Summering samt mål 2014/2015

Här snackar vi allmänt om golf...
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Summering 2014
Nu när vi närmar oss 0-gradigt här i kalla Sverige så tänkte jag att det e dax att summera golfåret 2014, och sätta målen för 2015. Säsongen börjar nu...

Start:
Min start var i April, då jag tog mitt förnuft till fånga och tog mitt gröna kort. Har alltid gillat golf och har alltid velat spela. Dock så har jag hållt mig till Tiger Woodsspelen på Playstation tills nu. Gick kursen på Bredareds GK och började året med hcp 54. Spelade 2st fadderrundor och gick på 18poäng på båda så då var det hela klart. Officiella hcp 36.

Spelet:
Spelade i Bredared ett tag innan familjeförhållandena ändrades och man fick söka banor här hemma igen i Göteborg.
Spelade då en del greenfees å fastnade för S:t Jörgen GK där jag numera är medlem. Trivs väldigt bra där. Spelet i sig släppte när jag fick med tid för mig själv och kunde spela å framför allt träna i stort sett när jag själv ville. Har nu spelat ner mig till 20.5 i hcp vilket känns bra men missat målet med 0.5.

Tävlande:
Gick en tävling på BredaredsGK i början av mitt golfande å de gick ju som d gick. Slutade 5a från slutet. Bestämde mig då för att detta ska vi ändra på å verkligen bli bättre golfare.Något som hjälpte mig att fokusera och verkligen träna på rätt sätt är att vi hade SGFtävlingen. Ville verkligen inte göra bort mig i den så tränade hårt å mycket. Gick bra å slutade på en andraplats. Nöjd, men nästa år satsar vi på höja oss ett steg ;)

Lektioner: Har tagit en lektion då jag vann den så tänkte varför inte. Fick hjälp att förstå vad jag skulle kunna ändra för att få lite mer längd i slagen å framför allt få in siktet mera. Kommer jobba på detta i vinter. Ska även ta en lektion som uppföljning i början av 2015.

Mål 2015

Mina mål är ganska enkla men ska nå dem.

Ska spela ner mig till en stabil boogeyspelare. Dvs hcp 18.0 å ligga där stabilt. Mitt andra hcpmål är 14.0 Lite högre satt men e ett mål jag vill ner till. Så hamnar jag stabilt mellan 14 å 18 e jag nöjd.

Tävling: Kommer satsa på att tävla så mycket som möjligt. Tycker det är riktigt kul samt att jag e övertygad om att de kommer hjälpa mig i mitt golfande. 10tävlingar minst e målet iaf.

Lektioner: Kommer ta en uppföljningslektion som sagt i början av året. Då får man se vad man hittar att jobba mer på. Kommer förmodligen ta en till sommaren å en till hösten 2015 igen. Fortsätta bygga.

Men det största målet 2015 är att träffa folk från forumet å ha det trevligt på banan. Hoppas detta mål kan genomföras.

Hur ser ni på ert golfår 2014 å hur ser era mål ut med 2015??
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kul! Bra summering. Jag återkommer i ämnet!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Start: I vanlig ordning blev det arbete i Spanien i April så en chockstart för kroppen minst sagt. När man sen kom hem till Norra Sverige så vart det en längre paus istället. Mycket bättre än starten blev det aldrig.

Spelet: Spelet höll en förvånansvärt bra nivå ändå, trots dåligt med träning så är det intressant att se att många av slagen fortfarande sitter i ryggmärgen. Att spela hemmabanan på par över 18 hål har aldrig känts så pass lätt som i år. Med lite bättre greener (läs inbränna) hade nog sporerna varit ännu lägre under speciellt första halvan. Ett par tävlingar med godkänt resultat gav också spelet under året detsamma. Drömmen lever ju fortfarande med att bli ännu bättre och träna mer nästa år, men vi får se...

Att avsluta säsongen på en tourbana är ju inte heller fel någon gång.

Lektioner: Eftersom jag jobbar med det jag gör så är varje boll på rangen en lektion i sig :evil: Det gör nog faktiskt snarare mer ont än gott. Några riktiga lektioner har jag tagit ihop med min kollega och jag har verkligen hittat en grundsving som ger mig grym kontakt och ännu bättre kontroll över järnen. Wedgespelet är ju även det under ständig utveckling.

Mål 2015 - alltid lika intressant, som sagt hoppas jag kunna få till lite bättre spel. Men ska jag vara helt ärligt finns det en sak som gäller och det är att få ett bättre wedgespel från 100 meter och in, det är där jag tappar alldeles för många slag i dag.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det vore fint med en liten mall i ämnet... Ska fortsätta fundera vad man ska ha med i sin mall...


Skickas från min iPhone via Tapatalk
j0akim_
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 maj 2014, 13:07
Ort: Lidköping

2014 var säsongen det verkligen skulle hända. Efter att ha gått från hcp 54 till 19 år 2013 då jag började spela, var jag mer än sugen när banan öppnade på Karlstad GK i mars.

Jag hade blivit sänkt från 19.0 till 17.0 via årsrevisionen och det kändes inspirerande och säsongen började bra och jag var snabbt med på noterna och lirade på mitt nya hcp och även strax under.

I samband med att jag skulle sälja svärmors järnset till en kille vars sambo hade börjat spela golf, så frågade han om jag hade ett järnset till salu även till honom. Snabb som jag var så sa jag: "du kan få köpa mitt om du vill", utan att tänka efter speciellt mycket. Sagt o gjort och helt plötsligt stod jag utan järnset. Ett järnset som jag verkligen hade gillat och som hade hjälpt mig mycket under säsongen 2013 då jag verkligen fastnade för golf. Det var ett Cobra S3-set som bestod av 5-SW och som jag även hade kompletterat med en 54° wedge från Nordica Golf.
s3iron-mens-1__large.jpg
s3iron-mens-1__large.jpg (41.88 KiB) Visad 5069 gånger

Så vad skulle jag nu ha för järnset? Eftersom jag hade en snygg vit Cobra-bag och även en Cobra AMP Cell hybrid, plus att jag hade gillat dom klubborna jag sålde iväg, så tittade jag självklart enbart på Cobra-modeller. Fastnade för Cobra S3 Pro Forged - modellen som Jonas Blixt (!) spelar med. Dels för att de är ruggigt snygga men även för att de gick att få 4-P. Saknade järnfyran i mitt tidigare set och var sugen på att ha en sådan i bagen.
s3_small.jpg
s3_small.jpg (198.93 KiB) Visad 5069 gånger

Sökte runt lite på nätet och fann en kille som var gammal Pro på en klubb i Göteborgstrakten och vi gjorde affär. Klubborna kom hem och jag var ivrig att gå ut o lira med dom. Det märktes att det skulle krävas mycket av mig om jag skulle få pli på dom. De var långt ifrån förlåtande, men när man väl fick till en go träff, så pirrade det i hela kroppen. Jävlar vilken känsla! Men känslan kom allt för sällan och det var här som säsongen tog en annan vändning än vad jag hade planerat för. Jag skulle ju ner till runt 10-11 i hcp och gå om min lillebror som spelat golf sen han var 14-15 år gammal.

Jag bytte grepp på dem från original Cobra Lamkin-greppen till Golf Pride Midsize, vilket låg sjukt gött i handen. Ett tips prova ett tjockare grepp än normalt! Det gör stor skillnad. Man håller klubban bättre, genom hela svingen.

Jag var envis och ville verkligen lära mig att slå med klubborna, dels för att bevisa att det går att lira med semiblad/blad-klubbor även om man inte är singelhandicapare, men även för att jag verkligen älskade när man fick den där underbara sweetspotträffen. Jag ställde upp i tävling efter tävling men det lossnade aldrig riktigt. Jag låg på 28-33 poäng varje runda. För många dåliga slag som ställde till det. Men jag fick nytt hopp när jag ställde upp i en tvådagars-poängbogeytävling som spelades på två olika banor. Ena dagen på hemmabanan Karlstad GK och andra dagen på Hammarö GK. Första dagen gick det som vanligt, rätt tungt och runt 30 poäng. Andra dagen var jag taggad att visa mitt spelsällskap att jag kunde bättre och att jag var värd att lira på de 15.8 i hcp som jag hade. Första 9 gick helt okej och om jag minns rätt hade jag klart godkända 16 poäng. Men det var sista 9 som jag verkligen fick till det. Gick +5 och skrapade ihop totalt 38p. En liten revansch!

Veckan efter hade ytterligare en drömrunda och noterade min bästa runda nånsin på 88 slag - 40 p. Vilket resuterade i ett hcp på 14,3.
18.jpg
18.jpg (99.1 KiB) Visad 5069 gånger
Men efter det så var det stopp. Fanns inte en chans att jag var över 33 poäng och jag reggade alla rundor för att hitta mitt rätta hcp. Men jag låg o pendalde på 95-98-100 slag varje runda.

Det resulterade i att jag började leta nya klubbor, för det här gick inte. Det var inte roligt längre. Det blev för svårt. Pratade med många Pro's och vi landade i ett par Cobra AMP Forged som passar 12-15 hcparen ner till scratch om man nu skulle hamna där. Så där står jag nu. Med ytterligare ett nytt set. Med blicken inför 2015, där jag återigen tar sikte på 10-11 i hcp - till att börja med.

Jag har bytt stad, avslutat mina studier och skaffat mig ett jobb som jag börjar nu i december, samt köpt ett hus. Jag kommer att bli medlem på Lundsbrunn GK, men kommer även att lira på Lidköpings GK och Skövde GK.

Vinterns upplägg kommer att se ut som följande: Inomhusträning och gym. Hatar gymmet, men ska få ett upplägg som gynnar mitt golfspel vilket förhoppningsvis kommer att få mig att vilja gå dit 2 gånger i veckan.

Jag tänker boka tid för custom fitting för att få klubborna att passa min sving och mitt spel. Kommer även att boka in mitt livs första lektion, som jag egentligen borde ha tagit tidigare i år, men då man var "fattig" student, så snålade jag tyvärr in på det.

Totalt 2014
18 hålsrundor: 45 st
9 hålsrundor: 35 st
Tävlingar: 10 st
Bästa placering: 12a av 90 deltagare
Bästa resultat: 88 slag brutto - 40 poäng

Men nu tar vi nya tag!
Driver Cobra AMP Cell 11°
FW: Cobra AMP Cell 13°
Järn: Cobra AMP Forged 4-P Stiff
Wedge: Cobra Tour Trusty 48° / 52° / 56°/ 60°
Putter: Odyssey Versa #9
Boll: Callaway CromeSoft
Grepp: Golf Pride Midsize
HCP: 15,3
Skriv svar