HCP-tråden!

Här snackar vi allmänt om golf...
Gössätersgolfaren
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 jul 2014, 11:18

Tjing!
Började året på 31,5 och är nu nere på 30,5. Senaste sänkningen för en vecka sen. Sakta men säkert.
Driver: Nike
Trä3a : Wilson
Rescue3: Scoreman
Järn 4 - P Taylor Made r11
Sw: Acer 56gr.
Putter: Odyessy 2 ball
Hcp: 17,1
Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 108
Blev medlem: 04 jun 2014, 13:43
Ort: Sollentuna

Började spela golf i maj, är nu nere på 36. Siktar på att komma ner runt 33-34 innan säsongen är slut.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4706
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Höjning igår 6,2 !


Skickas från min iPhone via Tapatalk
WallenbergAndre
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 jul 2014, 18:33

Inledde året med hcp 54, det gröna kortet var klart i början på juni. Har sänkt mig till 36. Har dock inte registrerat varje runda så jag ser det som träning. Vilket kanske är fel.

Har även spelat två rundor på hcp 36 som har gett 24/25 poäng på nio hål. Dock ansåg klubbens PRO att jag skulle avvakta med sänkningar till jag spelar stabilt på 18 hål. Vilket jag aldrig har tid med!
WallenbergAndre
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 jul 2014, 18:33

Kan väl tillägga att jag har satt som mål att spela ner mig till under hcp 30 innan min första golfsäsong är över.
Användarens profilbild
kimf
Inlägg: 271
Blev medlem: 04 jun 2014, 10:31
Ort: Farsta, Stockholm, Sweden
Kontakt:

Reggar varenda runda jag spelar så mitt hcp brukar pendla rätt friskt.
Värst var nog förra året.. Hade haft som mål säsongen innan att ta mig ner under 10, hamnade på 10.2 så jag satt som mål för förra säsongen att gå ner under 10 och hålla mig där.
Spelade så uruselt första halvan av säsongen att jag var uppe på 15.4, sen vände det och slutate på 9.4.
I år har jag pendlat mellan 9.1-10.5 fram tills i Tisdags då jag fick på en drömrunda och vips så var man nere på 8.3

Tycker personligen att man sänks för mycket och höjs för lite..
Jag förstår att det har att göra med folk som fuskar och så vidare och att en dålig runda inte ska påverkar för mycket.
Men en bra runda påverkar ju som det är idag alldeles för mycket.

Nu gick jag under 80 slag för första gången och helt plötsligt så måste jag skjuta under 80 varje gång för att gå på hcp..
Bättre system i staterna (och sydafrika som jag vet) där man tar dom senaste 20 och tar ett snitt.
strutsboa
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 jul 2014, 14:30

Idag fick jag vara med om charmen med HCP-systemet som används i Sverige då jag spelade två st 9-hålsrundor. På den första rundan gick jag 3 slag sämre än HCP (15p) och således en höjning med 0.1. På den andra rundan gick jag 3 slag bättre än HCP (21p) och således en sänkning med 0.9.

Totalt idag gick jag alltså exakt på mitt HCP, men ändå sänker jag mig 0.8.

Nu är ju systemet lika för alla, men lite märkligt är det ändå tycker jag. Men just idag klagar jag inte :)

Nere på 15.7 nu och nytt personbästa för min del!
Användarens profilbild
kimf
Inlägg: 271
Blev medlem: 04 jun 2014, 10:31
Ort: Farsta, Stockholm, Sweden
Kontakt:

Jag brukar inte registrera niohålare alls då det alltid är svårare att hålla i 18 hål, eller tvärtom kan man rädda en dålig första niohålare med en bra sista nio.
strutsboa
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 jul 2014, 14:30

kimf skrev:Jag brukar inte registrera niohålare alls då det alltid är svårare att hålla i 18 hål, eller tvärtom kan man rädda en dålig första niohålare med en bra sista nio.
Har hört många säga att det ska vara svårare, men för mig verkar det inte stämma. Nu har jag iofs ett ganska litet urval, men på de 10 st 18-hålsrundor jag har gått i år så har jag haft bättre på back-9 på 8 av dom. Mycket beror nog på att jag sällan värmer upp eller ens puttar/chippar in mig, så jag kommer igång mer och mer under rundan.

När man kommer ner i HCP så kan man väl bara sänka sig på 18 hål?

Jag önskar att jag kunde gå 18 hål oftare, men eftersom att det ofta blir 9 hål så registrerar jag de rundorna också.
Användarens profilbild
kimf
Inlägg: 271
Blev medlem: 04 jun 2014, 10:31
Ort: Farsta, Stockholm, Sweden
Kontakt:

strutsboa skrev:
kimf skrev:Jag brukar inte registrera niohålare alls då det alltid är svårare att hålla i 18 hål, eller tvärtom kan man rädda en dålig första niohålare med en bra sista nio.
Har hört många säga att det ska vara svårare, men för mig verkar det inte stämma. Nu har jag iofs ett ganska litet urval, men på de 10 st 18-hålsrundor jag har gått i år så har jag haft bättre på back-9 på 8 av dom. Mycket beror nog på att jag sällan värmer upp eller ens puttar/chippar in mig, så jag kommer igång mer och mer under rundan.

När man kommer ner i HCP så kan man väl bara sänka sig på 18 hål?

Jag önskar att jag kunde gå 18 hål oftare, men eftersom att det ofta blir 9 hål så registrerar jag de rundorna också.
Jo det där är ju högst personligt.
För mig är det så att jag kan ha en jättebra första nio ibland, och totalt tappa, samt tvärtom. Samt att tävlingarna brukar ofta vara på 18 hål så jag tänker att jag vill ha ett 18-håls hcp :)

Jo finns någon gräns, inte säker på var den går dock.
Skriv svar