Högt hcp - välkomna?

Här snackar vi allmänt om golf...
MarFor
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 maj 2022, 18:00

Vi är fyra vänner som gärna vill spela på fler banor i Sverige än vår hemmaklubb. Två strax under hcp 36 och två över, 40 och 50. Två av oss är "nybörjare", dvs spelat ett par säsonger, två av oss har hållit på längre, men har varken talang, bollkänsla, tidigare sportutövning i ryggen eller tiden att spela flera gånger i veckan för att få ner hcp. Vi tycker dock alla att det är jättekul att spela. Vi är medvetna om att vi skall skynda på, ta upp bollen, släppa igenom och allt det där och helst spelar vi ju två och två för att inte vara i vägen, men det är inte alla klubbar som accepterar det utan man riskerar få med någon mer i bollen. Nu till frågorna:
- Varför skriver inte klubbarna ut om man är välkommen med högre hcp eller inte? Det är ofta jättesvårt att hitta något om detta på hemsidorna. Det borde ju vara information som många är intresserade av och det känns lite obehagligt att boka en rond och riskera att inte vara välkommen när man väl kommer på plats.
- Hur räknas det ut i bokningen huruvida hcp övetstiger max i bollen? I helgen hände det att vi i en boll med tre hade hcp 34, 36 och 50. Så var 36:an tvungen att ställa in och helt plötsligt överskred hcp maxgränsen, trots att vi nu bara var två i bollen och då borde gå snabbare än tre. Vad är logiken i det?

Sent from my ONEPLUS A6003 using Svensktgolfforum mobile app

Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Skälet till att infon saknas på anläggningarnas hemsidor är nog att de flesta har riktigt dåliga hemsidor som är undermåliga.

Jag tror nog det är rätt standard i golf-Sverige att ha ett max-HCP i bollen. Däremot vet jag inte vad standard är. När jag jobbade på GolfStar hade vi ett förhållningsdokument på hemsidan med info om vad som gällde på våra banor.




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Olika banor har väl olika Max-HCP vilket kanske är bra beroende på hur banan är utformad.

Vet om vissa som har 120 andra 144 osv.

Handlar väl i det stora hela att en hög HCP boll inte ska bromsa upp banan. Och alla är tyvärr inte som så att de släpper igenom och släpper igenom på rätt ställe där det inte saktar ner banan.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

MarFor skrev: 16 maj 2022, 18:22
- Varför skriver inte klubbarna ut om man är välkommen med högre hcp eller inte? Det är ofta jättesvårt att hitta något om detta på hemsidorna. Det borde ju vara information som många är intresserade av och det känns lite obehagligt att boka en rond och riskera att inte vara välkommen när man väl kommer på plats.
- Hur räknas det ut i bokningen huruvida hcp övetstiger max i bollen? I helgen hände det att vi i en boll med tre hade hcp 34, 36 och 50. Så var 36:an tvungen att ställa in och helt plötsligt överskred hcp maxgränsen, trots att vi nu bara var två i bollen och då borde gå snabbare än tre. Vad är logiken i det?

Sent from my ONEPLUS A6003 using Svensktgolfforum mobile app
På den första frågan är garanterat svaret att en stor majoritet av banorna inte har någon HCP-gräns som de faktiskt lever upp till. Om bokningsysstemet säger ifrån enligt det du skriver enligt ovan är min gissning att snittHCP/spelare blev för högt för vad systemet är inställt på. Utan att veta vilken klubb det rör sig om är jag rätt säker på att hade du kontaktakt klubben hade de hjälpt er och löst problemet.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Intressant frågeställning med det nya hcp-systemet. Förr så var det ju många klubbar som hade max gräns 36 om man var gäst på en bana. I och med att man nu ändrat så att det går att höja sig över 36 igen undrar jag om alla klubbar har uppdaterat sina hemsidor/system så att det inte stoppar. För nu har man ju ett riktigt hcp även när man har 40 t.ex.
Hcp: ~12
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Svårt…
Egoisten i mig vill säga att bokningssystenet har rätt men människan i mig tänker lite annorlunda.
Personligen tycker jag att lagom är bra men acceptansen för högt hcp. är större än för de med lågt. Det finns inget värre än personer som inte kan anpassa sig efter banans tempo för dagen och står o stampar på tee. I min värld beträder man inte ens tee förrän det är nära till hands att slå ut. Om en bana är fullbokad så kvittar det vilket hcp. det blir i bollen. Alla kommer att hinna hålla ryggen på framförvarande.

Jag fattar att ni tycker att det är ok att spela sakta om ni släpper igenom eftersom det presenterats så, men egentligen är det inte så det bör gå till. Det bästa tipset jag kan ge är att lära sig spela snabbare oavsett antal slag.

Egon
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 19 maj 2022, 21:19 Svårt…
Egoisten i mig vill säga att bokningssystenet har rätt men människan i mig tänker lite annorlunda.
Personligen tycker jag att lagom är bra men acceptansen för högt hcp. är större än för de med lågt. Det finns inget värre än personer som inte kan anpassa sig efter banans tempo för dagen och står o stampar på tee. I min värld beträder man inte ens tee förrän det är nära till hands att slå ut. Om en bana är fullbokad så kvittar det vilket hcp. det blir i bollen. Alla kommer att hinna hålla ryggen på framförvarande.

Jag fattar att ni tycker att det är ok att spela sakta om ni släpper igenom eftersom det presenterats så, men egentligen är det inte så det bör gå till. Det bästa tipset jag kan ge är att lära sig spela snabbare oavsett antal slag.

Egon
Fråga: Vad är det som gör att du inte tycker att man ens ska beträda tee?
Är det för att framförvarande inte ska bli stressade?

Om vi pratar om en full bana där det går generellt lite långsammare än vanligt så bryr jag mig inte nämnvärt om att det kliver upp folk på tee om jag ligger i rygg på framförvarande. Då blir jag knappast stressad över det.
Men har jag tappat framåt så är det väl bra att man visar att man väntar så att jag vet att det finns folk som spelar fortare bakom?

Dessutom, inte sällan om det finns bänkar o dyl så står de i nära anslutning till tee.

Jag tycker att man ska vara redo när det är dags, och det är jag bäst om jag kan kolla var på tee jag vill pegga, hur hålet ser ut, jmf med banguide, ja allt möjligt egentligen.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

långryggen skrev: 20 maj 2022, 08:10
Egon skrev: 19 maj 2022, 21:19 Svårt…
Egoisten i mig vill säga att bokningssystenet har rätt men människan i mig tänker lite annorlunda.
Personligen tycker jag att lagom är bra men acceptansen för högt hcp. är större än för de med lågt. Det finns inget värre än personer som inte kan anpassa sig efter banans tempo för dagen och står o stampar på tee. I min värld beträder man inte ens tee förrän det är nära till hands att slå ut. Om en bana är fullbokad så kvittar det vilket hcp. det blir i bollen. Alla kommer att hinna hålla ryggen på framförvarande.

Jag fattar att ni tycker att det är ok att spela sakta om ni släpper igenom eftersom det presenterats så, men egentligen är det inte så det bör gå till. Det bästa tipset jag kan ge är att lära sig spela snabbare oavsett antal slag.

Egon
Fråga: Vad är det som gör att du inte tycker att man ens ska beträda tee?
Är det för att framförvarande inte ska bli stressade?

Om vi pratar om en full bana där det går generellt lite långsammare än vanligt så bryr jag mig inte nämnvärt om att det kliver upp folk på tee om jag ligger i rygg på framförvarande. Då blir jag knappast stressad över det.
Men har jag tappat framåt så är det väl bra att man visar att man väntar så att jag vet att det finns folk som spelar fortare bakom?

Dessutom, inte sällan om det finns bänkar o dyl så står de i nära anslutning till tee.

Jag tycker att man ska vara redo när det är dags, och det är jag bäst om jag kan kolla var på tee jag vill pegga, hur hålet ser ut, jmf med banguide, ja allt möjligt egentligen.
Jag har en gång fått lära mig att det tillhör etikett. Egentligen bryr jag mig inte om beträdandet i sig utan mer om vad som sker under väntan. Vissa har en förmåga att glo lite lojt/illasinnat mer än andra.
Jag har därför absolut inga problem med att folk är/gör sig redo utan mer hur de gör det. Syftet styr.

Egon
MarFor
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 maj 2022, 18:00

Jag fattar att ni tycker att det är ok att spela sakta om ni släpper igenom eftersom det presenterats så, men egentligen är det inte så det bör gå till. Det bästa tipset jag kan ge är att lära sig spela snabbare oavsett antal slag.

Egon
[/quote]
Egon, jag fick läsa min text en gång till, men ingenstans skriver jag att vi tycker att det är ok att spela sakta. Jag förstår, liksom alla andra, att man skall släppa igenom om det behövs men det betyder inte att jag brukar behöva släppa igenom.
Just den aktuella dagen jag skrev mitt inlägg var det vi som fick vänta på gänget innan oss. Högt hcp är inte alltid lika med långsamt spel.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

MarFor skrev: 21 maj 2022, 19:07
Jag fattar att ni tycker att det är ok att spela sakta om ni släpper igenom eftersom det presenterats så, men egentligen är det inte så det bör gå till. Det bästa tipset jag kan ge är att lära sig spela snabbare oavsett antal slag.

Egon
Egon, jag fick läsa min text en gång till, men ingenstans skriver jag att vi tycker att det är ok att spela sakta. Jag förstår, liksom alla andra, att man skall släppa igenom om det behövs men det betyder inte att jag brukar behöva släppa igenom.
Just den aktuella dagen jag skrev mitt inlägg var det vi som fick vänta på gänget innan oss. Högt hcp är inte alltid lika med långsamt spel.
[/quote]

Ah, det var inte menat så.
Jag menade att det, av andra, gjorts legitimt att spela sakta bara man släpper igenom. Det är fel.
Sakta, fort spelar ingen roll. Lika fort/sakta är vad som behövs.

Svenska Golfförbundet pådyvlar golfare att de bör hålla vissa rondtider (2-,3-,4-boll) och att utjämnaren i det hela heter genomsläpp. Ett logistiskt feltänk som bara grundar sig i ekonomi och översitteri. Den enda gemensamma nämnaren är vilka bollar som släpps ut efter varandra. Där har klubbarna fritt val och sen svär de sig fria på spelarnas bekostnad. Genomsläpp kostar tid eftersom minsta köbildning kostar tid.

Egon
Skriv svar