävlingar. Mycket gick annars på rutin, tävligen spelades för att den skulle, rundan på 18 hål för det bör vara så.
Nästa år ska jag försöka med att när jag inte känner för en runda men vill träna så träna istället. Tvinga inte in en runda på 4 timmar. Hitta något medvetet, lägg fullt fokus och träna i 1.5 timmar istället. Känna att man åstadkommit något istället för att bara varit där. Samma inställning med tävlingarna. Var inte nervös för att underprestera eller besviken för att det går skit. Var glad för att man är där, se det som den roliga upplevelsen det faktiskt är. Det är kanske inget jag kan göra om 3 år? Vem vet hur det ser ut då. I år har jag kännt att mycket har pendlat med golfen och andra grejer blivit lidande. Jag måste hitta tillbaka till att låta golfen vara den lystfyllda hobby den faktiskt är.
Mikaels Golflogg
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa
https://magolfblogg.wordpress.com/
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa
Mikael316 skrev:Har nu bokat in mig på ännu en vinter i simulator samt golfklubbens vinterfys. Har dock försökt tänkt lägga om lite grann kring träning och mindset för att golfen inte ska ta över för mycket i mitt liv. Alltså mest för mig själv, inte för golfen eller liknande. Det kommer ta tid men det är ändå min favorithobby. Men eftersom det endast är en hobby kanske inte varje vaken sekund ska ägnas åt golf fysiskt eller mentalt.
Ska åka på tävlingar och och spela mycket hemma men på något sätt försöka göra det mer närvarande. Skapa minnen samtidigt, njuta av lediga och schyssta upplevelser. Spelade under året ca 110 rundor och ett antal tävlingar. Kommer kanske ihåg fåtalet sällskapsrundor och ett antal tävlingar. Mycket gick annars på rutin, tävligen spelades för att den skulle, rundan på 18 hål för det bör vara så.
Nästa år ska jag försöka med att när jag inte känner för en runda men vill träna så träna istället. Tvinga inte in en runda på 4 timmar. Hitta något medvetet, lägg fullt fokus och träna i 1.5 timmar istället. Känna att man åstadkommit något istället för att bara varit där. Samma inställning med tävlingarna. Var inte nervös för att underprestera eller besviken för att det går skit. Var glad för att man är där, se det som den roliga upplevelsen det faktiskt är. Det är kanske inget jag kan göra om 3 år? Vem vet hur det ser ut då. I år har jag kännt att mycket har pendlat med golfen och andra grejer blivit lidande. Jag måste hitta tillbaka till att låta golfen vara den lystfyllda hobby den faktiskt är.
Jävligt smarta tankar!!
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1
Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Väldigt längesen jag skrev något nu känns det som. Men nu har jag iaf kommit igång med fys och golfträning för säsongen efter ett i mina mått mätt väldigt långt uppehåll. Det jag gör nu är att träna gym 2 ggr i veckan samt gruppträning en gång i veckan. Jag försöker även köra renodlad golfträning i simulator 2 ggr i veckan.
I simulatorn har jag börjat köra en renodlad strategiträning som bygger väldigt hårt på att spela konservativt. Scoremässigt är det faktiskt ingen skillnad bortsett från att jag i större frekvens attackerar från rimliga lägen i fairway istället för mirakelräddningar från åt helvete.
Jag har även lagt bort drivern då jag inte kan slå den i simulatorn då varken peggningen eller rummet gör att det känns naturligt. Känner mig klaustrofobisk med drivern vilket gör att jag inte vill lära mig den svingen utan den får helt vänta tills utomhusrangen öppnar.
Scorerna i simulatorn är väl egentligen ingenting att hänga upp sig på, brukar pendla mellan -2 och +2 på 18 hål. Vilket kanske inte säger jättemycket med garanterat hittad boll, och konstant tvåputt på green alt 1 putt inom 10 fot... alltså 2 meters gimmies. Nu känner jag att det nog inte är på greenerna jag känner svinmycket då det känns realistiskt beroende på slag jag slår.
Har även börjat längta nå enormt efter vår, men den känns väldigt distanserad när det snöar och är minusgrader ute... men den som väntar på nå gott....
I simulatorn har jag börjat köra en renodlad strategiträning som bygger väldigt hårt på att spela konservativt. Scoremässigt är det faktiskt ingen skillnad bortsett från att jag i större frekvens attackerar från rimliga lägen i fairway istället för mirakelräddningar från åt helvete.
Jag har även lagt bort drivern då jag inte kan slå den i simulatorn då varken peggningen eller rummet gör att det känns naturligt. Känner mig klaustrofobisk med drivern vilket gör att jag inte vill lära mig den svingen utan den får helt vänta tills utomhusrangen öppnar.
Scorerna i simulatorn är väl egentligen ingenting att hänga upp sig på, brukar pendla mellan -2 och +2 på 18 hål. Vilket kanske inte säger jättemycket med garanterat hittad boll, och konstant tvåputt på green alt 1 putt inom 10 fot... alltså 2 meters gimmies. Nu känner jag att det nog inte är på greenerna jag känner svinmycket då det känns realistiskt beroende på slag jag slår.
Har även börjat längta nå enormt efter vår, men den känns väldigt distanserad när det snöar och är minusgrader ute... men den som väntar på nå gott....
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa
Det här med early extension.. det är något jag förstått att jag har problem med. Max postade en video och jag kände att den tog rätt bra i hjärtet och har försökt analysera min sväng lite. Jag kryper ihop väldigt mycket, väldigt mycket lut osv. Jag har långa armar och en helt okej längd, känns som att jag istället borde använda mig av detta som en faktor till att ge fart. Dessutom, som Max visade, till att hjälpa höften att rotera.
Hittade idag ett klipp på youtube som hjälpte mig i en förståelse av känsla och vad jag gör i min sving ( https://www.youtube.com/watch?v=RCXNXnoQbEA ). Där jag från början lärt mig att höften ska skjutas framåt, inte rotera. Givetvis ingen tränare utan någon youtubevideo som lärde mig det också. Då var jag dock inte så erfaren och kunde inte tolka vad de sa och koppla det till mig och min sving.
Så jag känner att jag gör nu är ladda upp kraft i min bakre fot och sen skicka den framåt tillsammans med allt annat. Vilket leder till att höften åker framåt osv och jag ställer mig upp och allt leder till vad det alltid gör.
Den här videon hjälpte mig till att förstå att kraften inte kan stanna i höften utan på något sett måste vidare från marken, genom höft, axlar, klubba och till sist ut i bollen. Jag tror inte det här kommer göra så mycket skillnad fartmässigt om jag får kläm på det, dock på kontrollen.
Jag ska iväg och köra simulator idag och försöka visa på ett instagramklipp ungefär vad jag menar. Borde komma upp i em.
Hittade idag ett klipp på youtube som hjälpte mig i en förståelse av känsla och vad jag gör i min sving ( https://www.youtube.com/watch?v=RCXNXnoQbEA ). Där jag från början lärt mig att höften ska skjutas framåt, inte rotera. Givetvis ingen tränare utan någon youtubevideo som lärde mig det också. Då var jag dock inte så erfaren och kunde inte tolka vad de sa och koppla det till mig och min sving.
Så jag känner att jag gör nu är ladda upp kraft i min bakre fot och sen skicka den framåt tillsammans med allt annat. Vilket leder till att höften åker framåt osv och jag ställer mig upp och allt leder till vad det alltid gör.
Den här videon hjälpte mig till att förstå att kraften inte kan stanna i höften utan på något sett måste vidare från marken, genom höft, axlar, klubba och till sist ut i bollen. Jag tror inte det här kommer göra så mycket skillnad fartmässigt om jag får kläm på det, dock på kontrollen.
Jag ska iväg och köra simulator idag och försöka visa på ett instagramklipp ungefär vad jag menar. Borde komma upp i em.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa
- JohanAdministratör
- Site Admin
Välkommen in i early extension-klubben!
Jag ska träna på det hela helgen tänkte jag. Räta upp min grundposition, sen tänkte jag testa en övning där jag sätter en halv tennisboll under vänster häl och trampar ned på den i nedsvingen och förflyttar vikten och samtidigt skjuter tillbaka rumpan.
Jag ska träna på det hela helgen tänkte jag. Räta upp min grundposition, sen tänkte jag testa en övning där jag sätter en halv tennisboll under vänster häl och trampar ned på den i nedsvingen och förflyttar vikten och samtidigt skjuter tillbaka rumpan.
Jag fick en övning för att hitta känslan av min tränare förra året. Ha en golfboll under "tårna" på den främre foten. Men tennisboll under hälen tror jag också är bra!JohanAdministratör skrev:Välkommen in i early extension-klubben!
Videon ligger uppe nu. Ursäkta längden men fick inte till någon klippning... dock könde jag direkt att själva upprätningen gjorde skillnad direkt. För söka #svensktgolfforum på insta så borde den komma upp!

Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa
Har samma lika! Om det är till min nackdel vet jag inte men Max har påpekat det
Har försökt tänka på det och tränat med stol bakom arslet men just nu lägger jag inge mer energi på det.
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har försökt tänka på det och tränat med stol bakom arslet men just nu lägger jag inge mer energi på det.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
Samma här.
För mig är det inget stort problem för längden i slagen, men däremot blir mina "stressade" svingar ofta hälträffar eller till och med sockets. Ju sämre golfform jag är i, desto mer kommer dessa EE-problem fram. På lugna fina svingar visar sig inte problemen, så för mig tror jag att det är så att själva "rycket" som för höften framåt mot bollen är en aning kopplad till att försöka för mycket i svingen.
Max och många andra har ju hävdat att problemet ofta kommer från att rumpa och höftmuskulaturen är otillräcklig och att EE blir symptomet. Därför lägger jag extra krut på rumpa, ben och core i gymmet i vinter i hopp om att det långsamt försvinner, i kombination med att försöka svinga lugnt och sansat.
För mig är det inget stort problem för längden i slagen, men däremot blir mina "stressade" svingar ofta hälträffar eller till och med sockets. Ju sämre golfform jag är i, desto mer kommer dessa EE-problem fram. På lugna fina svingar visar sig inte problemen, så för mig tror jag att det är så att själva "rycket" som för höften framåt mot bollen är en aning kopplad till att försöka för mycket i svingen.
Max och många andra har ju hävdat att problemet ofta kommer från att rumpa och höftmuskulaturen är otillräcklig och att EE blir symptomet. Därför lägger jag extra krut på rumpa, ben och core i gymmet i vinter i hopp om att det långsamt försvinner, i kombination med att försöka svinga lugnt och sansat.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Max är vår guru. Vi borde lansera en linje med sittande Maxfigurer, som ett buddhamotiv. Det skulle bli populärt. Kan vi ha den hemma sen där vi gör våra golfaktiviteter. 

Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa
Fairwaywood Adams XTD ti
Putter Odyssey #7 Versa
Kul att du gillade tipset. Det är som sagt väldigt vanligt och kan för många spelare vara ett problem. Det intressanta i hela diskussionen egentligen är att det är skillnad på early extension och early extension. För somliga spelare kan det vara där för kraftskapandet och på så vis bli vitalt för att lyckas.Mikael316 skrev:Det här med early extension.. det är något jag förstått att jag har problem med. Max postade en video och jag kände att den tog rätt bra i hjärtet och har försökt analysera min sväng lite. Jag kryper ihop väldigt mycket, väldigt mycket lut osv. Jag har långa armar och en helt okej längd, känns som att jag istället borde använda mig av detta som en faktor till att ge fart. Dessutom, som Max visade, till att hjälpa höften att rotera.