Raesmus skrev:Hej på er!
Har spelat lite golf den senaste tiden, men tyvärr gick det så dåligt att det är trist att ens skriva om det. Körde en kompistävling i helgen över 2 dagar. Slaggolf med max +5 mot hålets par. Jag har högst hcp av samtliga deltagande, men sett till antal spelade/tränade timmar verkar jag ligga i mitten. Höll poäng vid sidan av, gick på 27p första dagen och 22p andra. Hade verkligen 0 bollkontakt och drivern fick inte ens vara med andra dagen. Runt green och på green gick helt ok faktiskt, där kan jag inte klaga allt för mycket.
Väldigt tärande på tålamod och självförtroende när det går så risigt, inte gjort några medvetna förändringar i svingen utan försökt mer på att träna färdigheten på att träffa bollen. Är precis som att allt försvunnit på en natt och bara att ha klubban i handen känns konstigt och onaturligt. Har lovat mig själv att ge det denna säsongen ut, med minst 2 träningspass i veckan och helst session med PROn varannan vecka. Lyckas jag inte spela hygglig golf (Läs: kunna gå runt 100 slag) får jag utvärdera om det är värt tiden och pengarna. Att hacka runt sig på 120-130 slag, oavsett hur fin natur eller trevligt sällskap man har, är nog inget jag kan stå ut med i längden.
Idag bär det av mot rangen efter jobbet, jag har med mig en J7 och P. I första hand fokus på grepp och uppställning, och inget mer än halvsvingar idag för att hitta tillbaka till en bra kontakt.
Ha det gott allesammans!
Vet att det är tråkigt att höra men - Man måste ge det tid och energi. Jag märkte för första gången senast jag spelade att jag var HELT missnöjd med min runda och tyckte att jag var så dålig så det var pinsamt, då gick jag på 101 slag. När mina bästa rundor är på 95-97. Man är verkligen för hård mot sig själv.
För att skala bort slag ska du:
1. Sluta plikta!! Här försvinner ofattbart mycket slag som dessutom är "orättvisa"

2. Sluta 3 putta
Gör du de två sakerna någorlunda så kommer din score sänkas drastiskt. Kolla Max youtube-videos om hur vi ska spela, du får inte glömma att du har mer eller mindre 2 extra slag på varje hål. Är det en par 4 på 380m så måste du inte bomba din driver allt du orkar (Riskera hinder, OOB) när du istället kan slå en j6 150m och sedan en j7 130m sen pitcha in, 2 puttar och du är i på 5. Vilket i ditt fall är 3 poäng!
Slå en OOB, slå andra bollen med 220m kvar och du är "redan ute". Det är dessvärre lite tråkig golf känns det som men vill du score:a bättre så använd endast driver när det är fritt från hinder och du tillåts att slå ett lite sneare slag, för snea slag kommer vi båda att slå, troligen alltid!
Det handlar mycket om riskminimering har jag förstått. Jag har "turen" att jag slår ganska långt, så jag slår j6 där mina vänner slår driver. De hamnar 10-30m framför mig men skillnaden är att jag till 90% har ett enklare andra slag än vad de har då jag nästan alltid ligger på fairway och även när jag slår snett så är jag inte så långt ifrån fairway.
Sen är det verkligen bara att öva och öva, en dag kommer du "komma på det" och allt går som om du inte gjort något annat än o spela golf. Det kommer, det lovar jag!

Kämpa på!