Svingit Golf - säsongen 2024

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

svingit skrev:Idag gjorde jag slag i sak och beställde en Morsh Golf 2 Wood. https://morshgolf.com/shop/morsh-2-wood-gen-2/
En trä-2:a på 183 CC med loft på10,5* som är justerbar 2* ner/upp i 0,5* steg med ett 43,5" skaft.

Skickas från Slovenien med DHL. Enligt vad jag fått som estimat så ska jag ha den på onsdag enligt företaget.

Bild
Hur kom du på den här klubban? Ser ut som en intressant idé.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

ErikT_golf skrev: 20 jul 2021, 20:15
svingit skrev:Idag gjorde jag slag i sak och beställde en Morsh Golf 2 Wood. https://morshgolf.com/shop/morsh-2-wood-gen-2/
En trä-2:a på 183 CC med loft på10,5* som är justerbar 2* ner/upp i 0,5* steg med ett 43,5" skaft.

Skickas från Slovenien med DHL. Enligt vad jag fått som estimat så ska jag ha den på onsdag enligt företaget.

Bild
Hur kom du på den här klubban? Ser ut som en intressant idé.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Var något år sen jag upptäckte den när jag googlade efter förlag på mindre träklubbor med låg loft som kunde ersätta drivern.
Var någon artikel som handlade om denna klubba. Jag hade redan då en Aeroburner mini driver på 12 grader. Så blev aldrig av att jag köpte denna då. Där i mellan har jag haft andra drivers. Men har aldrig egentligen gillat stora drivers med långa skaft. Nu såg jag att dom hade en demoklubba till försäljning med x-stiff skaft. skaftet spelas lite mjukare än flexen enligt folk som köpt klubban. Så valde x-stiff.

Såg en youtube recension av klubban där ball speeden var på 163 mph och club speed på 107 mph. Vilket bådar gott då jag svingar mini drivers runt 110-112 mph. Dock var spinnen hög, 4200 rpm. Men kan bero på hur man träffar bollen mer än själva klubban.

Sen är den ju riktigt snygg med i sin klassiska look med guldiga detaljer.

Den hämtades upp av DHL idag i Slovenien och jag får den levererad redan imorgon. Det kallar jag snabb leverans.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Var ett tag sen jag skrev här. Men idag bokade jag en 30 min session i Trackman och tog bara med mig järn 8:an. Blev faktiskt lite förvånad då jag hade en medelcarry på hela 8 meter längre än vad jag haft tidigare. Dessutom en low point på 5,7 cm efter bollen. Järn 8.an är uppe och nosar på järn 7:ans territorium. Den dynamiska loften är 12 grader lägre än vad klubbans loft är. Min järn 8.a är på 38 grader. Spinnen är också den väldigt låg. Har tappat nästan 1000 RPM i spinn.

Bild
Bild
Bild
Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Har du haft järnen länge? Loftet kan ju ändras med tiden har jag hört och det är väl inte helt omöjligt att det skiljer mindre mellan J7 och J8 än vad de gjorde från början?
Synd att du inte testade båda :)

Funderade på det där med ändrade loft häromdagen och visst borde man få mindre loft på klubban då huvudet borde böjas bakåt med tiden?
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

Sandstream skrev:Har du haft järnen länge? Loftet kan ju ändras med tiden har jag hört och det är väl inte helt omöjligt att det skiljer mindre mellan J7 och J8 än vad de gjorde från början?
Synd att du inte testade båda :)

Funderade på det där med ändrade loft häromdagen och visst borde man få mindre loft på klubban då huvudet borde böjas bakåt med tiden?
Samtidigt så trycker du ju framkant på huvudet ner i marken efter bollträff, så då trycks ju den bakåt vilket för att det blir mindre loft BildBild

Tror detta är en fråga till Professor Bryson egentligen Bild

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app


---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Sandstream skrev: 03 sep 2021, 09:35 Har du haft järnen länge? Loftet kan ju ändras med tiden har jag hört och det är väl inte helt omöjligt att det skiljer mindre mellan J7 och J8 än vad de gjorde från början?
Synd att du inte testade båda :)

Funderade på det där med ändrade loft häromdagen och visst borde man få mindre loft på klubban då huvudet borde böjas bakåt med tiden?
Har haft mina JPX 921 Tour järn sedan februari i år. Iof så är min dynamiska loft 12 grader lägre än den statiska samt att jag har min low point nästan 6 cm efter bollträff. Om man tittar på enskilda slag som det sista slaget så är low point 9,8 cm efter bollen samt smash på 1,39 och en dynamisk loft på 23,2 grader, vilket är en stark järn 4:a.

Jag har haft mina järn 2* svagloftade. Vill säga Järn 8:an har varit 40 grader tidigare, då jag gillade traditionell loft.

medelvärdet för dynamiska loften är 25,9 grader. Min järn 5:a är på 26 grader. Så vid impact så är min järn 8:a en järn 5:a.

Vad säger du @MaxP? Vad kan du utläsa ur sifforna? är det läge att göra loften svagare för att få upp spinnen?
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Sandstream skrev: 03 sep 2021, 09:35 Har du haft järnen länge? Loftet kan ju ändras med tiden har jag hört och det är väl inte helt omöjligt att det skiljer mindre mellan J7 och J8 än vad de gjorde från början?
Synd att du inte testade båda :)

Funderade på det där med ändrade loft häromdagen och visst borde man få mindre loft på klubban då huvudet borde böjas bakåt med tiden?
Nu så. Bokade en timme Trackman och slog 5 slag med varje klubba 5-GW för att se gappingen mellan dom. Dock inte lika låga launch värden idag. men ändå mycket som ser bra ut.

https://mytrackman.com/system/dynamic-r ... eb9af&sgc=
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev: 03 sep 2021, 10:31
Sandstream skrev: 03 sep 2021, 09:35 Har du haft järnen länge? Loftet kan ju ändras med tiden har jag hört och det är väl inte helt omöjligt att det skiljer mindre mellan J7 och J8 än vad de gjorde från början?
Synd att du inte testade båda :)

Funderade på det där med ändrade loft häromdagen och visst borde man få mindre loft på klubban då huvudet borde böjas bakåt med tiden?
Har haft mina JPX 921 Tour järn sedan februari i år. Iof så är min dynamiska loft 12 grader lägre än den statiska samt att jag har min low point nästan 6 cm efter bollträff. Om man tittar på enskilda slag som det sista slaget så är low point 9,8 cm efter bollen samt smash på 1,39 och en dynamisk loft på 23,2 grader, vilket är en stark järn 4:a.

Jag har haft mina järn 2* svagloftade. Vill säga Järn 8:an har varit 40 grader tidigare, då jag gillade traditionell loft.

medelvärdet för dynamiska loften är 25,9 grader. Min järn 5:a är på 26 grader. Så vid impact så är min järn 8:a en järn 5:a.

Vad säger du @MaxP? Vad kan du utläsa ur sifforna? är det läge att göra loften svagare för att få upp spinnen?
Jag hade velat veta hur landing angle sett ut? Ser ut som du får upp en okej höjd trots att du kanske har lite låg loft, men då är vi inne på småsaker. Givetvis hade lite mer loft gett dig lite mer spinn men beroende på boll du slår tycker jag inte att det är extremt lite spinn i datan du visar. Launch angle är ju exempelvis ganska så lagom i förhållande till den andra datan.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

MaxP skrev: 04 sep 2021, 06:13
svingit skrev: 03 sep 2021, 10:31
Sandstream skrev: 03 sep 2021, 09:35 Har du haft järnen länge? Loftet kan ju ändras med tiden har jag hört och det är väl inte helt omöjligt att det skiljer mindre mellan J7 och J8 än vad de gjorde från början?
Synd att du inte testade båda :)

Funderade på det där med ändrade loft häromdagen och visst borde man få mindre loft på klubban då huvudet borde böjas bakåt med tiden?
Har haft mina JPX 921 Tour järn sedan februari i år. Iof så är min dynamiska loft 12 grader lägre än den statiska samt att jag har min low point nästan 6 cm efter bollträff. Om man tittar på enskilda slag som det sista slaget så är low point 9,8 cm efter bollen samt smash på 1,39 och en dynamisk loft på 23,2 grader, vilket är en stark järn 4:a.

Jag har haft mina järn 2* svagloftade. Vill säga Järn 8:an har varit 40 grader tidigare, då jag gillade traditionell loft.

medelvärdet för dynamiska loften är 25,9 grader. Min järn 5:a är på 26 grader. Så vid impact så är min järn 8:a en järn 5:a.

Vad säger du @MaxP? Vad kan du utläsa ur sifforna? är det läge att göra loften svagare för att få upp spinnen?
Jag hade velat veta hur landing angle sett ut? Ser ut som du får upp en okej höjd trots att du kanske har lite låg loft, men då är vi inne på småsaker. Givetvis hade lite mer loft gett dig lite mer spinn men beroende på boll du slår tycker jag inte att det är extremt lite spinn i datan du visar. Launch angle är ju exempelvis ganska så lagom i förhållande till den andra datan.
@MaxP Här är en länk till hela rapporten med alla slag/klubba. La till landing angle samt smash factor. Verkar som Trackman appen inte är så pålitlig. Där säger den att min carry är 110 meter med GW. Medans denna rapport visar 113 meter.

Vad jag själv tycker är väl att J5 går att byta ut mot en hybrid eller mot Mizunos egna Direct Hybrid Iron Replacement JPX Fli-Hi 6:a på 25* för att få lit mer hjälp med läng och spinn. För jag slår den inte så bra. Funderat på att även byta ut J6:an mot en Fli-Hi 7:a som jag testade tidigare i år. Den spann högre och var konstant runt 160 meter carry.

Statisk loft/klubba
J5 = 26*
J6 = 30*
J7 = 34*
J8 = 38*
J9 = 42*
PW = 46*
GW = 50*

https://mytrackman.com/system/dynamic-r ... b4d6beb9af
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

svingit skrev:
Sandstream skrev: 03 sep 2021, 09:35 Har du haft järnen länge? Loftet kan ju ändras med tiden har jag hört och det är väl inte helt omöjligt att det skiljer mindre mellan J7 och J8 än vad de gjorde från början?
Synd att du inte testade båda :)

Funderade på det där med ändrade loft häromdagen och visst borde man få mindre loft på klubban då huvudet borde böjas bakåt med tiden?
Nu så. Bokade en timme Trackman och slog 5 slag med varje klubba 5-GW för att se gappingen mellan dom. Dock inte lika låga launch värden idag. men ändå mycket som ser bra ut.

https://mytrackman.com/system/dynamic-r ... eb9af&sgc=
Länken verkar inte fungera.
Skriv svar