Fråga instruktören!

Här snackar vi träning och övningar...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Dollan skrev: 22 mar 2021, 22:35 Hej,
Medelgolfande herre här som försöker hitta ett säkrare spel med bättre bollträff och kontroll på var jag slår bollen. Spelar på 16,4 idag men det är tack vare nya hcp reglerna, en oförklarligt bra runda och höjnings-cap på max plus 5 under 12 månader. Jag spelar idag nog närmare 25 än 16 och det mycket beroende på min oförmåga att hålla mig på banan. Tittar mycket på klipp från bl.a dig Max och försöker hitta grunderna. Har tränat mycket sving spår och att få till rotationen för att undvika ett av mina största problem som är ohemult mycket over The top. Tycker det blivit mycket bättre, så framsteg där.
Nu till frågan:
När jag idag tränade driver med träffindikering ser jag att jag oftast träffar mellan Sweetspot och klack isf där (jag hört) man ska träffa ca 1cm snett upp och utanför Sweetspot.
Jag försökte och försökte igen men bollhink efter bollhink gav samma resultat, i stort sett 90-95% hamnade där. Resultatet i riktning var väl helt ok men det blev ju inte den där träffen man vill känna och därmed inte längden.
Har du något tips på en övning för detta?
Jag försökte adressera bollen mer mot tån men jag hamnade lika förbaskat på hälen. Hade handske i vänster armhåla för att inte tappa armarna men ändå inte bättre. Provade olika balanser framåttyngd och bakåt utan förändring.
Det är som min hjärna gett sig fan på att där är det man ska träffa 😆

Red. Hade 95-100 i swingspeed på min TM M2 driver 10.5* senast jag kollade.

Alla tips är välkomna! Och från alla naturligtvis ☺️

Mvh
Jocke
Med en sving som kommer utifrån och in är hälträffen oftast svår att träna bort. Prova att lägga en headcover framför bollen precis ett klubbhuvuds storlek så att du precis får plats. 👍
Dollan
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 jan 2021, 23:35

[/quote]

Med en sving som kommer utifrån och in är hälträffen oftast svår att träna bort. Prova att lägga en headcover framför bollen precis ett klubbhuvuds storlek så att du precis får plats. 👍
[/quote]

Så du tror att mitt gamla utifrån o in fortfarande är problemet trots att jag tycker det känns bättre, ja du har säkert rätt.
Får lägga upp lite headcovers och se vad som händer.

Tackar, jag provar!

Mvh
Jocke
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Dollan skrev: 23 mar 2021, 12:43
Så du tror att mitt gamla utifrån o in fortfarande är problemet trots att jag tycker det känns bättre, ja du har säkert rätt.
Får lägga upp lite headcovers och se vad som händer.

Tackar, jag provar!

Mvh
Jocke
Standard fitting säger initialt att träffbild mot hälen tyder på för långt skaft.
Inte för att den teorin är fel men det finns annat som styr i grunden.
Gör så här:
Greppa ner och slå nåt slag. Greppa ner mer och gör om.
Om din ott är problemet så märker du det genom att träffbilden inte blir till det bättre.

Om det däremot blir bättre måste du förstå vad du har ändrat. Det främsta är balansen på klubban och en nedgreppning är detsamma som att t.ex byta till ett lättare skaft.

Disclaimer.
Kortare skaft/lättare svingvikt tenderar att öka risken för OTT. Ovan ”fitting” handlar bara om att reda ut om det är ”du” eller ”materialet” som felar.

Egon
Dollan
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 jan 2021, 23:35

Egon skrev: 25 mar 2021, 00:59
Dollan skrev: 23 mar 2021, 12:43
Så du tror att mitt gamla utifrån o in fortfarande är problemet trots att jag tycker det känns bättre, ja du har säkert rätt.
Får lägga upp lite headcovers och se vad som händer.

Tackar, jag provar!

Mvh
Jocke
Standard fitting säger initialt att träffbild mot hälen tyder på för långt skaft.
Inte för att den teorin är fel men det finns annat som styr i grunden.
Gör så här:
Greppa ner och slå nåt slag. Greppa ner mer och gör om.
Om din ott är problemet så märker du det genom att träffbilden inte blir till det bättre.

Om det däremot blir bättre måste du förstå vad du har ändrat. Det främsta är balansen på klubban och en nedgreppning är detsamma som att t.ex byta till ett lättare skaft.

Disclaimer.
Kortare skaft/lättare svingvikt tenderar att öka risken för OTT. Ovan ”fitting” handlar bara om att reda ut om det är ”du” eller ”materialet” som felar.

Egon
Hej,
Tack för tipset, jag ska prova att greppa ner lite för att se om jag kan få bättre träffbild. Men jag gissar att det borde bli bättre då det borde vara enklare att få bättre träff med kortare skaft.

/Jocke
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Dollan skrev: 25 mar 2021, 15:11
Egon skrev: 25 mar 2021, 00:59
Dollan skrev: 23 mar 2021, 12:43
Så du tror att mitt gamla utifrån o in fortfarande är problemet trots att jag tycker det känns bättre, ja du har säkert rätt.
Får lägga upp lite headcovers och se vad som händer.

Tackar, jag provar!

Mvh
Jocke
Standard fitting säger initialt att träffbild mot hälen tyder på för långt skaft.
Inte för att den teorin är fel men det finns annat som styr i grunden.
Gör så här:
Greppa ner och slå nåt slag. Greppa ner mer och gör om.
Om din ott är problemet så märker du det genom att träffbilden inte blir till det bättre.

Om det däremot blir bättre måste du förstå vad du har ändrat. Det främsta är balansen på klubban och en nedgreppning är detsamma som att t.ex byta till ett lättare skaft.

Disclaimer.
Kortare skaft/lättare svingvikt tenderar att öka risken för OTT. Ovan ”fitting” handlar bara om att reda ut om det är ”du” eller ”materialet” som felar.

Egon
Hej,
Tack för tipset, jag ska prova att greppa ner lite för att se om jag kan få bättre träffbild. Men jag gissar att det borde bli bättre då det borde vara enklare att få bättre träff med kortare skaft.

/Jocke
Lite av en myt det där.
Skaftlängd handlar om att erhålla svinghastighet och alla kan inte tillgodogöra sig längre skaft. Tyvärr är klubbhuvud gjorda för en viss längd, så det gäller att veta hur man ska kompensera om man vill ändra. Jag vet många som kapat och fuckat upp balans samt upplevelse av flex (heft).
Lite off topic men en 44” dam-driver är lätt att slå med ... en 44” kapad herr-driver, not! Samma balans.
Det beror alltså inte på enbart svingvikt (balans) utan på dess fh. till flex (läs, effektiv böj eller svingvikt... om man vill kalla det det).

Sorry för utsvävningen men testen jag tyckte du borde göra handlade bara om att du skulle kunna förvissa dig om din status på OTT.

Egon
Dollan
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 jan 2021, 23:35

Labbade lite med uppställningen till bollen i helgen för att se om jag kunde förbättra träffen. Har en tendens att luta mig höger framåt i uppställningen (högerspelare) och verkade då nästan ställa upp mig för en OTT sving. Försökte tilta höger mer rakt åt sidan samt stå lite mera upprätt och lyckades då flytta träffbilden ner åt mitten.
Får försöka träna mera på att hitta rätt känsla i uppställningen nu bara, känns alltid konstigt när man ändrar något.

Mvh
Jocke
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

OTT?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

McRuff skrev: 28 mar 2021, 20:14 OTT?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Gissar på "Over The Top"
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev: 28 mar 2021, 20:24
McRuff skrev: 28 mar 2021, 20:14 OTT?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Gissar på "Over The Top"
Korrekt.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Igår när jag spelade blev det uteslutande en push-draw från tee med driver. Jag brukar spela en fade som går ganska långt men har försökt få in en draw eftersom jag hatar slice mer än något annat. Problemet igår var att dessa draws med driver igår gick väldigt kort. Träffade i mitten och trodde den skulle flyga hur långt som helst men såg mest död ut i luften och gick lågt. Visserligen var de alla i fairway vilket var skönt men det blev för mycket klubba in på de långa par fyrorna.

Låter som jag träffar bollen med alldeles för lite loft och får för låg spinn med den svinghastighet jag har? Kanske slår ner på bollen? Någon som känner igen sig i detta och har något tips? Frågan är väl om det är teknik eller utrustning? Tänkte att det gick kort igår för att det var blåsigt, kallt och blöt men andra klubbor hade bra längd. Slog min träfemma nästan lika långt som drivern som exempel.

Spelar jag draw med järnen så går de mycket bättre i luften än en svag fade. Träffar bollen så mycket bättre också med draw med järn, känns kraftfull och blir bra höjd.
Hcp: ~12
Skriv svar