Varför gräver jag en grop med mina fulla wedgar?

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Lider av något jag döpt till "Kina-syndromet", dvs jag gräver en grop så djup att ett par till är allt som behövs för att kunna käka lunch i Peking!

Det hela sker när jag ska slå fulla wedgar från fairway, tex en full 58-gradare för att flyga bollen ca 80 meter.
Resultatet är en ganska kort men väldigt djup torva och bollen går kanske 50-60 meter istället för tänkta 80.

Mina egna tankar är att jag antingen är sjukt brant i svingen eller att jag omedvetet försöker hjälpa bollen upp i luften och därför släpper ut handlederna för tidigt.

Förstår att det är svårt att svara på men någon kanske känner igen sig och har något tips?
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Sandstream skrev:Lider av något jag döpt till "Kina-syndromet", dvs jag gräver en grop så djup att ett par till är allt som behövs för att kunna käka lunch i Peking!

Det hela sker när jag ska slå fulla wedgar från fairway, tex en full 58-gradare för att flyga bollen ca 80 meter.
Resultatet är en ganska kort men väldigt djup torva och bollen går kanske 50-60 meter istället för tänkta 80.

Mina egna tankar är att jag antingen är sjukt brant i svingen eller att jag omedvetet försöker hjälpa bollen upp i luften och därför släpper ut handlederna för tidigt.

Förstår att det är svårt att svara på men någon kanske känner igen sig och har något tips?
Skulle tro att du kan vara ganska brant ner på bollen, men bara för att kontrollfråga: Vad har du för bounce på din wedge?

Eventuellt skulle lite träning med en lie-bräda kunna hjälpa dig att bli lite grundare på bollen.

Sent from my oversized electric scorecard using Svensktgolfforum mobile app

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

joakim.pekkari skrev: 09 jul 2020, 11:03
Sandstream skrev:Lider av något jag döpt till "Kina-syndromet", dvs jag gräver en grop så djup att ett par till är allt som behövs för att kunna käka lunch i Peking!

Det hela sker när jag ska slå fulla wedgar från fairway, tex en full 58-gradare för att flyga bollen ca 80 meter.
Resultatet är en ganska kort men väldigt djup torva och bollen går kanske 50-60 meter istället för tänkta 80.

Mina egna tankar är att jag antingen är sjukt brant i svingen eller att jag omedvetet försöker hjälpa bollen upp i luften och därför släpper ut handlederna för tidigt.

Förstår att det är svårt att svara på men någon kanske känner igen sig och har något tips?
Skulle tro att du kan vara ganska brant ner på bollen, men bara för att kontrollfråga: Vad har du för bounce på din wedge?
8
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Sandstream skrev: 09 jul 2020, 12:33
joakim.pekkari skrev: 09 jul 2020, 11:03
Sandstream skrev:Lider av något jag döpt till "Kina-syndromet", dvs jag gräver en grop så djup att ett par till är allt som behövs för att kunna käka lunch i Peking!

Det hela sker när jag ska slå fulla wedgar från fairway, tex en full 58-gradare för att flyga bollen ca 80 meter.
Resultatet är en ganska kort men väldigt djup torva och bollen går kanske 50-60 meter istället för tänkta 80.

Mina egna tankar är att jag antingen är sjukt brant i svingen eller att jag omedvetet försöker hjälpa bollen upp i luften och därför släpper ut handlederna för tidigt.

Förstår att det är svårt att svara på men någon kanske känner igen sig och har något tips?
Skulle tro att du kan vara ganska brant ner på bollen, men bara för att kontrollfråga: Vad har du för bounce på din wedge?
8
Det är relativt lite bounce på de flesta svenska fairways, kan förstärka ditt gropgrävande en aning. Mest handlar det tråkigt nog om teknik dock :P
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

joakim.pekkari skrev: 09 jul 2020, 13:21Det är relativt lite bounce på de flesta svenska fairways, kan förstärka ditt gropgrävande en aning. Mest handlar det tråkigt nog om teknik dock :P
Jag kan testa att slå lite mer med 54 som har 11 :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 09 jul 2020, 09:05 Lider av något jag döpt till "Kina-syndromet", dvs jag gräver en grop så djup att ett par till är allt som behövs för att kunna käka lunch i Peking!

Det hela sker när jag ska slå fulla wedgar från fairway, tex en full 58-gradare för att flyga bollen ca 80 meter.
Resultatet är en ganska kort men väldigt djup torva och bollen går kanske 50-60 meter istället för tänkta 80.

Mina egna tankar är att jag antingen är sjukt brant i svingen eller att jag omedvetet försöker hjälpa bollen upp i luften och därför släpper ut handlederna för tidigt.

Förstår att det är svårt att svara på men någon kanske känner igen sig och har något tips?
Dålig på att följa med framåt och igenom med kroppen (kanske den viktiaste "avflackande" rörelsen vi har i vårt wedgespel) skulle min gissning vara.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev: 09 jul 2020, 18:53Dålig på att följa med framåt och igenom med kroppen (kanske den viktiaste "avflackande" rörelsen vi har i vårt wedgespel) skulle min gissning vara.
Tack Max! Ska tänka på det! :)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Du får låna min DST klubba vid tillfälle!
Den är min mirakelgörare när jag har samma problem.

Vi kanske kan ta ett gemensamt wedgepass någon kväll?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag tror att konsekvensen är en duff. Dvs. själva torvan spelar ingen större roll för längden på slaget om du faktiskt tar bollen först.

När man tittar på proffsen så ser man hur j-a bra/lätt/lite de roterar igenom med stabila ben.
Dustin som är otroligt rörlig har ofta en bollplacering bakom/i höjd med bakre foten.

Jag har def. inte samma problem men en tendens att flytta över vikten på den bakre foten och sen varierar det om jag kommer tillbaka rätt. Att ha bollen vid bakre foten (bröstet framför bollen) gör att jag inte flyttar vikt eller vobblar med benen. Missen blir tunn/vänster och det lever jag hellre med än en för kort duff.

Egon
Afc.niclas
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jun 2020, 17:47

Led av samma sjuka ett tag.
Testa att ha klubbhuvudet mot målet o öppna upp stansen. Lättare att komma flackt till bollen o använda bounsen. Funka för mig iafBild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar