Golf är inte kul längre...

Här snackar vi träning och övningar...
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Niklas skrev: 03 aug 2021, 08:20
Tänker just att detta kallas yips i golf. Intressant fenomen. Vanligast är väl med puttern men läst att det hänt proffs med drivern också. Jag behöver en ny svingtanke varannan vecka ungefär för att jag inte ska haka upp mig. Bara för att bryta mönster.
Lite OT.
Det hela får mig att tänka på när jag började med golf. Rött sent jämfört med kompisar som börjat när de var barn så man kan säga att jag låg 20 år efter. Jag slog i princip bara med armarna, som kollapsade på väg mot toppen, och då jag hade gymmat en del så räckte det för att få iväg bollen hyggligt långt. Jag skaffade bladklubbor tidigt och förstod helt enkelt inte hur svårt det var. Det tog något år innan jag var en stabil 8 hcp. med inga bekymmer i sikte. Chippade som en gud.
Sen lärde jag mig spela golf riktigt… :roll:

Egon
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

manget skrev: 02 aug 2021, 16:12 Har du testat att ta en lektion på banan? Först ett par bra drives i studion som referens och sedan direkt ut på banan för att trycktesta under "press".

Pron bör ju kunna plocka upp vad som skiljer mellan dina drives på banan och på rangen och ge dig ngt att jobba med ute på banan.
Nej, det har jag inte testat men låter som en bra idé.
En annan är ju att filma sig själv på rangen och sen på banan.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Egon skrev: 02 aug 2021, 22:41 Första tanken är ju att fråga vad du slår ut med istället och hur det funkar.
H3, J2 och J4. Brukar inte gå speciellt bra så något med självförtroendet på tee är absolut fel.

P3:or däremot går lite bättre men det tror jag beror på att jag känner mig lite tryggare från J5 och uppåt.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Ska ut och spela i kväll och återkommer med rapport!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 03 aug 2021, 09:22 Nej, det har jag inte testat men låter som en bra idé.
En annan är ju att filma sig själv på rangen och sen på banan.
Av mina hundratals spelare som jag sett på såväl range som bana så kommer du ganska fort märka att skillnaden på svingen är minimal om ens märkbar. Det är ju en av utmaningarna i golf att små justeringar i teknik gör ett enormt utslag på resultat - positivt som negativt. Av min erfarenhet från det du beskriver är den mest effektiva lösningen att få dig att spela golf, inte golfsving. Alltså släppa tekniktänket och lita på svingen som finns där bakom.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Sandstream skrev: 03 aug 2021, 09:25 Ska ut och spela i kväll och återkommer med rapport!
Blev som sagt 18 hål i går kväll med en kompis och jag spelade riktigt bra för en gångs skull om man bortser från de misstag som en 10-handikappare gör på varje runda.

Försökte primärt tänka på att slappna av, ta det lite lugnare i baksvingen, släppa ut klubban tidigare och fokusera på att svingspåret var inifrån och ut.

På första tee blev det en ganska låg och kort drive men ingen tendens till hook.
Tog en mulle (ja, vi kör med det på ettan vid sällskapsspel) och det var nog årets bästa drive på det hålet.
Rak, lång och på fairway.

På 3:an blev det återigen en halvdan drive så jag slog en provisorisk som blev kanon.

På 5:an blev det en riktigt bra drive mitt på fairway.

Bra tryck i drivern på 6:an men låg ändå i wasten till höger men flög över fairway så den var bara lite sned.

På 8:an blev det en hög och fin draw som missade fairway med några få meter.

Tyvärr så kom det som kan beskrivs som en låg hook tillbaka på 9:an och den bollen hittade vi inte.

Bra drive på 10:an som nästan nådde fairway trots Tiger-line.

På 15 var det dags för drivern igen. Det här har varit ett hathål då jag oftast slicat bollen out.
Klipper på dagens bästa drive och ligger mitt på fairway.

På 16:an får jag lite släpp till höger men har tur med studsen och ligger spelbart i wasten.

Skulle egentligen inte räkna några slag på den här rundan men kompisen ville spela match så jag sa att visst, det kan vi göra, men jag kommer att strunta i om du vinner efter 9 hål för mitt mål är att slå drive där jag kan och det får bli som det blir.

Matchen är lika på 18 och jag slår en halvdålig drive med lite hook-tendens men bollen ligger kanske 20 cm till vänster om fairway så ingen katastrof.
Slår mig kort green samtidigt som kompisen slår sitt slag i vattnet så matchen är i princip över. Jag gör boogie och han dubbel.

Nu kanske någon tänker: Vad svamlar han om? Bra spel? Det var ju flera drives som var dåliga! :lol:
Ja, det är sant men det var så otroligt mycket bättre än bara ett par dagar tidigare! :)
(Slog dessutom ett gäng riktigt bra chippar runt green vilket också är ett fall framåt)

Blir dubbla rundor i helgen och då får jag fortsätta jobba på att våga slå drivern utan att fundera så mycket på vad som kan hända.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev: 03 aug 2021, 17:34Av mina hundratals spelare som jag sett på såväl range som bana så kommer du ganska fort märka att skillnaden på svingen är minimal om ens märkbar. Det är ju en av utmaningarna i golf att små justeringar i teknik gör ett enormt utslag på resultat - positivt som negativt. Av min erfarenhet från det du beskriver är den mest effektiva lösningen att få dig att spela golf, inte golfsving. Alltså släppa tekniktänket och lita på svingen som finns där bakom.
Tack för input Max! :)

Det jag har lite i bakhuvudet är en kompis som brukar säga att man ser när min drive kommer att bli bra eller dålig redan innan jag träffat bollen.
Enligt honom är mitt tempo mycket jämnare när det blir bra och betydligt mer ryckigt och stressat när det blir dåligt.
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 04 aug 2021, 12:49
MaxP skrev: 03 aug 2021, 17:34Av mina hundratals spelare som jag sett på såväl range som bana så kommer du ganska fort märka att skillnaden på svingen är minimal om ens märkbar. Det är ju en av utmaningarna i golf att små justeringar i teknik gör ett enormt utslag på resultat - positivt som negativt. Av min erfarenhet från det du beskriver är den mest effektiva lösningen att få dig att spela golf, inte golfsving. Alltså släppa tekniktänket och lita på svingen som finns där bakom.
Tack för input Max! :)

Det jag har lite i bakhuvudet är en kompis som brukar säga att man ser när min drive kommer att bli bra eller dålig redan innan jag träffat bollen.
Enligt honom är mitt tempo mycket jämnare när det blir bra och betydligt mer ryckigt och stressat när det blir dåligt.
Såg en videoanalys av TW:s sving på range kontra bana och hans tempo var snabbare på banan. Det här var en dag när han inte slog bollen så bra. Så du kan ju ha samma problem med TW...

Men jag vet att jag har detta problem. Jag får på tok för bråttom i nersvingen på banan när jag spelar dåligt. Sen blir man irriterad och svingar med ännu sämre tempo. Kan räcka med en tre-putt på hålet innan för att nästa sving ska vara påverkad på detta sätt. I år har jag varit betydligt mer avslappnad och inte haft problemet lika mycket. Jag kan slå lite dåligt de första hålen innan jag kommer på det. Spelar ingen roll om jag är på rangen innan eller inte.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kul att spelet funkade där igen.
IMG_2101.JPG
IMG_2101.JPG (161.7 KiB) Visad 2375 gånger
IMG_2100.JPG
IMG_2100.JPG (255.55 KiB) Visad 2375 gånger
Testa de där tre övningarna!

Sedan är mitt tips att testa svinga med 50-75% hastighet ute på banan. Nästan som i slog-motion. Det brukar hjälpa mig.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Tack @JohanAdministratör

@Niklas Ja, det är lätt att man blir hetsig på banan. Tror en lösning för egen del är att ta en klubba mer istället för den där klubban som med en perfekt träff precis når fram. Kan nog lugna ner svingen på banan.
Skriv svar