Vi måste prata om...

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

AH.kavaj skrev: 12 apr 2021, 13:22En sak jag undrar är vad folk tycker om att klubbarna går in och styr i bokningarna (slår ihop bollar)? Detta gäller enbart helger ska sägas. Vi är ett gäng som brukar bli en fyrboll, gillar också att gå ut tidigt men när bollarna bakom är 2-2-1-2 så går det förstås snabbare för dom och det tar en jävla tid (för oss främst) om vi ska släppa igenom alla. Jag hade önskat att vissa självmant då gick ihop lite alt att klubbarna hade lite feeling och föste ihop folk. Vill man vara säker på att gå snabbt får man gå när det inte är tryck på banan...eller?
Min filosofi verkar vara den samma som många andras, så länge man håller sitt tempo i fyrbollen får tvåbollarna vackert vänta. Är de lite smarta går de ihop men vissa verkar ha svårt att förstå att 99% av alla golfare är trevliga.

Det klubbarna behöver i dessa tider med mycket folk på banan är marshalls som kan se till att spelet flyter på och att alla har det trevligt.
Men många klubbar skiter i spelarna så fort de betalt sin greenfee/medlemsavgift.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

McRuff skrev: 12 apr 2021, 13:31Jag har faktiskt lite svårt att förstå lobbyn för att springa runt på tre timmar. Har man så ont om tid så går det alltid att spela 9 hål, och oftast kan man också kliva av efter 14-15 på ett naturligt sätt.

Om någon här tillhör stresslobbyn får de gärna argumentera, för jag förstår inte.
Det beror ju alldeles på hur många man är och hur mycket folk det är på banan.
Att förvänta sig att en fyrboll på en helg ska komma runt på 3 timmar är bara korkat.

4 timmar borde dock de flesta klara utan att stressa om det inte är toklångt mellan hålen.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

FreF skrev: 13 apr 2021, 06:27 Vädret. Vi måste prata om vädret.


Bara vi skåningar som upplever en total frustration över avsaknad av vårvärme?
Total frustration är väl kanske att ta i men fy tusan vad tråkigt det börjar bli. 8-)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev: 14 apr 2021, 06:00Total frustration är väl kanske att ta i men fy tusan vad tråkigt det börjar bli. 8-)
Nu är värmen på ingång. Ser ut att bli fint till helgen och 12-13 grader! 8-)
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sandstream skrev: 14 apr 2021, 08:45
MaxP skrev: 14 apr 2021, 06:00Total frustration är väl kanske att ta i men fy tusan vad tråkigt det börjar bli. 8-)
Nu är värmen på ingång. Ser ut att bli fint till helgen och 12-13 grader! 8-)
Och inbokad golfrunda!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sandstream skrev: 13 apr 2021, 08:47
AH.kavaj skrev: 12 apr 2021, 13:22En sak jag undrar är vad folk tycker om att klubbarna går in och styr i bokningarna (slår ihop bollar)? Detta gäller enbart helger ska sägas. Vi är ett gäng som brukar bli en fyrboll, gillar också att gå ut tidigt men när bollarna bakom är 2-2-1-2 så går det förstås snabbare för dom och det tar en jävla tid (för oss främst) om vi ska släppa igenom alla. Jag hade önskat att vissa självmant då gick ihop lite alt att klubbarna hade lite feeling och föste ihop folk. Vill man vara säker på att gå snabbt får man gå när det inte är tryck på banan...eller?
Min filosofi verkar vara den samma som många andras, så länge man håller sitt tempo i fyrbollen får tvåbollarna vackert vänta. Är de lite smarta går de ihop men vissa verkar ha svårt att förstå att 99% av alla golfare är trevliga.

Det klubbarna behöver i dessa tider med mycket folk på banan är marshalls som kan se till att spelet flyter på och att alla har det trevligt.
Men många klubbar skiter i spelarna så fort de betalt sin greenfee/medlemsavgift.
Det är ju en sak på en tisdag förmiddag, men pratar man om fre em till söndag kväll så är det ett gissel.
Det räcker med en eller två bollar som INTE håller ett vettigt tempo så är det ju kö kö och åter kö.
Vissa tvåbollar lever ju i villfarelsen att man har någon typ av fri fil förbi alla bollar för att man spelar snabbare. Och visst, snabbare partier skall (bör) släppas igenom, men på en full bana där en fyrboll väntar på en fyrboll så blir ju knappast tempot bättre för att en tvåboll spelar fortare än fyrbollen.
Här kommer marshallfrågan in i bilden, för vissa bollar skulle VERKLIGEN behöva att någon säger till att antingen snabba på alternativt tar en paus och släpper igenom ett par bollar.

Men om man tror att man ska kunna lira en 3-timmarsrunda på en ganska uppbokad bana, den har nog tappat fotfästet gällande golfsituationen i dagsläget.

På riksten som är en ganska bokad bana generellt är det inte sällan att det blir två flaskhalsar, och jag har haft en mardrömsrunda där vi på det 13:e hålet kommer upp på tee där en boll precis slagit ut och två bollar står och väntar innan vårt parti. Att det ens kan uppstå övergår mitt förstånd, men någonstans spelar någon betydligt långsammare än åtminstone tre bakomvarande partier...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Förut gick det att hitta tomma banor som kanske var av det lite sämre slaget som man kunde gå runt på ensam eller i en två-boll på 2,5-3 timmar (tar faktiskt inte längre tid för en två-boll helt utan att stressa). Problemet nu är väl att alla banor är så fulla att de golfare som vill spela 3-timmarsrundor inte har någonstans att ta vägen utan får finnas sig i att spela 4,5 timmarsundor i fyrbollar. Det kommer bli en konflikt och vi får irritation på banan. Jag tycker det är helt ok att spela i en fyrboll nu, men vi hade otur senast att de vi spelade med hoppade av efter 9 hål och då blev vi en inklämd tvåboll mellan enbart fyrbollar. Då finns det ingen anledning att gå förbi heller och det blev så hopplöst att vi hoppade av efter 13 hål. Särskilt när det var kö framför men ändå tryck bakom, det blir inget roligt då.

Tycker ändå vissa klubbar löser det där bra som Bro-Bålsta som har (hade?) endast två-bollar tillåtna på helgmorgon innan 9. Då kan de som spela snabbt gå ut då, och så de som spelar i ett lugnare tempo slipper folk som stressar bakom dem. Förutsätter såklart att det inte är så kallt som det är nu och den irriterande frosten, men ändå. En snygg lösning.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 14 apr 2021, 13:47Tycker ändå vissa klubbar löser det där bra som Bro-Bålsta som har (hade?) endast två-bollar tillåtna på helgmorgon innan 9. Då kan de som spela snabbt gå ut då, och så de som spelar i ett lugnare tempo slipper folk som stressar bakom dem. Förutsätter såklart att det inte är så kallt som det är nu och den irriterande frosten, men ändå. En snygg lösning.
Frågan är om BBGK kan fortsätta med det med tanke på trycket från medlemmarna att få komma ut och spela?
Gillar idéen annars.

På Bro Hof har man infört begränsningar i form av max 2 bokade tider per bana och max 1 helgtid per bana.
Personligen gör det mig förbannad eftersom jag vill ha möjlighet att spela 7 dagar i veckan om andan faller på men jag förstår samtidigt situation så det är bara att tugga i sig.

Längtar tillbaka till för två år sedan när man på helgen kunde välja och vraka bland tider kommande helg eller till och med i veckan före.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 14 apr 2021, 13:55
Niklas skrev: 14 apr 2021, 13:47Tycker ändå vissa klubbar löser det där bra som Bro-Bålsta som har (hade?) endast två-bollar tillåtna på helgmorgon innan 9. Då kan de som spela snabbt gå ut då, och så de som spelar i ett lugnare tempo slipper folk som stressar bakom dem. Förutsätter såklart att det inte är så kallt som det är nu och den irriterande frosten, men ändå. En snygg lösning.
Frågan är om BBGK kan fortsätta med det med tanke på trycket från medlemmarna att få komma ut och spela?
Gillar idéen annars.

På Bro Hof har man infört begränsningar i form av max 2 bokade tider per bana och max 1 helgtid per bana.
Personligen gör det mig förbannad eftersom jag vill ha möjlighet att spela 7 dagar i veckan om andan faller på men jag förstår samtidigt situation så det är bara att tugga i sig.

Längtar tillbaka till för två år sedan när man på helgen kunde välja och vraka bland tider kommande helg eller till och med i veckan före.
Det behövs fler golfbanor i Sverige. Byggs väldigt få helt nya banor om man jämför med hur många nya golfare det blivit. Jämför man till exempel med England har de mycket färre golfare per bana. Tyvärr vågar jag nog säga att det aldrig kommer byggas en helt ny golfbana runt Stockholm. Inte med de kostnader för mark som det innebär. Även de banor som finns har ju svårt att vara kvar på marken de är på (Kungsängen Kings).

Men vardagskvällar fungerar bra nu om man kan flexa ut lite tidigare från jobbet. Det är ljust tillräckligt länge och det är bara att utnyttja.
Hcp: ~12
Johan_C
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 mar 2021, 17:44

Niklas skrev: 15 apr 2021, 06:34 Det behövs fler golfbanor i Sverige. Byggs väldigt få helt nya banor om man jämför med hur många nya golfare det blivit. Jämför man till exempel med England har de mycket färre golfare per bana.
Fast I England ser medlemsavgifterna lite annorlunda ut. Jag betalade 17000:- i årsavgift i den klubben jag var med och det var ingen speciell bana alls. De lite finare banorna i området kostade det dubbla i årsavgifter plus inträden på 50000:- och uppåt. (avgift, ej lån). Detta är utanför M25:an / London.
WITB 2021

Driver: Mizuno ST200
FW: TM M1 FW5
Järn: Mizuno MP-18/SC-18 PW-I4 + MP FliHi 21
Wedgar: Titleist SM7 52/56 + SM8 60
Putter: Yes! Callie
Bollar: ProV1
Skriv svar