Wedgar jag provade var Mixuno T20, Taylormade (Ej hi-toe) samt Callaway MD5 Jaws.
Mizuno T20
Denna wedge kändes hård vid bollträff och inte alls skön. Fick inte grepp om den riktigt.
Taylormade
Kändes mjukare i träffen men låga spinntal.
Callaway MD5 Jaws
Riktigt mjuk och skön i träffen och höga spinntal. Senast jag ägde en MD var en MD3 48 graders wedge som inte alls var lika skön i träffen.
Efter wedgarna så provade vi ett antal utility järn 3:or. Taylormade Gapr mid, Titleist, Srixon Z U85.
Men ingen av dessa slåg jag särskilt bra med. Var åträffar som resulterade i högersvänger från helvetet. Utility-järnen kändes tunga att svinga och fick inte upp någon nämnvärd klubbhastighet. Den högsta hastigheten var med Gapr som låg på 89 mph jämfört med TS3:ans 95 mph. Hela 6 mph högre fart i hybriden.
Kent satte då en Titleist TS3 hybrid på 19 grader i händerna på mig. Jag har aldrig varit en vän av hybrider, då alla hybrider jag testat har gått vänster.
Men denna gick allt annat än vänster. Bollen startade vänster, men den skruvade höger. Känslan i bollträffen var lite åt Apex 16 hybriden jag spelade med ett tag. Kändes mer som en järnklubba men ändå skön. Ljudet gillade jag också. Det lät kraftfullt och som bollen flög ifrån träffytan. Det enda är att den gick mycket högre än utility-järnen. Men det kan jag leva med då denna kommer hitta fairway mycket oftare.
Innan jag åkte där ifrån så gjorde jag slag i sak och beställde mina nya Mizuno JPX 919 Tour (5-Pw) med BS $taper 120 (svarta) skaft.
Leveransatum är den 17 januari. Så blir en tripp till Dormy den 18 januari för att hämta dom.
Har en känsla av att säsongen 2020 kommer bli en bra säsong. Har som mål att sänka hcp med 50%. Enligt det nya världshandikappsystemet så kommer jag få ett hcp på 7,4 nästa säsong.
Summering av dagens fitting.
Wedgar: MD5 Jaws. 51° (S-grind), 55° (C-grind) och 60° (X-grind) med Dynamic Gold Tour Issue Wedge S200. Alla med -2 grader lie.
Hybrid: Titleist TS3 19 grader med Hzrdus Smoke Black 6.0 80.
Lite bilder från dagens besök.