Träklubbor - dags för uppgradering

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Hepp

Idag har jag testat nya Cobra Radspeed, både driver och fw3.

Tänk om jag kunde slå så bra på banan som jag gjorde på rangen idag..

Rent krasst, om jag gillade den och slog bra med den, finns det något egentligt värde i att testa andra märken osv också?

Jag fick runt 155 ballspeed (med rangeboll och nollgradigt) och en hyfsat stadig push-draw. Jag har inte mkt mer att önska där egentligen.
Lite känner jag att jag skulle vilja få testa mycket mer och se vad som händer när man börjar bli trött och tappar kvalitet i slagen osv, för det är verkligheten åtminstone jag lever i. Men det var gött att känna lite kontroll över klubban, för min nuvarande med r-skaft känns både tung och riktningsinstabil.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

McRuff skrev:Hepp

Idag har jag testat nya Cobra Radspeed, både driver och fw3.

Tänk om jag kunde slå så bra på banan som jag gjorde på rangen idag..

Rent krasst, om jag gillade den och slog bra med den, finns det något egentligt värde i att testa andra märken osv också?

Jag fick runt 155 ballspeed (med rangeboll och nollgradigt) och en hyfsat stadig push-draw. Jag har inte mkt mer att önska där egentligen.
Lite känner jag att jag skulle vilja få testa mycket mer och se vad som händer när man börjar bli trött och tappar kvalitet i slagen osv, för det är verkligheten åtminstone jag lever i. Men det var gött att känna lite kontroll över klubban, för min nuvarande med r-skaft känns både tung och riktningsinstabil.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Prestandan i klubbor går alltid ner med 25% så fort du betalt för de, det är sen gammalt. Bild

Man kan ju alltid optimera och söka in i förbannelse men har du hittat något som gör det du vill samt ser bra ut så tycker jag det låter som att du kan sluta leta (för stunden...). Du ska väl ändå inte lita på att den drivern sätter mat på middagsbordet?


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

joakim.pekkari skrev:
McRuff skrev:Hepp

Idag har jag testat nya Cobra Radspeed, både driver och fw3.

Tänk om jag kunde slå så bra på banan som jag gjorde på rangen idag..

Rent krasst, om jag gillade den och slog bra med den, finns det något egentligt värde i att testa andra märken osv också?

Jag fick runt 155 ballspeed (med rangeboll och nollgradigt) och en hyfsat stadig push-draw. Jag har inte mkt mer att önska där egentligen.
Lite känner jag att jag skulle vilja få testa mycket mer och se vad som händer när man börjar bli trött och tappar kvalitet i slagen osv, för det är verkligheten åtminstone jag lever i. Men det var gött att känna lite kontroll över klubban, för min nuvarande med r-skaft känns både tung och riktningsinstabil.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Prestandan i klubbor går alltid ner med 25% så fort du betalt för de, det är sen gammalt. Bild

Man kan ju alltid optimera och söka in i förbannelse men har du hittat något som gör det du vill samt ser bra ut så tycker jag det låter som att du kan sluta leta (för stunden...). Du ska väl ändå inte lita på att den drivern sätter mat på middagsbordet?


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Det köpet är definitivt en backaffär Bild

Men givet hur många bollar det går åt med min nuvarande så är det inte helt omöjligt att den kan betala sig själv om jag behåller den länge nog haha..

Frågan är väl mer om det är så stor skillnad mellan olika märken att det är värt att jaga?

Min magkänsla säger att det är lite skit samma med märke.
Men min nuvarande med draw-biased huvud och mjukt skaft som hjälper till att ”lyfta” bollen inte är ens nära rätt när jag ändå har inifrån-ut spår, positiv AoA och 108-112 CHS (med ny driver, ökade något faktiskt).

Jag kan slå min gamla driver långt, men oftast går den bara högt eller väldigt snett. 3500-4000 spinn med den är knappast optimalt heller direkt.

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Svaret på frågan får du bara om du testar lite olika modeller med en launch monitor.
Det mest intressanta kanske inte är längd, spinn osv utan hur grupperingen ser ut.
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Sandstream skrev:Svaret på frågan får du bara om du testar lite olika modeller med en launch monitor.
Det mest intressanta kanske inte är längd, spinn osv utan hur grupperingen ser ut.
Håller med här, man vill ju ha en driver som går mot samma ställe varje gång och inte sprids + konsekvent längd eller iaf inom en vettig cirkel.

Själv valt en driver som går kortare än andra, men mycket mindre spridning o håller mig i spel på ett helt annat sätt Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Sandstream skrev: 06 apr 2021, 09:55 Svaret på frågan får du bara om du testar lite olika modeller med en launch monitor.
Det mest intressanta kanske inte är längd, spinn osv utan hur grupperingen ser ut.
Så är det, jag tvivlar på att det skiljer mer än någon meter i längd mellan olika märken. Det jag märkte med Radspeed var att jag slog 10-20 bollar och alla hade ungefär samma bana och riktning, min nuvarande sprider jag åt både höger och vänster och dessutom med väldigt varierande spinn vilket ibland ger skyhöga bollar som stannar och faller rakt ned.

Längd tror jag mer än en fråga om träning, och kan jag stabilisera det slag jag har nu med 240+ carry så känner jag inte att jag behöver mer på ett bra tag.

Innan jag beställer ska jag kolla med min pro om han kan ha förra årets modell kvar som man kan testa fram rätt skaft till. Jag har svårt att se att Radspeed är märkbart bättre än Speedzone för mig. Det viktiga är som sagt att de går rakt.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Låter bra! :)
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

McRuff skrev: 06 apr 2021, 12:00
Sandstream skrev: 06 apr 2021, 09:55 Svaret på frågan får du bara om du testar lite olika modeller med en launch monitor.
Det mest intressanta kanske inte är längd, spinn osv utan hur grupperingen ser ut.
Så är det, jag tvivlar på att det skiljer mer än någon meter i längd mellan olika märken. Det jag märkte med Radspeed var att jag slog 10-20 bollar och alla hade ungefär samma bana och riktning, min nuvarande sprider jag åt både höger och vänster och dessutom med väldigt varierande spinn vilket ibland ger skyhöga bollar som stannar och faller rakt ned.

Längd tror jag mer än en fråga om träning, och kan jag stabilisera det slag jag har nu med 240+ carry så känner jag inte att jag behöver mer på ett bra tag.

Innan jag beställer ska jag kolla med min pro om han kan ha förra årets modell kvar som man kan testa fram rätt skaft till. Jag har svårt att se att Radspeed är märkbart bättre än Speedzone för mig. Det viktiga är som sagt att de går rakt.
Alltså, hittar du en klubba som funkar, köp den.
Får jag fråga vilken av modellerna du provade och vilket skaft?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

långryggen skrev:
McRuff skrev: 06 apr 2021, 12:00
Sandstream skrev: 06 apr 2021, 09:55 Svaret på frågan får du bara om du testar lite olika modeller med en launch monitor.
Det mest intressanta kanske inte är längd, spinn osv utan hur grupperingen ser ut.
Så är det, jag tvivlar på att det skiljer mer än någon meter i längd mellan olika märken. Det jag märkte med Radspeed var att jag slog 10-20 bollar och alla hade ungefär samma bana och riktning, min nuvarande sprider jag åt både höger och vänster och dessutom med väldigt varierande spinn vilket ibland ger skyhöga bollar som stannar och faller rakt ned.

Längd tror jag mer än en fråga om träning, och kan jag stabilisera det slag jag har nu med 240+ carry så känner jag inte att jag behöver mer på ett bra tag.

Innan jag beställer ska jag kolla med min pro om han kan ha förra årets modell kvar som man kan testa fram rätt skaft till. Jag har svårt att se att Radspeed är märkbart bättre än Speedzone för mig. Det viktiga är som sagt att de går rakt.
Alltså, hittar du en klubba som funkar, köp den.
Får jag fråga vilken av modellerna du provade och vilket skaft?
Minns inte vilken som är vilken. Men den som är ”neutral” och hyfsat snäll. Värstingen för Max längd känns onödigt svårslagen, och anti-slice varianten gav alldeles för mkt draw och sämre bollträff.

Recoil X-stiff, minns inte vikt och spec i övrigt.

Slog vanliga stiff rätt ok också. Den kändes faktiskt bättre, men gav mer spinn och draw.

Att de rekommenderade x-stiff var också lite för att jag har ca 110CHS, men är hyfsat nybörjare och har högt hcp. Inte orimligt att jag skruvat upp det markant redan i Juli i år. Då kanske x-stiff börjar kännas mer levande också?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

långryggen skrev: Alltså, hittar du en klubba som funkar, köp den.
Får jag fråga vilken av modellerna du provade och vilket skaft?
Tror jag listat ut vad det är nu (har beställt idag iaf).

Radspeed Xb med Project X Hzrdus smoke RDX X-stiff 6.5

Och lite fetare grepp på det för att matcha järnen.

Har deal på att få byta skaft till ”vad som” om det inte känns bra så kan se det lite som en rejäl testomgång.

Preppar mentalt på besvikelsen av att jag kommer slå skitkass med den när den kommer sen. Tömde mina bästa slag vid provningen där Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar