Från duff till ruff - En golfresa

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Roomso
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 mar 2021, 17:35

En golfresa - Intro

Det här är tänkt att vara en dagbok med två syften. För det första så tänker jag att det här blir en sida där jag kan sammanfatta hur säsongens träning och framsteg går, för att ha det lättillgängligt för mig själv. För det andra så har jag haft svårt att hitta välstrukturerad information om vilka framsteg olika personer har med sin träning. Det verkar som golfare sällan planerar eller dokumenterar sin träning i detalj, eller så delas det bara inte publikt.

Jag är nyfiken på hur bra det går att bli på en säsong med strukturerad träning. Sannolikt hade det gått att göra ännu mer effektivt med en kontinuerlig coachning men det blir ogenomförbart av många anledningar. Det här kommer därför bli ett äventyr som i stor utsträckning sker på egen hand.

Vem är då jag?
Nyligen fyllda 31 år, med golfdebut i slutet av juni 2020. Innan jag började hade jag i princip noll kunskap eller erfarenhet. Jag kände till reglerna i stora drag men det är ungefär så långt min golfkännedom sträckte sig i. Under förra sommaren fick jag ihop 19-rundor. Alla spelades utan någon tydlig plan för att bli bättre. Bästa rundan var 99 slag men majoriteten var mellan 105-110. Jag registrerade inte alla rundorna då flertalet var på egen hand men handikappet är just nu 30,4. Jag tror nog att mitt genomsnitt skulle vara något högre idag efter flera månader utan spel.

Vintern spenderades med att läsa på kring vilka faktorer i bollträffen som gör vad med bollen och jag har slagit ca 4-5 timmar på trackman sedan årsskiftet där jag försökt få en uppfattning kring vilka värden jag har i svingen och hur jag kan manipulera dessa. Jag har också försökt läsa på om hur bra golfträning planeras men det har varit betydligt svårare att hitta bra källor.

Framöver tänker jag lägga till inlägg kring målsättning, förväntningar, min utrustning och träningsupplägg framöver. Ambitionen är att försöka få in 5-10 timmar strukturerad och mätbar träning varje vecka och utöver det spela 36hål i genomsnitt. Vi får se hur det går.

Om någon har egna erfarenheter eller tips på var jag kan läsa kring hur bra andra lyckats bli på en säsong så är jag idel öra.

Hur bra tror ni att det är möjligt att bli på en säsong?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Roomso skrev: 22 mar 2021, 17:45 En golfresa - Intro

Det här är tänkt att vara en dagbok med två syften. För det första så tänker jag att det här blir en sida där jag kan sammanfatta hur säsongens träning och framsteg går, för att ha det lättillgängligt för mig själv. För det andra så har jag haft svårt att hitta välstrukturerad information om vilka framsteg olika personer har med sin träning. Det verkar som golfare sällan planerar eller dokumenterar sin träning i detalj, eller så delas det bara inte publikt.

Jag är nyfiken på hur bra det går att bli på en säsong med strukturerad träning. Sannolikt hade det gått att göra ännu mer effektivt med en kontinuerlig coachning men det blir ogenomförbart av många anledningar. Det här kommer därför bli ett äventyr som i stor utsträckning sker på egen hand.

Vem är då jag?
Nyligen fyllda 31 år, med golfdebut i slutet av juni 2020. Innan jag började hade jag i princip noll kunskap eller erfarenhet. Jag kände till reglerna i stora drag men det är ungefär så långt min golfkännedom sträckte sig i. Under förra sommaren fick jag ihop 19-rundor. Alla spelades utan någon tydlig plan för att bli bättre. Bästa rundan var 99 slag men majoriteten var mellan 105-110. Jag registrerade inte alla rundorna då flertalet var på egen hand men handikappet är just nu 30,4. Jag tror nog att mitt genomsnitt skulle vara något högre idag efter flera månader utan spel.

Vintern spenderades med att läsa på kring vilka faktorer i bollträffen som gör vad med bollen och jag har slagit ca 4-5 timmar på trackman sedan årsskiftet där jag försökt få en uppfattning kring vilka värden jag har i svingen och hur jag kan manipulera dessa. Jag har också försökt läsa på om hur bra golfträning planeras men det har varit betydligt svårare att hitta bra källor.

Framöver tänker jag lägga till inlägg kring målsättning, förväntningar, min utrustning och träningsupplägg framöver. Ambitionen är att försöka få in 5-10 timmar strukturerad och mätbar träning varje vecka och utöver det spela 36hål i genomsnitt. Vi får se hur det går.

Om någon har egna erfarenheter eller tips på var jag kan läsa kring hur bra andra lyckats bli på en säsong så är jag idel öra.

Hur bra tror ni att det är möjligt att bli på en säsong?

Välkommen hit!
Intressant upplägg du tänker dig, jag gillar det. Kommer du att arbeta med en tränare för att bygga upp denna träning?
Roomso
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 mar 2021, 17:35

MaxP skrev: 23 mar 2021, 08:50 Välkommen hit!
Intressant upplägg du tänker dig, jag gillar det. Kommer du att arbeta med en tränare för att bygga upp denna träning?
Tack!

Jag är lite kluven kring hur jag bäst ska göra det. Å ena sidan tror jag det kommer att vara svårt för mig att avgöra hur bra en golftränare än, å andra sidan har jag så lite egen erfarenhet att sannolikt vilken coach som helst skulle kunna förbättra ett upplägg. Nästa vecka har jag bokat in en första lektion med en PGA pro från en närliggande klubb. Vi har planerat att titta lite på min driversving där jag under vintern inser att jag tappar närmare 50 meter i carry mot vad jag borde kunna få ut med min svinghastighet men jag tänkte diskutera träningsupplägg också.

Under vintern har jag läst en bok som heter "The Practice Manual" av någon som heter Adam Young, jag gillar boken (men även här är det ju svårt att värdera innehållet som oerfaren) och har försökt knåpa fram skalet till ett program utifrån det som jag tänkte skriva samman och posta här också.

Övningsområdena och banorna här kommer att öppna upp om ca 10 dagar så då tänkte jag försöka vara färdigplanerad.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Välkommen till forumet. Det här blir kul att följa. Med lite talang och den målsättningen du har kan vi få se en rejäl utveckling.

Var i Sverige håller du hus?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Roomso skrev: 23 mar 2021, 10:25
MaxP skrev: 23 mar 2021, 08:50 Välkommen hit!
Intressant upplägg du tänker dig, jag gillar det. Kommer du att arbeta med en tränare för att bygga upp denna träning?
Tack!

Jag är lite kluven kring hur jag bäst ska göra det. Å ena sidan tror jag det kommer att vara svårt för mig att avgöra hur bra en golftränare än, å andra sidan har jag så lite egen erfarenhet att sannolikt vilken coach som helst skulle kunna förbättra ett upplägg. Nästa vecka har jag bokat in en första lektion med en PGA pro från en närliggande klubb. Vi har planerat att titta lite på min driversving där jag under vintern inser att jag tappar närmare 50 meter i carry mot vad jag borde kunna få ut med min svinghastighet men jag tänkte diskutera träningsupplägg också.

Under vintern har jag läst en bok som heter "The Practice Manual" av någon som heter Adam Young, jag gillar boken (men även här är det ju svårt att värdera innehållet som oerfaren) och har försökt knåpa fram skalet till ett program utifrån det som jag tänkte skriva samman och posta här också.

Övningsområdena och banorna här kommer att öppna upp om ca 10 dagar så då tänkte jag försöka vara färdigplanerad.
The Practice Manual är en fantastisk bok med många goda tankar för golfare på alla nivåer. Rekommenderas varmt till alla.

Det största problemet vi människor har är ju att se våra egna skuggor (åtminstone de flesta av oss) och det landar på golfen också. Jag har sett många golfare göra liknande saker som det du planerar men på grund av att grundinformationen tappar så blir hela upplägget långt ifrån optimalt. Din kommentar ovan är ett bra exempel - har du 30,5 i HCP så kommer 50+ meter med drivern inte göra en enorm skillnad i ditt resultat. För att maximera utdelningen från din träning borde den (troligen) fokuseras på annat. Att du som spelare sen upplever att det skulle vara en god lösning är inget ovanligt eller konstigt.
Roomso
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 mar 2021, 17:35

MaxP skrev: 24 mar 2021, 07:57
The Practice Manual är en fantastisk bok med många goda tankar för golfare på alla nivåer. Rekommenderas varmt till alla.

Det största problemet vi människor har är ju att se våra egna skuggor (åtminstone de flesta av oss) och det landar på golfen också. Jag har sett många golfare göra liknande saker som det du planerar men på grund av att grundinformationen tappar så blir hela upplägget långt ifrån optimalt. Din kommentar ovan är ett bra exempel - har du 30,5 i HCP så kommer 50+ meter med drivern inte göra en enorm skillnad i ditt resultat. För att maximera utdelningen från din träning borde den (troligen) fokuseras på annat. Att du som spelare sen upplever att det skulle vara en god lösning är inget ovanligt eller konstigt.
Det ligger nog mycket i det du säger. Att vara ödmjuk inför att jag är ny och inte har någon direkt erfarenhet kan säkert bli en utmaning under säsongen. Det kommer säkert att kännas som att jag kan en massa saker efter ett tag och att inte låta det påverka träning/spel negativt kanske kommer att bli svårt.

Anledningen till att vi ska titta på drivern primärt vid den lektionen är inte att jag förväntar mig att det kommer vara det området som ger mig mest nu men att det är ett område där jag identifierat saker som jag inte lyckats förstå hur jag ska träna vidare på. Jag har en konsekvent hälträff (det kan jag kanske träna bort på egen hand successivt) men också att jag har en väldigt hög dynamisk loft som gör att jag har spintal omkring 5000. Det gör att drivern känns helt meningslös att ens ha i bagen när jag slår andra klubbor både längre och mer konsekvent. Sen finns det absolut ett uns av känslan att det är en väldigt kul klubba som jag tycker om att slå. Här kan det säkert bli en utmaning under säsongen att fokusera på saker som ger mest och kanske bortse från det som ”känns bra”.

Jag ska sammanfatta hur jag tänkt träningen den första perioden av säsongen lite senare idag.
Roomso
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 mar 2021, 17:35

JohanAdministratör skrev: 24 mar 2021, 05:57 Välkommen till forumet. Det här blir kul att följa. Med lite talang och den målsättningen du har kan vi få se en rejäl utveckling.

Var i Sverige håller du hus?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Tack :)

Det är lätt att tänka nu att det här kommer bli lätt och kännas roligt hela säsongen men det kan säkert bli motgångar på flera plan. Vi får se hur det går.

Jag kommer ha Eksjö GK som hemmabana men det kommer nog att bli en hel del träning/spel både i Nässjö och Jönköping då jag arbetar ett stenkast från A6 Golfklubb.
Roomso
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 mar 2021, 17:35

En golfresa - Några stapplande steg mot första tee

Huvudpunkterna i hur jag har planerat träningen är följande.
  • Framstegen måste vara mätbara vilket gör att träningen behöver bli mätbar.
  • Att sprida träningsvolymen över fler kortare träningspass tror jag kommer vara mer givande än färre långa träningspass.
  • Träningen behöver med jämna mellanrum utvärderas och planeras om vid behov.
Till en början tänkte jag planera träningen i 4 veckor långa segment där jag skissat upp ett skal för de första veckorna. Efter att ha försökt förstå hur mitt spel (eller det lilla jag vet om mitt eget spel) står sig mot exempelvis en singelhandicap- eller scratchspelare så är det uppenbart att jag är ”dålig” på allt. Den enda kvalitén i min sving som står pall är svinghastigheten egentligen.

De första veckorna kommer primärt att handla om att bättre lära känna mitt spel och försöka identifiera hur långt ifrån ”bra” jag är på varje del.

Så här går tankarna om mitt spel just nu.
-------------------------------------------------------------------
Bollträff: Hur jag träffar bollen/marken är inkonsekvent och ofta duffar jag bollen. Jag har dålig uppfattning kring var på klubbhuvudet bollen träffar och jag har inte gjort någon större ansats för att lära mig styra klubbhuvudets vinkel. Att experimentera med svingspår har jag gjort litegrann men inte mycket. Att träna på detta kommer att bli ett stort fokus den första perioden (och möjligen en stor del av säsongen).
Utslag/längre inspel: Den inkonsekvent bollträffen påverkar sannolikt dessa slag med stor spridning både i längd och sidled. Jag förväntar mig att dessa slag kommer bli bättre om jag förbättrar bollträffen generellt. 
Korta inspel: Bollträffen blir ett fokus även här men utöver det ska jag försöka känna på ett par olika avstånd för att kunna bli bekvämare från dessa och möjligen planera hålen bättre.
Chippar: Här ska jag försöka lära känna greenerna och hur klubban/bollen beter sig. Detta har jag inte riktigt tränat på innan.
Puttning: Här vet jag att jag tappar många slag varje runda och det gör mig obekväm både på och utanför green då jag känner att jag måste komma väldigt nära för att inte riskera 3 puttar. Detta blir mitt andra stora fokus de första veckorna.

Ute på banan:
Här ska jag försöka fortsätta ha fokus på bollträffen och bilda mig en uppfattning om hur jag slår bollen egentligen. Jag har skaffat mig en Garmin Approach s40 för att samla in statistik. 

Utvärdering av träningen:
Det här blir väl egentligen lite godtyckligt eftersom att jag inte vet hur lång period som är rimlig att träna innan jag utvärderar men primärt tänker jag 4 veckor. Tanken är att försöka se över upplägget då och planera nästkommande period.

Tanken är 5 träningspass enligt följande:

Pass 1:
Puttning 3-fot (25 i rad alt 30min)
Chippar (30 min)
Träna markkontakt (30 min)

Pass 2:
Puttning 3-fot (25 i rad alt 30min)
Lag-putt 20/30/45-fot (20 i rad alt 30min)
Pitchar 30/45/60m (25 i rad alt 30min)
Driverträning (30 min)

Pass 3:
Puttning 3-fot (25 i rad alt 30min)
Lag-putt 20/30/45-fot (20 i rad alt 30min)
Träffa mitten på klubban (30 min)

Pass 4:
Puttning 3-fot (25 i rad alt 30min)
Pitchar 30/45/60m (20 i rad alt 30min)
Träna markkontakt (30 min)

Pass 5:
Puttning 3-fot (25 i rad alt 30min)
Lag-putt 20/30/45-fot (20 i rad alt 30min)
Chippar (30 min)
Träna olika bollflykt (30 min)


Det här känns som ett ganska maffigt upplägg (men vad vet jag egentligen?) och vi får se hur det känns när jag kommer igång nästa vecka. Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska prioritera om tiden tryter eller vad jag ska lägga till om jag skulle vilja träna ännu mer än så här. Under varje träningssegment har jag gjort lite ytterligare mer detaljplanering men det här inlägget är ju redan typ 300% för långt.

Åsikter, hejarop eller välmenande glåpord tas gärna emot om de finns :)
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Jag gör en liknande manöver nu och har tränat inne mycket under vintern osv.

Det tips jag kan ge gällande spel på banan är att vara nöjd med dina framsteg även om scoren suger. Jag har spelat med superbra järnslag, med tappat allt runt green. Varit kanon runt green och från 100m men tappat allt fram till dit med usla långa slag osv. Man måste fokusera på det man tränar på, och vara nöjd om det som varit träningens fokus fungerar (för då fungerar träningen) även om man streckar alla hål.

Tränar man intensivt närspel och blir sur på en dubbelbogey för att utslaget hamnade i ett dike så ruttnar man snabbt. Det gäller kort sagt att träna på det man tränar på och låta resten vara som det är. Golf är svårt och alla delar fungerar sällan samtidigt. Är närspelet fokus, så var glad och nöjd om det är bra helt enkelt.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Då jag också har samma (enda) kvalitet i just fart och potential för att slå långt så vill jag slå ett slag för en övning min pro tvingat in mig i, men som är väldigt bra..

Jag stod på ett pass och slog en snygg draw med 5an runt 180-190 meter carry. Påpekar hur nöjd jag är och får i uppgift att slå 160 meter med den.. sen 150 meter med fade. Sen 110 meter. Sen 180 meter igen.

Jag har nu gjort lite tester i Flightscope. Jag slår min 52° ca 90 m som mest (inte riktigt ”full sving, men som ”mest”). Jag testade då att slå 90m med den, sen med pw och sen 9an. Spridningen var som absolut minst med 9an, och då en så lugn sving är lättare att kontrollera fick jag också mer konsekvent bra spinn med den slaget. Det kanske inte är bäst om man verkligen måste få tvärstopp på bollen där den landar, men det är sällan fallet.

Om du vill ha något mer att fokusera på i träningen Bild så kan det vara ett förslag.

För mig känns det superrimligt. Sällan eller aldrig ser jag folk på rangen slå annat än fulla slag, men det är inte 12-15 meters gap mellan avstånden till green i verkligheten. Så att faktiskt träna på att slå kort med olika klubbor kan vara värdefullt, inte bara för att bygga in den där ”känslan” alla som är duktiga på riktigt pratar om.




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar