Kul när det går bra med förändringar!!Mackel95 skrev:Tacktack!MacTS skrev:Kul att följa din utveckling! Kör hårt!
Lektion 14/5-17
Hade igår min första lektion sedan jag tog Grönt kort kursen i Oktober förra året. Fick faktiskt mycket beröm från läraren då han tyckte att det var en mycket bra sving för att ha spelat så lite. Han började först med att filma "grunderna" (Stans, rörelser med kroppen, grepp och alla basics) där han sa att det inte fanns någonting att påpeka utan det såg mycket bra ut, vilket självklart alltid är skönt. När jag väl började svinga så upptäckte han (och visade med film) att jag tenderar att gå lite utifrån och in och skära bollen när jag slår, vilket förklarar mina pushar/slicear. Jag fick börja med att ändra i baksvingen och gå upp lite mer rakt och när jag hade vänsterarmen rak så skulle toppen av greppet peka innanför eller precis på bollinjen, för att sedan försöka komma mer inifrån och ut på vägen ner. Fantastiskt mycket skönare känsla och känner att jag får och kommer få ännu bättre träffar genom att svinga på detta sätt.
Problemet för mig blev bladkontrollen och jag hade ett öppet blad vid många tillfällen, men det är ju bara en övningssak. Jag poängterade att jag ville slå mer rakt och han sa att jag inte skulle ha några som helst problem med det med mer övning, istället tyckte han att jag skulle lära mig att slå en draw.Sjuk tanke för mig men vi satte igång och jag slog faktiskt några draws! Fantastisk känsla. Han applåderade tom vid ett av slagen. Haha! Sedan gick vi vidare till drivern och där ändrade vi mycket i uppställningen, jag klippte till och den gick spikrakt och cirkus 200m carry, då skrattade han bara och förklarade att det faktiskt ibland är så enkelt som att bara ändra uppställningen. Även med drivern lämnar jag bladet på klubban lite väl öppet vid impact, så måste öva på det med både järn och driver. Han sa också att jag nog inte borde dröja speciellt mycket med att custom-fitta en driver då han var ganska säker på att jag behövde tjoffa i ett stiff-skaft i den istället för mitt regular. Men! Nu vet jag i alla fall HUR jag skall öva när jag står på rangen och vad jag ska tänka på, och inte bara mata slag. Absolut en superbra lektion!
Idag 15/5 blir det 18-hål med far och en vän till familjen, tror inte jag kommer räkna slag då jag bara skall gå på den nya svingtanken och det kommer nog medföra en hel del missar kan jag gissa.
Var även och shoppade möbler i helgen med flickvännen och eftersom jag stod ut med det så förhandlade jag till mig ett besök på Dormys. Det resulterade i att det blev en ny putter! https://www.dormy.se/golfklubbor-100376 ... in-1116457 i 35" är beställd och borde komma till mig om cirkus 10-14 dagar. Den var verkligen superskön i affären och jag har längtat efter lite mer "bladputter" än min nuvarande som jag tycker är lite väl stor och halvsvår att få kontroll på. Ska också bli riktigt nice med 35" då 34" är väldigt kort för min längd. Det var nog allt för denna gång, återkommer efter rundan!
Fridens,
Din mallet-putter måste ju ändå vara en av de bökigaste jag någonsin provat. Det är den och scottys futura x eller vad den heter. De passar inte mig och då spelar jag ändå med mallet!!

Hoppas den nya puttern funkar!!