Lite bakgrundsfakta: Detta är starten av min tredje säsong och ligger på 19 hcp. I mitten av förra säsongen blev jag av med slicen och golf blev riktigt roligt.
Försäsongen började bra där träklubborna gick längre än någonsin med en fin draw och järn-7an nådde 150 meter till skillnad från förra säsongen 140 meter.
Jag startade säsongen på 17 och höll mig där i ca 3 veckor. Nu har jag alltså höjt mig 20 gånger... Vad har då hänt?
Jag trodde att s*cket-sjukan var en myt men ack så fel jag hade. På rangen blir säkerligen var femte slag en s*cket. Främst förekommande med korta järn. Drivern har gått från draw till hälad slice (likaså fairway-woods). Jag kan till och med stundtals adressera bollen utanför tån på klubbhuvudet och stå väldigt långt från bollen men ändå träffa hälen. Jag kortade då min driver från 45.75" till 44.75" vilket har resulterat till slicar som träffar köttet istället för hälen. Min hybrid (22 grader ca 170-180 meter), järn-5, järn-6 och järn 7 går nu lika långt (kort!), dvs ca 150 meter. Det sjuka är att tex järn-5 som jag slog ca 170 meter nu alltså går 150 meter samtidigt som bollträffen ändå känns bra eller åtminstone helt okej.
Så det som började med en braktstart på säsongen har nu blivit en mardröm. Först kom slicen, sen kom socket och till slut kom samma längd på samtliga låga järn. Mina spelkamrater försäkrar mig om att detta bara är en svacka som jag snart kommer ur. Problemet är att detta har nu förföljt mig snart hela juni månad och jag har tränat/vevat i frustration på rangen säkert 4-5 ggr i veckan minst 120 bollar per session utan resultat. Jag har även kollat mängder med Youtube-videos vilket på sin höjd lett till färre s*ckets.
Det som kan tänkas ha ändrats är att jag har börjat med en brantare sving då min tidigare sving var så rund med alla klubbor att mina händer aldrig var över bakre axeln. Dvs klubbskaftet låg inte i linje med axeln utan snarare en bit under i baksvingen. Jag har även tränat hårt på att förflytta min vikt till främre foten då jag tidigare på tok för ofta hamnat på bakfoten genom svingen. Att slå ner på bollen resulterade i att jag fick ca 10 meter extra på varje klubba på försäsongen.
Även om jag går tillbaka till min gamla runda/flacka sving så kvarstår samtliga problem. Så innan jag lägger 700 kr på en lektion tänkte jag kolla med alla golfkunniga här om ni har några tips eller idéer. Kan förresten även tillägga att jag har gått från regular till stiff på mina järn denna säsong. Men eftersom de nya järnen gick som en klocka i början av säsongen antar jag att problemet ligger nån annanstans...
Vänligen,
Desperat amatör som vill slå 80 innan säsongen är slut