I dag.

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
svingit

Funderar på om dom har bowlingklot på Dormy och om dom kan tänkas vilja ha ett par Titleist järn i inbyte. Jag har totalt förlorat svingen och inget i kroppen känns bra. Minsta lilla felträff och jag går bananas. Vid impact så hugger det i klubbhuvudet. Precis som mattan tar tag i klubban och den fastnar. Klubborna känns helt främmande för mig.

Allt känns liksom fel. Allt från uppställning till svingen. Hur jag än gör så funkar det inte.

Senare trackman sessionerna har varit exakt lika.

Jag har helt enkelt förlorat svingen och vet inte vad fan jag ska ta mig till.

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Niklas

svingit skrev: 31 mar 2022, 19:00 Funderar på om dom har bowlingklot på Dormy och om dom kan tänkas vilja ha ett par Titleist järn i inbyte. Jag har totalt förlorat svingen och inget i kroppen känns bra. Minsta lilla felträff och jag går bananas. Vid impact så hugger det i klubbhuvudet. Precis som mattan tar tag i klubban och den fastnar. Klubborna känns helt främmande för mig.

Allt känns liksom fel. Allt från uppställning till svingen. Hur jag än gör så funkar det inte.

Kanske dags för en liten paus? Du tränar ju mycket och jag tror det kan vara nyttigt för kropp och psyke och gör något annat än golf ibland. Har det väl låst sig brukar det ofta bli ännu värre när man försöker forcera genom det. Man blir spänd och då är det bara att glömma att något fungerar. Jag tappar också helt ibland och i höstas fick jag ge upp de två sista rundorna för året för jag kunde inte träffa bollen under uppvärmningen. Men de problemen var helt borta när jag sen slog bollar i år igen.

Jag har tagit lektion när det hade låst sig. Det var inte så mycket att göra för tränaren för jag var så fruktansvärt spänd att det var omöjligt att svinga.

Sen tror jag lite också att om kanske grundteknik saknas är det lättare att hamna i dessa svackor. Jag talar för mig själv nu. Det går lite dåligt och så försöker man överkompensera med något och gör saker värre för man fixar inte rätt problem. Så att göra en check hos tränare regelbundet är nog det bästa ändå.
Hcp: ~12
Mikaelanstad

svingit skrev:Funderar på om dom har bowlingklot på Dormy och om dom kan tänkas vilja ha ett par Titleist järn i inbyte. Jag har totalt förlorat svingen och inget i kroppen känns bra. Minsta lilla felträff och jag går bananas. Vid impact så hugger det i klubbhuvudet. Precis som mattan tar tag i klubban och den fastnar. Klubborna känns helt främmande för mig.

Du behöver I500 istället 🤭Bild Du vet vart jag finns Bild

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Mikaelanstad

Idag blev det nytt grepp på puttern. Bytte ifrån Winn 1.32 till ett Superstroke traxion piston gt 2.0
IMG_5525.JPG
IMG_5525.JPG (241.41 KiB) Visad 1647 gånger
IMG_5526.JPG
IMG_5526.JPG (252.71 KiB) Visad 1647 gånger

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
långryggen

Var jag nere på rangen. Det blev 250 bollar i vårsolen, lite kyligt till en början men det värmde på bra när solen sken. Hur gick det då, jo tackar som frågar! MYCKET bra. Slog många wedgear, och till 88m pinnen slog jag 20 bollar i rad med 54° som alla var kvar på greenen. Slog många bra slag, klämde såklart in några dåliga emellanåt, men överlag toknöjd med hur jag slår bollen.

I övrigt försöker jag variera mål ofta, kanske inte varje slag, men relativt ofta om det inte är en repetition som avses mer än något annat.

Ser så fram emot säsongen!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon

svingit skrev: 31 mar 2022, 19:00 Funderar på om dom har bowlingklot på Dormy och om dom kan tänkas vilja ha ett par Titleist järn i inbyte. Jag har totalt förlorat svingen och inget i kroppen känns bra. Minsta lilla felträff och jag går bananas. Vid impact så hugger det i klubbhuvudet. Precis som mattan tar tag i klubban och den fastnar. Klubborna känns helt främmande för mig.

Du har ju bytt klubbor!
Har du koll på att/om dessa är i närheten av dina gamla?

Ja, ja, ja… du har säkert gjort en fitting före köpet men det är absolut ingen garant.
… och ja, de funkade ju kanske vid fittingen och när du fick dem.. men det säger inget.

Dubbelkolla balanspunkt och totalvikt. När du vet att de är likvärdiga dina gamla så kan du släppa det o grubbla på svingen. Är de inte som dina gamla så har du ett jävla problem. Att fixa till eller byta tillbaka är en resa men den bör absolut påbörjas så fort som möjligt.

Egon
MaxP
Kontakt:

Egon skrev: 03 apr 2022, 11:37 Du har ju bytt klubbor!

Ja, ja, ja… du har säkert gjort en fitting före köpet men det är absolut ingen garant.
… och ja, de funkade ju kanske vid fittingen och när du fick dem.. men det säger inget.

Dubbelkolla balanspunkt och totalvikt. När du vet att de är likvärdiga dina gamla så kan du släppa det o grubbla på svingen. Är de inte som dina gamla så har du ett jävla problem. Att fixa till eller byta tillbaka är en resa men den bör absolut påbörjas så fort som möjligt.

Egon
Eller är det bara en formsvacka som alla golfare upplever? ;)
Egon

MaxP skrev: 03 apr 2022, 14:28
Egon skrev: 03 apr 2022, 11:37 Du har ju bytt klubbor!

Egon
Eller är det bara en formsvacka som alla golfare upplever? ;)
Den frågan kan få ett betydligt säkrare svar om man eliminerar utrustning från ekvationen.
Det kallas att (försöka) ta ett faktabaserat beslut. Går inte det, eller om man hellre vill chansa, så är ett känslobaserat beslut det man får ta.
Så, återigen … Om balanspunkt och tot.vikt är likvärdigt så är den biten ur vägen. Då är det svingen.

Egon
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin

Börjar Mastersveckan!!
Vem håller du på?

Användarens profilbild
svingit

JohanAdministratör skrev: 04 apr 2022, 12:16 Börjar Mastersveckan!!
Vem håller du på?

Om Tiger spelar så håller jag på Tiger. Ser inte varför han skulle välja att inte spela. Det man har läst och sätt på video är positivt.
Skriv svar