eGolf laddar om för 2024

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
eGolf
Inlägg: 60
Blev medlem: 16 mar 2022, 10:17
Ort: Västerås

Halloj, är ny som registrerad användare på forumet men har läst och följt en del dagböcker till och från sen ett tag tillbaka. Tycker det är ett kul sätt att få ta del av hur andra ser på och tänker kring golf, så varför inte dela med mig jag också?

Lite bakgrund:
Uppvuxen i en förort söder om Stockholm. Började spela golf vid 10 års ålder fram tills jag var 15, sen blev det ett långt uppehåll ända till år 2016, 28 år gammal, då klubborna dammades av igen. Blev inbiten direkt och testade ut nya klubbor. Var inledningsvis lite tufft att försöka lira på gamla meriter runt 18 i hcp. Men har sedan dess lyckats ta mig ner till hcp 12, samt blivit pappa till två barn.
Nu 34 år gammal är jag sedan i höstas boende strax utanför Västerås. Har sedan tidigare testat banorna Västerås, Skerike och Fullerö i området.

Plan 2022:
  • Besöka samtliga golfbanor i Västmanland utöver de jag redan besökt.
  • Delta i golfkurs med mål att nå singel handicap. Kommer eventuellt kompletteras med privatlektioner.
  • Prova ut en ny driver.
  • Hjälpa en vän med grönt kort.
  • Göra ett försök att få äldsta barnet intresserad av golf.
Kommer dela med mig kring träning, tankar och annat på vägen. Och mot säsongens slut blir det att utvärdera ovanstående mål.

Om du som läser är boende i området eller har vägarna förbi är det bara att skriva om du önskar sällskap på en golfrunda när säsongen är igång! Alltid kul att träffa andra inbitna golfare :)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kul att du vill dela med dig!
Välkommen!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

eGolf skrev: 17 mar 2022, 13:25
Lite bakgrund:
Uppvuxen i en förort söder om Stockholm. Började spela golf vid 10 års ålder fram tills jag var 15, sen blev det ett långt uppehåll ända till år 2016, 28 år gammal, då klubborna dammades av igen. Blev inbiten direkt och testade ut nya klubbor. Var inledningsvis lite tufft att försöka lira på gamla meriter runt 18 i hcp. Men har sedan dess lyckats ta mig ner till hcp 12, samt blivit pappa till två barn.
Nu 34 år gammal är jag sedan i höstas boende strax utanför Västerås. Har sedan tidigare testat banorna Västerås, Skerike och Fullerö i området.

Om du som läser är boende i området eller har vägarna förbi är det bara att skriva om du önskar sällskap på en golfrunda när säsongen är igång! Alltid kul att träffa andra inbitna golfare :)
Haha, det här var ju lustigt. Jag har så många punkter gemensamt med dig. Är också från söder om Stockholm, spelade golf i unga år, slutade och återupptog det 2016. Med exakt samma hcp historik som du! Samma ålder också. Tyvärr flyttade jag inte till Västerås annars hade det antagligen varit en bra matchning att spela tillsammans. Men bor norr om Stockholm så om du skulle åka en bit till exempelvis till Bro-Bålsta och spela skulle det vara kul. Välkommen till forumet!
Hcp: ~12
eGolf
Inlägg: 60
Blev medlem: 16 mar 2022, 10:17
Ort: Västerås

Niklas skrev: 18 mar 2022, 09:13
Haha, det här var ju lustigt. Jag har så många punkter gemensamt med dig. Är också från söder om Stockholm, spelade golf i unga år, slutade och återupptog det 2016. Med exakt samma hcp historik som du! Samma ålder också. Tyvärr flyttade jag inte till Västerås annars hade det antagligen varit en bra matchning att spela tillsammans. Men bor norr om Stockholm så om du skulle åka en bit till exempelvis till Bro-Bålsta och spela skulle det vara kul. Välkommen till forumet!
Kul och tack! :D
Lite resväg är inga problem, klart vi ska ta en runda ihop!
Hemmaklubb Surahammars GK
HCP 15
eGolf
Inlägg: 60
Blev medlem: 16 mar 2022, 10:17
Ort: Västerås

Hann med en sväng till Indoor Golf för drygt 2v sen, men sedan blev jag sjuk och inte blivit riktigt återställd förrän nu. Detta innebar att jag missade alla fina vårdagar, och nu är det snarare vinter ute igen och ser ut som det ska hålla i sig ett tag...
Så det får bli mer simulator alternativt bita ihop och dra på sig underställ och slå bollar på rangen ändå.

Nä nu får våren ta och komma på riktigt snart.
Hemmaklubb Surahammars GK
HCP 15
eGolf
Inlägg: 60
Blev medlem: 16 mar 2022, 10:17
Ort: Västerås

Efter en period med kallt väder och även 2dm snö i April kom äntligen vårvädret lagom till påsk. Öppning av banor i området ser tyvärr ut att dröja till månadsskiftet i de flesta fallen pga vintern och snömängderna och isen som varit.

Har senaste veckan hunnit med 2 rangepass. Första passet var skapligt men problem med främst träklubborna och de längre järnen som gärna ville hooka.
Testade nu senaste passet att stärka greppet och känna att klubban nästan färdas "bort från kroppen" (egentligen mer rakt bak), samt koppla in höfterna mer även i baksvingen för bättre rotation. Resultatet blev iaf betydligt rakare slag med alla klubbor.
För drivern använde jag mig av nycklarna från Rick Shiels senaste drivervideo: bollplaceringen, bredd på stansen, tilt i kroppen och mer vidd i svingen. Fokus på grunderna helt enkelt.

Huruvida tränaren som leder golfkursen jag ska delta i om några veckor vill justera något återstår att se. I nuläget känns det dock bra och kul att slå bollar :)
Hemmaklubb Surahammars GK
HCP 15
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

Hej!

Ja all snö försvann väldigt fort och jag tippar att de flesta banorna kommer vara igång om två veckor. Ängsö är öppen för spel om du behöver dämpa ångesten :lol:
eGolf
Inlägg: 60
Blev medlem: 16 mar 2022, 10:17
Ort: Västerås

Åsen skrev: 19 apr 2022, 16:47 Hej!

Ja all snö försvann väldigt fort och jag tippar att de flesta banorna kommer vara igång om två veckor. Ängsö är öppen för spel om du behöver dämpa ångesten :lol:
Tyckte jag såg något om att de öppnat :) Har du någon aning om hur skicket är i nuläget?
Hemmaklubb Surahammars GK
HCP 15
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

eGolf skrev:
Åsen skrev: 19 apr 2022, 16:47 Hej!

Ja all snö försvann väldigt fort och jag tippar att de flesta banorna kommer vara igång om två veckor. Ängsö är öppen för spel om du behöver dämpa ångesten :lol:
Tyckte jag såg något om att de öppnat :) Har du någon aning om hur skicket är i nuläget?
Jag har inte spelat själv och inte pratat med någon som gjort det. En längre version av” jag vet inte ” .


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
eGolf
Inlägg: 60
Blev medlem: 16 mar 2022, 10:17
Ort: Västerås

Nytt rangepass igår, kändes inte lika bra som föregående. Det var inledningsvis väldigt blåsigt (självklart motvind), mulet och en aning kallt. Och ryggen var inte riktigt med mig, men skönt att veva lite ändå.

Närspelsområdet hade även hunnit öppnat upp så passade på att se hur chippning och puttning kändes efter vintern. Bra känsla i chipparna överlag vad gäller bollträff med någon enstaka duff. Testade igenom lite olika loftade klubbor och kommer jobba vidare med det. Att överlag bara använda 56-gradarn som tidigare har nog inte direkt hjälpt mig, så jag behöver bredda arsenalen något för att skapa mer möjligheter till up&down.
Vad gäller puttningen är det aningen svårbedömt med nuvarande skick på greenerna, men längdkänslan behöver definitivt förbättras. På korta puttar ska jag likt föregående säsong fortsatt hålla fast vid att inte följa bollen med blicken direkt efter tillslag, utan istället hålla kvar blicken och lyssna efter att den går i (förhoppningsvis :D). Tycker det ger ett stabilare stroke med minskad risk för onödiga handrörelser.

Har ännu inte beslutat vart premiären skall gå för säsongen, men fler banor att välja på öppnar upp för varje dag som går.
Hemmaklubb Surahammars GK
HCP 15
Skriv svar