Så, är man i kategorin "inte på gilla-nivå" har man bara ett par alternativ egentligen. Antingen slutar man eller så lägger man mer pengar och tid på golfen. Den ena betyder mer tid och mer pengar kvar garanterat, den andra betyder mindre pengar och mindre tid för något man för stunden inte tycker är kul och uppenbarligen inte har talang för

Sen har vi de som slutar pga tidsaspekten. Golfen tar för mycket tid från annat. Svårt att komma runt, även om rondtiden skulle gå ner en timme så tar det fortfarande upp nästan en hel dag för många. Jag har bara golfat sen 2009, men vad jag har hört tog golfen 4 timmar förr också. Alltså har det skett en prioriteringsförskjutning.
Nu har ju fitness blivit så stort också och golfen i sig genererar inga instagramvärdiga kroppar, jämfört med crossfit och bootcamps. Golfen försöker ju ta sig åt det hållet, men tills den dagen speedgolf blir normen kommer många välja löparspåret eller utegymmet före golfbanan på helgerna.
Det svenska klimatet underlättar inte. 6 månaders uppehåll är optimalt för att förstöra en hobby som kräver sån precision. När gemene man väl lärt sig träffa bollen oftare än inte så kommer snön. När våren gör entré igen ska man deklarera, byta däck 3 ggr, köpa utemöbler och vips är det midsommar när klubborna väl kommit fram.
Det gör det inte heller lättare att det i dagsläget inte finns några bra eller rättvisa medlemskapsformer för de som inte vill spela 30 + rundor.
Det är fullständigt orimligt att Sune som hoppas få in 10 rundor ska betala tio gånger så mycket per runda som Calle som spelar 100. Det är ett effektivt sätt att få folk att lämna golfen skulle jag tro. Var är klippkortslösningarna? En greenfee via Smartgolfa kostade 180 kr i vintras... Hur mycket av detta får klubb/golfstar etc? Samtidigt försöker man ta 700 kr greenfee på plats... Jag skulle gärna betala 300 kr per greenfee direkt i receptionen istället. Låt mig köpa lösa greenfees