Jakten på drömsvingen

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

MaxP skrev:
ErikT_golf skrev:
Har också läst boken The Talent Code under sommaren. Känner att det både stärkt motivationen och gjort mig mer trygg med processen. Tycker det hjälper att öka fokus och medvetenheten vid träning vilket jag tror hjälper med det jag försöker göra, dvs bygga färdigheter.
Låter som att du fortsätter utveckas, kul!
Vilka färdigheter är det du bygger?



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Med färdighet menar jag egentligen bara att jag lär mig röra mig och svinga som jag vill.

I termer av svingen så har det framför allt varit att försöka fixa min för grunda AoA, ändra spår från att varit för mkt in-ut, fixa inside takeaway och fixa positionen på toppen där min högra handled gärna vill böja för mkt. Och så försöka fixa min sena impact, men just det har varit lite sekundärt då tanken är att återkomma till impact senare när de andra delarna i svingen är fixade.
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

Efter att ha läst The Talent Code så har motivationen för träning känts ännu bättre. Tilltron till processen jag följer har också stärkts då den i stora delar följer delarna i The Talent Code. Enligt författaren Daniel Coyle så är det kanske allra viktigaste att få till sk ”deep practice” där man hela tiden ligger på gränsen vad man klara av för att få maximal utmaning i träningen. Samtidigt vill man inte gå för långt över för att kunna ha rätt fokus.

Under sommaren tycker jag att jag lyckats bättre och bättre med att hela tiden hitta rätt utmaning i träningen. Exakt vad jag tränar på har ändrats ganska mycket troligen för att förändringarna blir mindre och mindre och går snabbare att få till. Det har också blivit mer av en utvecklingscykel, när något blir bättre får andra fel större betydelse, och jag har behövt återkomma till saker som inte fungerar tillräckligt bra.

Har inte kunnat träna ute på ca 1,5 vecka. Har under den tiden fått till en del saker inne som jag inte fick till ute under sommaren, bla bättre höftrotation i baksvingen. När jag fått till det inomhus har svingen känts mycket bättre. Med boll idag var höften fortfarande för låst, får då inte det djup i baksvingen som jag vill ha, upplever också att jag då får svårare att driva svingen med benen.

I början av sommaren hade jag problem med för shallow AoA, var bara -1,6 med min 7a. Det är en av sakerna jag jobbat på. Idag vad AoA -4,7.

Film:
https://www.instagram.com/p/CSZSKlYMdeH ... =copy_link



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

Experimenterade med att faktiskt spela golf på simulatorn idag. Var min instruktör som tyckte jag skulle göra det. Själv känner jag mig inte alls redo. Kändes klart över min förväntan. Slår inte särkilt långt men förhållandevis rakt. Slog till och med driver vilket ändå fungerade hyfsat. Har inte tränat driver eller 3 wood alls, varken med eller utan boll så mkt positiv hur det fungerade.

Gjorde tyvärr några sjuka missar på några korta Chippar där längden blev helt fel (en tom out of bounds) så resultatet kunde varit ett par slag bättre.

Var väldigt kul så funderar på att faktiskt ta en runda på en bana någon dag.
Senast redigerad av ErikT_golf den 18 aug 2021, 13:56, redigerad totalt 1 gånger.
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

Har varit lite tveksam till Adam Young men måste säga att denna (tekniska) artikel var väldigt bra

https://www.adamyounggolf.com/golf-and- ... rBJIKX25mQ

Beskriver mkt av det jag försöker få till i min sving.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

ErikT_golf skrev: 18 sep 2021, 08:00 Har varit lite tveksam till Adam Young men måste säga att denna (tekniska) artikel var väldigt bra

https://www.adamyounggolf.com/golf-and- ... rBJIKX25mQ

Beskriver mkt av det jag försöker få till i min sving.
Vad gör dig tveksam till Adam? Om något borde det gå hand i hand med ditt sätt att se din utveckling.
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

MaxP skrev:
ErikT_golf skrev: 18 sep 2021, 08:00 Har varit lite tveksam till Adam Young men måste säga att denna (tekniska) artikel var väldigt bra

https://www.adamyounggolf.com/golf-and- ... rBJIKX25mQ

Beskriver mkt av det jag försöker få till i min sving.
Vad gör dig tveksam till Adam? Om något borde det gå hand i hand med ditt sätt att se din utveckling.
Jag ser det lite annorlunda nu än förut. Det jag tänker nu, speciellt efter att ha läst The Talent Code, är att lära sig fysiska färdigheter är i praktiken att bygga myelin. Myelin bygger man genom fysisk övning, genom träning, och mer specifikt upprepning av rätt teknik. Det är en biologisk process, det finns inga genvägar.

Young verkar använda smarta övningar och ”trix”’ för att på ett snabbt sätt ändra uppfattningar, förståelse och även få till stora skillnader i resultat på lektioner. Jag är tveksam för att det är helt enkelt inte så som fysisk inlärning går till. Även om man får en ny förståelse för vad man ska göra så är det bara repeterad träning som leder till fysisk inlärning. Det spelar tex ingen roll om förstår att jag ska träffa boll först mark sen, eller om man får till att göra det under en lektion. Att lära sig göra det upprepade gånger och konsekvent i en sving är en fysisk färdighet som kräver upprepad träning.

Det jag däremot tänker nu är att om man har tillräckliga fysiska färdigheter först så är Youngs sätt att träna troligen väldigt bra och effektivt.

Hmm svårt att tydligt förklara vad jag menar i rimlig mängd text…
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Varför överkomplicera så mycket? Menar fysik har merparten fö ratt spela golf.
Handlar inte om att slå knut på sig själv i baksvingen.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

svingit skrev:Varför överkomplicera så mycket? Menar fysik har merparten fö ratt spela golf.
Handlar inte om att slå knut på sig själv i baksvingen.
Jag tänker inte på det som komplext. Jag är nyfiken och gillar att förstå saker på djupet.

3D force plate datan tex är väldigt intressant då den visar så stora likheter mellan hur svingar som kan se väldigt olika ut.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

ErikT_golf skrev: 18 sep 2021, 17:19
Jag ser det lite annorlunda nu än förut. Det jag tänker nu, speciellt efter att ha läst The Talent Code, är att lära sig fysiska färdigheter är i praktiken att bygga myelin. Myelin bygger man genom fysisk övning, genom träning, och mer specifikt upprepning av rätt teknik. Det är en biologisk process, det finns inga genvägar.

Young verkar använda smarta övningar och ”trix”’ för att på ett snabbt sätt ändra uppfattningar, förståelse och även få till stora skillnader i resultat på lektioner. Jag är tveksam för att det är helt enkelt inte så som fysisk inlärning går till. Även om man får en ny förståelse för vad man ska göra så är det bara repeterad träning som leder till fysisk inlärning. Det spelar tex ingen roll om förstår att jag ska träffa boll först mark sen, eller om man får till att göra det under en lektion. Att lära sig göra det upprepade gånger och konsekvent i en sving är en fysisk färdighet som kräver upprepad träning.

Det jag däremot tänker nu är att om man har tillräckliga fysiska färdigheter först så är Youngs sätt att träna troligen väldigt bra och effektivt.

Hmm svårt att tydligt förklara vad jag menar i rimlig mängd text…
The Talent Code är en riktigt intressant läsning det håller jag med dig om. Men jag tror du behöver fördjupa dig mer i Young och hans bakgrund. När det kommer till inlärning för golfspelare tror jag inte det är någon som slår honom på fingrarna i vår bransch. Och ja, han pratar en hel del om myelin också.
ErikT_golf
Inlägg: 77
Blev medlem: 16 mar 2021, 15:54

MaxP skrev:
ErikT_golf skrev: 18 sep 2021, 17:19
Jag ser det lite annorlunda nu än förut. Det jag tänker nu, speciellt efter att ha läst The Talent Code, är att lära sig fysiska färdigheter är i praktiken att bygga myelin. Myelin bygger man genom fysisk övning, genom träning, och mer specifikt upprepning av rätt teknik. Det är en biologisk process, det finns inga genvägar.

Young verkar använda smarta övningar och ”trix”’ för att på ett snabbt sätt ändra uppfattningar, förståelse och även få till stora skillnader i resultat på lektioner. Jag är tveksam för att det är helt enkelt inte så som fysisk inlärning går till. Även om man får en ny förståelse för vad man ska göra så är det bara repeterad träning som leder till fysisk inlärning. Det spelar tex ingen roll om förstår att jag ska träffa boll först mark sen, eller om man får till att göra det under en lektion. Att lära sig göra det upprepade gånger och konsekvent i en sving är en fysisk färdighet som kräver upprepad träning.

Det jag däremot tänker nu är att om man har tillräckliga fysiska färdigheter först så är Youngs sätt att träna troligen väldigt bra och effektivt.

Hmm svårt att tydligt förklara vad jag menar i rimlig mängd text…
The Talent Code är en riktigt intressant läsning det håller jag med dig om. Men jag tror du behöver fördjupa dig mer i Young och hans bakgrund. När det kommer till inlärning för golfspelare tror jag inte det är någon som slår honom på fingrarna i vår bransch. Och ja, han pratar en hel del om myelin också.
Tycker det är svårt att få en tydlig bild av vilka tränare som är bra, mest renommerade etc.

Det finns ju tex såna här tränar-ranknings, men kan tänka mig att massa olika faktorer går in i det. https://www.google.com/amp/s/golf.com/i ... -teachers/

Personligen så tycker jag det är intressant med tränare som delar material tex på ig. Vissa har anmärkningsvärt konsekventa svingar bland sina studenter.

Hade Youngs bok tidigare men gjorde faktiskt mig av med den.



Skriv svar