Liten/obefintlig längdskillnad på Hybrid/FW/Driver

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Nedro
Inlägg: 14
Blev medlem: 02 aug 2021, 21:08

Hej!

Återtagit golfen så smått efter 7år uppehåll och håller sakta på att få ordning på grejjerna igen.

Införskaffat nytt järn sett ich putter som jag lirar stabilt (läs stabilare) med.

Har en äldre hybrid från typ 2010, som jag kör vissa utslag med men är rimligt ostabil (längd 180m) och tänker stt en modernare klubba säkert är mer förlåtande.

Vet dock inte vad man börjar med att lägga till i bagen. Testade därför både hybrid 4:a samt FW 3/5a samt driver 10,5deg.

Cobra Rad samt Ping 425 samtliga klubbor.

Det jag reagerade på var väl i princip att jag fick direkt lite mer längd än min nuvarande majoriteten låg mellan 190-200m. (Alltid lättare på matta och säkert lite glädjesiffor. Siffran ovan är från Arccos på bana. Så kanske är same same.)

Det som jag reagerade mest på dock vara väl att fairway 3:an gav någon meter mer än hybird 4:a.
Däremot så var det nästan ingen skillad vid skifte till driver.

Hur valigt är det att man är så kass på träffbild osv att löngden på samtliga dessa klubbor blir i princip same same?

Förstår att 5-6 slag per klubba inte ger någon super fakta, men reagerade när jag inte adderade några meter i princip med drivern relativt FW/hyb.

På de sistnämnda tänker jag att det kan påverka med olika bollflykt osv. Men drivern peggad bör ju ge lite längd?

Är de så svåra och tipset till mig är att ta en lektion?

Äsch random thoughts sågär på kvällen…
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Hybrider tenderar att vara lite lågt loftade och därmed fungera ungefär som ett gammalt driving iron dvs. låg bollbana med mer rull.

En metalwood har idag rätt långa skaft och då drivern har ännu längre skaft så finns det en gräns för hur mycket man kan tillgodogöra sig skaftlängden i ökad svinghastighet.
Rent tekniskt så går en 3wood och en driver lika långt om bollbanan är densamma och klubbhastigheten likaså.
Än värre så kan du få ”hybrid-tendensen” på 3:an så att den rullar ut längre än drivern.

Någonstans finns svingteknik med i bilden och det är tyvärr så att alla inte får ut sitt max med drivern.

Egon
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Egon skrev:
Någonstans finns svingteknik med i bilden och det är tyvärr så att alla inte får ut sitt max med drivern.

Egon
Word!

Jag har nu kämpat med drivern sedan årsskiftet för att (inte spelat med den tidigare säsonger mer än för att sabba scoren och förlora bollar) faktiskt kunna vinna lite på att jag borde ha fysik nog att tjäna en del på det med rätt teknik.

Ny klubba (skaft) gjorde stor skillnad och med mindre flex kom lite trygghet som successivt ökat längden från sedvanliga 200m höger till 240-280m med mer rimlig bollbana. Men… Även om jag börjat få fart i klubban också, så är det attack angle som är nyckeln.

Jag missar fortfarande för ofta, men det är på G, och trägen vinner.

Flera av de kompisar jag spelar med envisas med att ta fram drivern på varenda hål, fast de slår minst lika långt med en j5. Jag köper det om det är ett Work in Progress, men de flesta tränar aldrig öht. Det finns ingen plan, ingen insikt i vad som blir fel när det går dåligt osv.

Kort sagt. Lägger man inte energin på att hitta en fungerande sving med drivern så är nog hybrid eller FW både rakare och längre (i snitt) för de allra flesta.




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Med det sagt (lite OT nu)…

Något som slagit mig i år när jag spelat mycket själv, är hur damer ofta har betydligt bättre drive-sving än sina sämre hälftar. Känns det igen eller drömmer jag den sanningen?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

McRuff skrev: 02 aug 2021, 23:10 Med det sagt (lite OT nu)…

Något som slagit mig i år när jag spelat mycket själv, är hur damer ofta har betydligt bättre drive-sving än sina sämre hälftar. Känns det igen eller drömmer jag den sanningen?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Det är ju lite enklare att slå med driver då du inte behöver tajma bottenläget lika exakt.
Sen… drivern är den lättaste klubban i bagen sett till sin vikt.

Egon
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Nedro skrev: 02 aug 2021, 21:25
Hur valigt är det att man är så kass på träffbild osv att löngden på samtliga dessa klubbor blir i princip same same?

Förstår att 5-6 slag per klubba inte ger någon super fakta, men reagerade när jag inte adderade några meter i princip med drivern relativt FW/hyb.

På de sistnämnda tänker jag att det kan påverka med olika bollflykt osv. Men drivern peggad bör ju ge lite längd?

Är de så svåra och tipset till mig är att ta en lektion?

Äsch random thoughts sågär på kvällen…
Det är väldigt vanligt att inte drivern är den längsta klubban i bagen för klubbgolfare, precis som Egon är inne på ligger väldigt mycket av det i hur du slår klubban. En lektion kommer ge dig så mycket mer än en ny klubba någonsin kan göra där.
Användarens profilbild
Nedro
Inlägg: 14
Blev medlem: 02 aug 2021, 21:08

Tack för alla svar.
Då ligger det bog en sanning i hur hybrider och fairwaywoods är loftade.
Sedan gällande drivern troligen skit bakom handtaget. ;)

Planen är att inom kort ta en lektion för att se över de längre klubborna. Är väl mer om man skall byta ut min mega gamla innan eller vänta till efter lektionen. ;P
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Nedro skrev: 03 aug 2021, 17:10 Tack för alla svar.
Då ligger det bog en sanning i hur hybrider och fairwaywoods är loftade.
Sedan gällande drivern troligen skit bakom handtaget. ;)

Planen är att inom kort ta en lektion för att se över de längre klubborna. Är väl mer om man skall byta ut min mega gamla innan eller vänta till efter lektionen. ;P
Det förstås… men, återigen, om du använder ett safe järn från tee idag så är det läge att byta hybriden mot en utility iron. Längre och högre kan aldrig vara fel.

Egon
Användarens profilbild
Nedro
Inlägg: 14
Blev medlem: 02 aug 2021, 21:08

Egon skrev:
Nedro skrev: 03 aug 2021, 17:10 Tack för alla svar.
Då ligger det bog en sanning i hur hybrider och fairwaywoods är loftade.
Sedan gällande drivern troligen skit bakom handtaget. ;)

Planen är att inom kort ta en lektion för att se över de längre klubborna. Är väl mer om man skall byta ut min mega gamla innan eller vänta till efter lektionen. ;P
Det förstås… men, återigen, om du använder ett safe järn från tee idag så är det läge att byta hybriden mot en utility iron. Längre och högre kan aldrig vara fel.

Egon

Är det så att Utility är lämpligt när man är rätt ostabil i sin träff?

Min förståelse är att dem är svårast av hybrid/FW samt då kanske mer lämpar sig om man har en renare bollträff?




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Nedro skrev: 05 aug 2021, 17:29
Egon skrev:
Nedro skrev: 03 aug 2021, 17:10 Tack för alla svar.
Då ligger det bog en sanning i hur hybrider och fairwaywoods är loftade.
Sedan gällande drivern troligen skit bakom handtaget. ;)

Planen är att inom kort ta en lektion för att se över de längre klubborna. Är väl mer om man skall byta ut min mega gamla innan eller vänta till efter lektionen. ;P
Det förstås… men, återigen, om du använder ett safe järn från tee idag så är det läge att byta hybriden mot en utility iron. Längre och högre kan aldrig vara fel.

Egon

Är det så att Utility är lämpligt när man är rätt ostabil i sin träff?

Min förståelse är att dem är svårast av hybrid/FW samt då kanske mer lämpar sig om man har en renare bollträff?




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Hmm… Du skrev att du slår driver eller JÄRN från tee. En UT är en järnklubba på steroider.
Blanda inte in fw-woods och hybrider…

Egon
Skriv svar