Tips på att utvecklas på bästa sätt.

Här snackar vi allmänt om golf...
KekkeBGreen
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 jun 2021, 17:24

Halloj!
Är ny på detta forum.
Jag heter Jesper (om det är av intresse). Total j*vla nybörjare om man bortser från barnåren.
Kan få till riktigt bra slag, med kanske 2 på 10 slag, 2-3 på 10 är bra för att vara nybörjare, resten av slagen kanske ni kan lista ut var dem åker. :lol:
Hann inte ta grönt kort förra året, då min "fadder" ej hade tid. Påbörjade väldigt sent på säsongen. Så tanken är ju att ta det så fort som möjligt nu denna säsong.
Men min fråga till alla er här, vad skulle ni rekommendera att göra för att så effektivt och realistiskt som möjligt bli bättre. Allt från mängden av ranchbesök per vecka, fadderrundor, övningar i gym, stretching osv. Tanken är ju inte att bli proffs. Men jag är en tävlingsmänniska och vill bli så bra som möjligt på det jag gör.
helt klart bäst på chippar, efter det puttar, järnslag, och sist som jag fått höra är sämst bland dem flesta är utslag (läs driver).
Alla tips uppskattas.

Mvh
Nybörjare

Om jag lagt denna tråd under fel diskussion så ber jag om ursäkt!
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

KekkeBGreen skrev: 20 jun 2021, 17:35 Halloj!
Är ny på detta forum.
Jag heter Jesper (om det är av intresse). Total j*vla nybörjare om man bortser från barnåren.
Kan få till riktigt bra slag, med kanske 2 på 10 slag, 2-3 på 10 är bra för att vara nybörjare, resten av slagen kanske ni kan lista ut var dem åker. :lol:
Hann inte ta grönt kort förra året, då min "fadder" ej hade tid. Påbörjade väldigt sent på säsongen. Så tanken är ju att ta det så fort som möjligt nu denna säsong.
Men min fråga till alla er här, vad skulle ni rekommendera att göra för att så effektivt och realistiskt som möjligt bli bättre. Allt från mängden av ranchbesök per vecka, fadderrundor, övningar i gym, stretching osv. Tanken är ju inte att bli proffs. Men jag är en tävlingsmänniska och vill bli så bra som möjligt på det jag gör.
helt klart bäst på chippar, efter det puttar, järnslag, och sist som jag fått höra är sämst bland dem flesta är utslag (läs driver).
Alla tips uppskattas.

Mvh
Nybörjare

Om jag lagt denna tråd under fel diskussion så ber jag om ursäkt!
Eftersom du inte skrev det i dina förslag så måste jag föreslå lektioner. Ingen idé att stå och nöta på rangen utan att veta vad man gör fel eller vad man ska träna på. Dock viktigt att nöta på rangen mellan lektioner och göra jobbet som krävs

Ett tips är också att hitta en klubba du är bekväm att slå ut med tee från istället för driver men som fortfarande går hyfsat långt. Drivern kräver en del jobb att slå bra och kan förstöra ens självförtroende.

Det här är vad jag skulle gjort om jag började idag med mina 10+ års erfarenhet. Jag slutade i flera år för att jag var så frustrerad av spelet och det hade behövt dessa tips.
Hcp: ~12
FreF
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 maj 2020, 19:55

Välkommen till en hobby som kommer mindfucka dig medans du har hur roligt som helst!

Innan du gör så mycket annat hade jag gått igenom Max (MXP Golf) nybörjarserie på Youtube. Där får du en bra grund och vet vilka moment som du skall träna på.

Känner du att du vill investera mer så är lektioner med en PRO på klubben bra.

Har du grönt kort? Annars skall du börja även där!

Kör hårt! 🤟
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

KekkeBGreen skrev: 20 jun 2021, 17:35 Halloj!
Är ny på detta forum.
Jag heter Jesper (om det är av intresse). Total j*vla nybörjare om man bortser från barnåren.
Kan få till riktigt bra slag, med kanske 2 på 10 slag, 2-3 på 10 är bra för att vara nybörjare, resten av slagen kanske ni kan lista ut var dem åker. :lol:
Hann inte ta grönt kort förra året, då min "fadder" ej hade tid. Påbörjade väldigt sent på säsongen. Så tanken är ju att ta det så fort som möjligt nu denna säsong.
Men min fråga till alla er här, vad skulle ni rekommendera att göra för att så effektivt och realistiskt som möjligt bli bättre. Allt från mängden av ranchbesök per vecka, fadderrundor, övningar i gym, stretching osv. Tanken är ju inte att bli proffs. Men jag är en tävlingsmänniska och vill bli så bra som möjligt på det jag gör.
helt klart bäst på chippar, efter det puttar, järnslag, och sist som jag fått höra är sämst bland dem flesta är utslag (läs driver).
Alla tips uppskattas.

Mvh
Nybörjare

Om jag lagt denna tråd under fel diskussion så ber jag om ursäkt!
Träning, träning och träning är det som ger resultat, men det kanske inte är fel att börja med ett par lektioner så du lär dig lite grunder rätt från början.
Sen när du tränar så dela upp det så du inte bara står och slår på måfå.
Utslag med driver/spoon
Järnklubbor, det långa spelet
Chipping/närspel
Puttning

Behöver inte ta allt samma dag utan se till och nöt varje del ordentligt när du väl tränar, men samtidigt inte överdriva för då kan det lätt bli tråkigt.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
carlphilip.a
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 nov 2018, 21:35

Håller med träning är det som gäller om man skall bli bättre finns tyvärr inga genvägar i så fall hade jag hittat dem hahahaha

Nöta på rangen men gå igenom hela processen varje slag så att det sätter sig i ryggmärgen

Stå bakom bollen
Sikta
Ställ upp
Kolla siktet
Slå

Samma hela tiden så blir det betydligt lättare på banan

Samma gäller närspel nöta wedgarna de räddar otroligt många slag blir du en riktigt bra spelar med dem så faller du snabbt i hcp, det samma gäller puttningen
Driver/Driving Iron: Cobra Utility 2a 17.5*
Fairwaywood/hybrid: G410 hybrid 19*
Järn: Cobra MB 7-PW CB 4-6
Wedge: Titleist SM8 Jet Black 52, 56, 60
Putter: Bettinardi Armlock
Boll: Bridgestone Tour B XS
Skriv svar