Åsen hittar harmonin

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Åsen skrev: 19 apr 2022, 16:52
långryggen skrev: 19 apr 2022, 09:32
Åsen skrev: 16 apr 2022, 12:48 Årets näst sista runda!
Näst sista i April?
Hej!

Jag har skrivit om mitt första år på golfbanan med en "liten" förskjutning. Mest för att ha det nerskrivit. Det kommer en årets (2021) sista rond senare också. :)
Ahh! Tack!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

Sent skola syndaren vakna( årets sista runda 2021)

Sista helgen i oktober var det dags för årets sista rond innan banan stängde.
Spelade själv eftersom de jag har spelat med redan gått i vinteride. Bestämde mig att spela från Tee 50 pga höstvädret.
Spelade stabilt och hade en riktigt bra dag på banan. Fick poäng på samtliga hål för första gången.
Dagens höjdare var på sista par 3:an. Utslaget kommer riktigt snett och jag ligger ca 25 m från pinnen. Inte så mycket green att jobba på.
Slår ett kanon slag med min GW och har en halv meters putt för paret.
Får totalt 44 poäng och det känns skönt att spelet börjar sitta men tråkigt att vinteruppehållet kommer.
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

Sammanfattning av första året.
Jag mår bättre men har inte hittat harmonin riktigt än. Golfen är bra för mig och det är roligt så jag tänker verkligen fortsätta spela.
Hade jag på förhand gissat på vad mitt hcp skulle vara så hade det varit betydligt lägre än de 46,2 som jag stannade på.
Fast jag tänker positivt angående detta då jag på min första 18 håls runda gick på 21 poäng. 52 i hcp plus 15 slag blir 67. DVS jag har sänkt mig med över 20.
Jag spelade Indoor golf några gånger under vintern och där slutade jag på 25,5 i HCP. Vet inte om skillnaden ska vara så stor.
Nu ska jag fundera lite på mål inför denna säsong som börjar rätt snart om bara vintern kan ge sig. Vi hade -4 grader i morse.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Hoppas du hittar glädje i spelet året som kommer. När värmen kommer brukar suget bli stort.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

Mål 2022!
Efter lite funderande har jag kommit fram till att jag skall sikta på att komma upp på green på par och sen två puttar. Förhoppningsvis gör det att jag kan hålla mig lugn och avslappnad och inte spänna mig för att jag måste slå långt. Detta gäller från Tee57 men jag kan använda det till tee med kortare hål. Det är bara att dra bort slag för att komma fram till tee på de lättaste hålen. Om jag lyckas så ger det ett hcp på 34. Jag kommer troligtvis inte kunna ha ett snitt så lågt utan målet är att komma under 38 i hcp.
Har varit och tränat lite och vill verkligen komma ut på banan. Förhoppningsvis så blir det under veckan som kommer. Kommer använda mig av Golf game book för att kunna hålla koll på antal puttar och antal slag till green träff.
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

När jag börja för två säsonger sen så började jag faktiskt spela seriöst mot mitt egna par, jag slutade försöka jaga längd utan min prioritet var att ta mig framåt. Om det var en Hybrid, J5 eller J8 ifrån Tee spela ingen roll.

Hybriden blev min bästa vän då den användes på nästan alla utslag efter ett tag.

Det jag menar är att jag började spela riktigt taktiskt. Jag minimerade alla skitslag då jag hellre många gånger rullade fram bollen mot green än försökte attackera green. Och sen tränade jag mängder på ranch/korthålsbana med mina wedges och driver m.m.

Nu går jag in på säsong 3 och har i dagsläget 9 i HCP, jag går fortfarande ibland tillbaka till det tänket jag hade i början. Att spela safe där jag har slag och lita på min puttning.

Visst spelar jag skitrundor oxå, men det är oftast när jag börjar attackera istället för att spela tråkig golf och spela safe Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

Mikaelanstad skrev: 30 apr 2022, 05:08 När jag börja för två säsonger sen så började jag faktiskt spela seriöst mot mitt egna par, jag slutade försöka jaga längd utan min prioritet var att ta mig framåt. Om det var en Hybrid, J5 eller J8 ifrån Tee spela ingen roll.

Hybriden blev min bästa vän då den användes på nästan alla utslag efter ett tag.

Det jag menar är att jag började spela riktigt taktiskt. Jag minimerade alla skitslag då jag hellre många gånger rullade fram bollen mot green än försökte attackera green. Och sen tränade jag mängder på ranch/korthålsbana med mina wedges och driver m.m.


Hej Micke och tack för att du delar dina erfarenheter och tankar.
Jag har faktiskt bestämt att jag börjar året med drivern och fw i källaren. Tappat träffen helt och inte tränat med dem för att få en bra känsla till premiären.
Tänkte ta det senare under säsongen och ta lite hjälp av tränare.
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

1:a hålen spelade!
Tog ett snabb beslut i tisdagskväll att jag skulle ut och spela lite golf dagen efter. Valet föll på Strömsholm och deras nio håls bana.
Kompade ut två timmar tidigare och drog iväg. Har inte spelat där innan. De hade bytt starthål vilket gjorde att inte Golf Game Book hängde med. Blev penna och papper.
Jag höll mig till min plan att slå ut med hybriden och försöka ta det lugnt i svingen. Började stabilt men fick nerförsputtar på de två första hålen. Fegade ur rejält och puttade alldeles för kort. Dagens höjdare kom på hål fyra som var banans första par 3:a. Utslaget blev lite klent och jag hamnade i bunkern. Går ner i bunkern och smeker upp bollen 1 meter från hål och sätter par putten. På hål sex kom dagens botten. Otroligt dåliga träffar gjorde att jag behövde sex slag för att komma upp på green. Hålet är 305 meter :evil:
Nöjd med att jag kunde skaka av mig det dåliga hålet och fortsätta med stabilt spel. Banan läckraste hål var helt klart nian med den nersänkta greenen.
Jag blev väldigt förvånad när jag summerade rundan och fick resultatet 16 över par. Det är sju slag bättre än mitt HCP :?: :!: . Spelade själv så det blev ingen sänkning men väldigt nöjd att spelet blir bättre. Nackdelen är väl att nu har jag krav på mig själv inför den riktiga debuten på hemmaplan.
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

Hemma premiär!
Hade tänkt spela idag men frun ville iväg på grej så det blev snabbt byte av starttid. Visade sig när jag kom till banan att det var ett par som jag spelat med tidigare. Hade en trevlig em på banan som behöver lite mer vår innan den är som den skall.
Jag höll mig till planen att slå ut med hybriden ( vilket fungerade riktigt bra) Lyckas hålla mig hyfsat lugn trots en del orena träffar. Puttade fantastiskt. Kom i greenbunkrar två hål i rad och de var fortfarande i dåligt skick( inte konstigt då det fortfarande fanns is i någon bunker för några dagar sedan). Jag klarade inte av det tekniskt att få höjd på bollen när de var så hårda och blöta. Blev två nollar i rad pga det. Kom till klubbhuset med 40 poäng och registrerade ronden. 42,8 blev resultatet på gårdagens rond. Mitt nya hcp är 45 och det är snittet på mina tre bästa ronder. Nöjd med spelet trots att det inte var så stabilt som det borde vara. Idag känns det i gubbkroppen att jag gjorde något som den inte brukar vara van med.
Åsen
Inlägg: 32
Blev medlem: 19 nov 2021, 07:54
Ort: Västerås

Två nio hålsronder under veckan!
Har hunnit med två niohålsronder efter jobbet under veckan.
I måndags började det bra för att sedan vända till en trög rond där flytet inte fanns. Fick slita för hålla ned scoren och lyckades komma in på +2. Väldigt nöjd med scoren och det känns att jag tagit ett rejält steg framåt.
Torsdags ronden var årets första i sommarvärme.
Lite trög start första två hålen. Hål två ( par 3) har blivit ett problemhål för mig och fick gå därifrån med en nolla. Ska nästa gång slå mig kort för att hålla mig borta från problem områden.
Sista sju spelar jag riktigt bra. Bra utslag 5/7. Fantastiska transportslag med hybriden. Bra puttande (19). Kommer in på 23 poäng. Spelade de första hålen ensam så det blev ingen reggad rond.
Blir inget spel under helgen men får förhoppningsvis till en 18 håls rond nästa helg med forum kollega.
Skriv svar