RobinJohnsson skrev:Den största orsaken i min erfarenhet av "golf" skador bland amatörer är helt enkelt att de har en dålig hållning, när de står adresserade framför bollen så lutar de sig framåt med ryggen helt böjd istället för ryggen spikrak med en böjning av midjan. Ju rakare rygg och desto bättre hållning desto bättre längd på eran sving då rak rygg ger dig mer rum till att skapa en riktig sving framför att vara framåt-lutad som en jävla ko
Sedan så finns de människor som har legitima orsaker till att stå som de gör men jag finner ändå att de flesta som är kapabla ändå väljer att ha en dålig hållning för att sedan klaga på sitt slag och på att de får ont. Att få ont i ryggraden är ett typiskt exempel på dålig hållning (såvidare du inte har en skörare ryggrad i sig för då kan det vara annat) men din hållning kan stå till en stor del till att skadan fortsätter, så tänk på din hållning så borde problemet i sig fixa sig själv.
Robin, jag kan inte säga emot dina egna erfarenheter. Men jag kan säga att det mest av slutsaterna du drar inte stämmer. Ser vi till den data som finns på golfskador rent generellt så är framförallt en nedsatt funktion eller försök att göra något kroppen inte klarar av den störst bidragande orsaken till skador för hobbygolfare. För somliga golfare är det en armbåge som inte rör sig ordentligt. För andra är det en dålig separation mellan över- och underkropp. Hållningen är helt klart något som kan hjälpa dig att svinga bättre, det säger jag inte emot. Men ryggen när du svingar är långt från spikrak, faktum är att ryggraden böjs både i sidled, framåt och går in i en extension när du svingar bak.
Jag vet inte exakt vad du menar med ont i ryggraden men de flesta ryggsmärtor (och skador) för golfare kommer från nedsatt funktion. Ländrygg är oftast en orsak av att rörelsen tas ut i ländryggen istället för i rump- och magmuskulatur. Bröstryggen ligger ofta risigt till när separationen som ovan nämnd är dålig och armar dominerar rörelsen och kroppen tar ut den rörelsen från bröstryggen. Inget av problemen kommer lösas av sig själv bara du förändrar din hållning.
På temat hållning och att stå "spikrakt" för att svinga bra. Killar som Jordan Spieth, Sam Snead, Ben Hogan, Jack Nicklaus, Gary Player och många fler. Ingen av dem står spikrakt med ryggen men kan fortfarande röra sig väldigt bra och effektivt.