Golf är inte kul längre...

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Golf har mer eller mindre varit mitt liv sen jag började spela för 10 år sedan. 2-3 rundor i veckan, ibland mer, har varit standard och trots upp- och nedgångar har jag alltid tyckt att det varit kul och sett fram emot nästa runda. Nu har jag nått en punkt när det inte känns kul längre och jag skäms över mitt spel.

Problemet är YIPS och jag vet inte riktigt hur jag ska komma runt det :(

Har under flera år haft problem med närspelet då jag inte riktigt kan kontrollera vad som sker med klubban vid bollträffen. Kan ta ett par provsvingar som känner hur bra som helst för att sedan inte ens träffa bollen utan istället hugga ner klubban en decimeter före bollen eller toppa den rakt över green. Det har dock blivit bättre sista tiden, även om det sker ibland, och just den delen av spelet känns inte lika jobbigt längre. Nu har jag istället ett nytt problem... Driver YIPS!

På rangen slår jag hur bra drives som helst men på banan är det katastrof!
I går värmde jag upp och kände att i dag kommer drivern att gå riktigt bra. På första tee kändes allt bra men första slaget blev en låg hook.
Tog den vanliga mullen och slag nummer två la sig kanske 5 meter i från första slaget. Quickhook igen...

Dags att slå drive på 5:e hålet och då blir det en ganska rak push som landade i MUA och jag kunde droppa utan plikt.
Fortsätter ändå med drivern och det bli antingen låga hooks eller push/slice.
Är tillbaka där jag brukar vara ett par hål in på varje runda: Jag vet att drivern kommer att svika mig och jag försöker slå andra klubbor från tee med varierande resultat.

På hål 15 är det dags igen för drivern (par 5) och det blir en quickhook...

Vet inte riktigt hur mitt tempo är på banan men känslan är bra hela vägen ner till bollträff där jag känner hur klubbhuvudet stängs utan att jag kan kontrollera det. Tror det bottnar i en rädsla att släppa ut bollen höger och inte ha bollen i spel. Att gå till rangen känns i princip meningslöst för där slår jag som sagt drivern riktigt bra.

Någon som haft driver YIPS och tagit sig ur det? Hur gjorde ni?
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 02 aug 2021, 09:04 Golf har mer eller mindre varit mitt liv sen jag började spela för 10 år sedan. 2-3 rundor i veckan, ibland mer, har varit standard och trots upp- och nedgångar har jag alltid tyckt att det varit kul och sett fram emot nästa runda. Nu har jag nått en punkt när det inte känns kul längre och jag skäms över mitt spel.

Problemet är YIPS och jag vet inte riktigt hur jag ska komma runt det :(

Har under flera år haft problem med närspelet då jag inte riktigt kan kontrollera vad som sker med klubban vid bollträffen. Kan ta ett par provsvingar som känner hur bra som helst för att sedan inte ens träffa bollen utan istället hugga ner klubban en decimeter före bollen eller toppa den rakt över green. Det har dock blivit bättre sista tiden, även om det sker ibland, och just den delen av spelet känns inte lika jobbigt längre. Nu har jag istället ett nytt problem... Driver YIPS!

På rangen slår jag hur bra drives som helst men på banan är det katastrof!
I går värmde jag upp och kände att i dag kommer drivern att gå riktigt bra. På första tee kändes allt bra men första slaget blev en låg hook.
Tog den vanliga mullen och slag nummer två la sig kanske 5 meter i från första slaget. Quickhook igen...

Dags att slå drive på 5:e hålet och då blir det en ganska rak push som landade i MUA och jag kunde droppa utan plikt.
Fortsätter ändå med drivern och det bli antingen låga hooks eller push/slice.
Är tillbaka där jag brukar vara ett par hål in på varje runda: Jag vet att drivern kommer att svika mig och jag försöker slå andra klubbor från tee med varierande resultat.

På hål 15 är det dags igen för drivern (par 5) och det blir en quickhook...

Vet inte riktigt hur mitt tempo är på banan men känslan är bra hela vägen ner till bollträff där jag känner hur klubbhuvudet stängs utan att jag kan kontrollera det. Tror det bottnar i en rädsla att släppa ut bollen höger och inte ha bollen i spel. Att gå till rangen känns i princip meningslöst för där slår jag som sagt drivern riktigt bra.

Någon som haft driver YIPS och tagit sig ur det? Hur gjorde ni?
Ska jag vara ärlig låter det som 80% av alla amatör-golfares vardag. Det är så här det är. Jag finner mig i det och de riktigt bra rundorna är alltid när drivern går riktigt bra kanske ett par gånger varje säsong. Men spela mer på bana är det enda som hjälper, helst utan krav på score eller räkna. För det sitter ju i huvudet. Igår träffade jag inte bra med drivern en enda gång men alla mina dåliga slag är i spel så jag fokuserade på det och slog bra järnslag istället. Men kanske du kan byta till tjockare grepp? Vet att vissa har det som en quickfix mot en hook.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Jag har ju egentligen aldrig varit bra med drivern, men känner igen mig att vara Tiger på rangen och sen slå riktiga skitslag på banan.

Jag bestämde mig i våras för att inte ”ge mig”, och har fortsatt slå bort bollar. På rangen satt ändå 9/10 precis som jag ville så felet var något annat.

Nu har det faktiskt släppt. Mina problem med järnen har faktiskt också gett med sig lite. Jag är inte helt klar med analysen för jag är nog fortfarande mitt i det, men det förstört mest för mig är de vänliga rådet att ”lugna ner svingen”. Det skapar bara osäkerhet och skapar obalans i svingen för mig. När jag går in mot bollen utan rädsla och ”bara gör det” så går det i regel bra.


När du står på rangen och det går bra, slår du då 10 drives i rad eller mixar du slag och tar pauser på samma sätt som på banan?

För mig (kan inte tala för andra men rent psykologiskt är det rimligt) så skapar tanken ”ta det lugnt, se bara till att inte göra stora misstag” fler misstag än något annat. För det är inte så jag tränar! Att då försöka ändra svingen när ”det gäller” är ingen bra grund.

Så hur slår du egentligen på rangen vs på banan? Vad har du i huvudet?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 02 aug 2021, 09:19Ska jag vara ärlig låter det som 80% av alla amatör-golfares vardag. Det är så här det är. Jag finner mig i det och de riktigt bra rundorna är alltid när drivern går riktigt bra kanske ett par gånger varje säsong. Men spela mer på bana är det enda som hjälper, helst utan krav på score eller räkna. För det sitter ju i huvudet. Igår träffade jag inte bra med drivern en enda gång men alla mina dåliga slag är i spel så jag fokuserade på det och slog bra järnslag istället. Men kanske du kan byta till tjockare grepp? Vet att vissa har det som en quickfix mot en hook.
Det är en tanke jag haft de senaste dagarna, gå ut och spela utan att räkna. Tror fokusen på att gör en bra runda nästan helt ligger på antal slag/poäng.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

McRuff skrev: 02 aug 2021, 09:36Nu har det faktiskt släppt. Mina problem med järnen har faktiskt också gett med sig lite. Jag är inte helt klar med analysen för jag är nog fortfarande mitt i det, men det förstört mest för mig är de vänliga rådet att ”lugna ner svingen”. Det skapar bara osäkerhet och skapar obalans i svingen för mig. När jag går in mot bollen utan rädsla och ”bara gör det” så går det i regel bra.


När du står på rangen och det går bra, slår du då 10 drives i rad eller mixar du slag och tar pauser på samma sätt som på banan?

För mig (kan inte tala för andra men rent psykologiskt är det rimligt) så skapar tanken ”ta det lugnt, se bara till att inte göra stora misstag” fler misstag än något annat. För det är inte så jag tränar! Att då försöka ändra svingen när ”det gäller” är ingen bra grund.

Så hur slår du egentligen på rangen vs på banan? Vad har du i huvudet?
På rangen slår jag som sagt drivern hur bra som helst och det beror på att jag kan slå 10-20 st och det spelar ingen roll vad resultatet blir. På banan tänker jag på att det är out höger, skog till vänster, vatten kort osv. Jag har med andra ord helt fel tankar i huvudet och det är dem jag måste få bort.

På rangen slår jag igenom slagen på ett annat sätt. Det blir inte att jag stryper slagen av rädsla för att missa.
Ska som jag skrev ovan prova att gå ut, inte hålla igen alls och strunta i att räkna. Det kanske kan hjälpa.
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Annars kan du få gå en runda med mig, då kommer du känna dig som Tigger Vodds.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

McRuff skrev: 02 aug 2021, 12:39 Annars kan du få gå en runda med mig, då kommer du känna dig som Tigger Vodds.
:D
Användarens profilbild
manget
Inlägg: 253
Blev medlem: 12 aug 2015, 14:49

Har du testat att ta en lektion på banan? Först ett par bra drives i studion som referens och sedan direkt ut på banan för att trycktesta under "press".

Pron bör ju kunna plocka upp vad som skiljer mellan dina drives på banan och på rangen och ge dig ngt att jobba med ute på banan.
WITB
Driver: TSi3
Spoon: Cobra F6
Järn 3: Titleist U500
Järn 4-7: Titleist 620 CB
Järn 8-P: Titleist 620 MB
Wedgar: Vokey SM8 (50/54/60)
Putter: SIK
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Första tanken är ju att fråga vad du slår ut med istället och hur det funkar.

För mig så gick det troll med drivern för snart 3 år sedan (knät började krångla då). Utrustningsintresserad som man är så köpte jag mig bättre drivar ett tag. Till slut stod jag där med en tokduff som miss varannat slag.
Tekniken hade aldrig varit bra och med lite begränsning i mobiliteten så blev det skit.

Jag kunde fortfarande slå min t5 hyggligt så jag letade lågloftade woods ett tag innan jag gav upp.
Receptet blev att slå en low-spin 12 graders driver som en fw-wood. Jag peggade 1-2cm och slog ned. Ingen duff utan oftast spikrakt men 20-30m kortare. Säkraste klubban i bagen.

Idag är jag helt off i knät (op snart) men slår en vanlig driver ungefär lika långt som när jag var frisk. Jag står på bakre benet och viftar med armarna. Jag kan tom. duffa 1dm bakom, glida in i träff och få iväg bollen 220m. ;)

Ang. yuips så är det tekniskt betingat så till den grad att den teknik du har är cementerad i hjärnan. Det är upplagt för ett dåligt resultat. Du måste troligen ändra något i din teknik och få en pos. bild av resultatet inbränt i bakhuvudet.

Ju mer du tränar desto mer …
Äh, nedanstående citat säger allt.
”Practise makes permanent, not perfect”

Egon
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Tänkte på denna tråd när jag läste detta om Simone Biles i OS:

"”Twisties”, eller ”performance blocks” som det även kallas, är ett av hennes specialområden och något som drabbade idrottare kommer till henne för att få behandling för.

Fenomenet är inte enbart återkommande inom gymnastik utan även inom idrotter som simhopp, konståkning, golf och cricket.

– Du får en rädsla och oro kopplat till det som nyss var självklart. Rörelser som tidigare var motoriskt automatiserade ”övertänks” och avautomatiseras vilket gör att du inte längre kan utföra det, vilket blir bekymmersamt om du är en idrottare på hög nivå, fortsätter Klara Edlund.

– Hjärnan vill helt enkelt inte göra det som kroppen kan.

Att en idrottsutövare drabbas av ”twisties” kan ha sitt ursprung i svår stress, emotionella övergrepp, trauman, oro eller ångest. Men den utlösande faktorn kan också vara själva tillfället då känslan av att tappa kontrollen infinner sig."

Tänker just att detta kallas yips i golf. Intressant fenomen. Vanligast är väl med puttern men läst att det hänt proffs med drivern också. Jag behöver en ny svingtanke varannan vecka ungefär för att jag inte ska haka upp mig. Bara för att bryta mönster.
Hcp: ~12
Skriv svar