Sandstream - Mannen, myten, fiaskot!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Sandstream skrev:
...du använder ju inte höften".



...loftat ner drivern från 11.25 till 8.5
Gällande höften är jag lite kluven. ”Alla säger” att det är därifrån kraften kommer, men rent mekaniskt har jag svårt att se att det gör mer än 5-10%, och ser man Marcus Edblad slå 300m sittande på en stol så ger det ju också en indikation.

Jag loftade ner från 11,5 till 9. Gav extra allt om AoA är bra, men vid 0° så tappar jag massa carry. Där ska man nog se till att bli konsekvent duktig så är det betydligt mer värt än fart i klubban. 4° vs 0° ger mig mer än 7-8 extra CHS, med lite träning förmodligen med bättre kontroll också. (Men vem vill välja när man kan få allt? 🤪)


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

McRuff skrev:
Sandstream skrev:
...du använder ju inte höften".



...loftat ner drivern från 11.25 till 8.5
Gällande höften är jag lite kluven. ”Alla säger” att det är därifrån kraften kommer, men rent mekaniskt har jag svårt att se att det gör mer än 5-10%, och ser man Marcus Edblad slå 300m sittande på en stol så ger det ju också en indikation.

Jag loftade ner från 11,5 till 9. Gav extra allt om AoA är bra, men vid 0° så tappar jag massa carry. Där ska man nog se till att bli konsekvent duktig så är det betydligt mer värt än fart i klubban. 4° vs 0° ger mig mer än 7-8 extra CHS, med lite träning förmodligen med bättre kontroll också. (Men vem vill välja när man kan få allt? 🤪)


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Kraften kommer ifrån marken/underlaget/underkroppen - höftens rörelse blir på ett sätt beviset för att detta sker. Det var längesen det var en icke-fråga inom golfinstruktion. Att det sen finns andra aspekter som avgör fart i klubban är det inget snack om eller att det finns spelare som kan slå en boll långt på olika sätt.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
Nio noll skrev: 16 mar 2021, 15:47 Sandstream, vad hade du för hastighet innan speed trainingen?
Bra att du frågade för jag kom på att Dormy sparar Trackman-rapporten på Mitt Dormy när man gör en custom fitting vilket jag gjorde för drivern för ganska exakt 1 år sedan.

På de 10 slag som finns i rapporten snittade jag:
Klubbhastighet: 96.4 mph (97.3 som bäst)
Bollhastighet: 137 mph (142.6 som bäst)
Smash: 1.43 (1.47 som bäst).

Sparade siffror från en session i december med samma klubba*:
Klubbhastighet: 103.7 mph (105.5 som bäst)
Bollhastighet: 149.5 mph (155.6 som bäst)
Smash: 1.44 (1.49 som bäst).

* Slog 26 drives och man ser tydligt att orken började sjunka på de 10 sista.

Så mellan de två har jag ökat ungefär 7 mph i klubbhastighet.
Har du ökat 7mph på ett år i klubban tycker jag du kan släppa jakten ett tag. Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev: 18 mar 2021, 07:22Har du ökat 7mph på ett år i klubban tycker jag du kan släppa jakten ett tag. Bild
Det är faktiskt mer än jag hoppats på men det är kul att jaga fart! :)
Ska försöka ta en session liknande den i december och se om jag utvecklats mer.

Att jag på köpet blivit bättre på att träffa fairway är en bonus!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev: 18 mar 2021, 07:22Kraften kommer ifrån marken/underlaget/underkroppen - höftens rörelse blir på ett sätt beviset för att detta sker. Det var längesen det var en icke-fråga inom golfinstruktion. Att det sen finns andra aspekter som avgör fart i klubban är det inget snack om eller att det finns spelare som kan slå en boll långt på olika sätt.
Hade varit intressant att få testa en sån där matta som mäter kraften från benen och se hur dålig man är på att utnyttja den.
Nio noll
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 apr 2019, 19:41

Imponerande! 7 mph skulle jag inte tacka nej till. Nu blir det speedstick-träning! Hur länge har du kört och hur ofta?
Sandstream skrev:
Nio noll skrev: 16 mar 2021, 15:47 Sandstream, vad hade du för hastighet innan speed trainingen?
Bra att du frågade för jag kom på att Dormy sparar Trackman-rapporten på Mitt Dormy när man gör en custom fitting vilket jag gjorde för drivern för ganska exakt 1 år sedan.

På de 10 slag som finns i rapporten snittade jag:
Klubbhastighet: 96.4 mph (97.3 som bäst)
Bollhastighet: 137 mph (142.6 som bäst)
Smash: 1.43 (1.47 som bäst).

Sparade siffror från en session i december med samma klubba*:
Klubbhastighet: 103.7 mph (105.5 som bäst)
Bollhastighet: 149.5 mph (155.6 som bäst)
Smash: 1.44 (1.49 som bäst).

* Slog 26 drives och man ser tydligt att orken började sjunka på de 10 sista.

Så mellan de två har jag ökat ungefär 7 mph i klubbhastighet.
Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Nio noll skrev: 18 mar 2021, 23:27 Imponerande! 7 mph skulle jag inte tacka nej till. Nu blir det speedstick-träning! Hur länge har du kört och hur ofta?
Började 1/11 och har försökt köra 2-3 gånger i veckan men eftersom jag gör det utomhus blev det lite si och så när det var som kallats.
27 pass har det blivit totalt och jag ligger på steg 2 nu.

Tror största delen av ökningen beror på att jag faktiskt tar i mer än jag gjorde innan. Fick ofta kommentarer om att jag svingade lugnt och försiktigt med drivern och det har jag försökt ändra på i vinter.

Lycka till! :)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Blev en session i lördags med nya skaftet i drivern. Köpte ett Diamana S60 LTD X-flex i veckan.
IMG_7406.JPG
IMG_7406.JPG (194.36 KiB) Visad 4802 gånger
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sandstream skrev:Blev en session i lördags med nya skaftet i drivern. Köpte ett Diamana S60 LTD X-flex i veckan.
IMG_7406.JPG
Det där är ju en toppensession!
Var de hyfsat raka också? De där kommer ju en bra dag på Hofen rulla ut till 250-260 meter på många hål.

Grym utveckling!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev:Det där är ju en toppensession!
Var de hyfsat raka också? De där kommer ju en bra dag på Hofen rulla ut till 250-260 meter på många hål.

Grym utveckling!
Hyffsat. Aningen vänster.

Bild
Skriv svar