Sidovattenhinder, bollen skär samma hinder två gånger

Här snackar vi golfregler...
topejas
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 jul 2022, 20:54

Hej,

Har inte lyckats hitta var jag kan få reda på var jag ska placera min boll.

Jag har gått i tanken att om jag skär genom samma hinder som detta hål där det är samma sidovattenhinder hela vägen, så måste jag droppa bollen där den skär FÖRSTA gången.

Alltså inte där den skär sist och går i vattnet då den varit i luften hela tiden. Om den hade träffat fairway och gått ut så hade jag ju självklart droppat där den går i då.

I det här läget så droppade jag bollen där den först skar, dvs. vid tee. Rätt eller fel?

Bild
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

topejas skrev:Hej,

Har inte lyckats hitta var jag kan få reda på var jag ska placera min boll.

Jag har gått i tanken att om jag skär genom samma hinder som detta hål där det är samma sidovattenhinder hela vägen, så måste jag droppa bollen där den skär FÖRSTA gången.

Alltså inte där den skär sist och går i vattnet då den varit i luften hela tiden. Om den hade träffat fairway och gått ut så hade jag ju självklart droppat där den går i då.

I det här läget så droppade jag bollen där den först skar, dvs. vid tee. Rätt eller fel?

Bild

Jag hade droppat där den skar sist. Vi har ett liknande hål på hemmabanan. Där bollen slås över vatten på utslaget för att sen ha vatten högersidan 220m frammåt. Och Alla även under tävling droppar där bollen sist skar vattenlinjen


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Det röda snyggt målade :D visar det dem grävde i vintras för att bygga ut bevattningsdammarna dem har på banan. Så det blev vatten över utslag och längs med högersidan.

Många som går i det vattnet pga slice.
IMG_7047.JPG
IMG_7047.JPG (153.84 KiB) Visad 2607 gånger

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
topejas
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 jul 2022, 20:54

Tack för svar!

Själva grejen med var den skar först tillämpas alltså då inte?

Det kanske bara är något jag har fått för mig 😅
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

topejas skrev:Tack för svar!

Själva grejen med var den skar först tillämpas alltså då inte?

Det kanske bara är något jag har fått för mig Bild
Säger inte att jag har rätt, men tycker det är lustigt om man tvingas droppa där man slår ut och inte där bollen sist skär vattnet. Om det är torr mark imellan.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

That Rule gives you the ability to drop a ball behind the water hazard, under penalty of one stroke, keeping the spot where the ball last crossed the margin of the water hazard between the hole and the spot on which the ball is dropped, with no limit as to how far behind the water hazard the ball may be dropped.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
topejas
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 jul 2022, 20:54

Mikaelanstad skrev: 27 jul 2022, 07:34 That Rule gives you the ability to drop a ball behind the water hazard, under penalty of one stroke, keeping the spot where the ball last crossed the margin of the water hazard between the hole and the spot on which the ball is dropped, with no limit as to how far behind the water hazard the ball may be dropped.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Hmm okej!

Den tolkar jag mer som att där den sist skar så ska man droppa alltså..

Jag är helt med på om den varit på det torra, men om den fortfarande är i luften och aldrig tar i mark så ja..

Får helt enkelt köra på det som du hittat om det inte flikar in någon mer som har något att säga 😊
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

topejas skrev: 27 jul 2022, 08:27
Mikaelanstad skrev: 27 jul 2022, 07:34 That Rule gives you the ability to drop a ball behind the water hazard, under penalty of one stroke, keeping the spot where the ball last crossed the margin of the water hazard between the hole and the spot on which the ball is dropped, with no limit as to how far behind the water hazard the ball may be dropped.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Hmm okej!

Den tolkar jag mer som att där den sist skar så ska man droppa alltså..

Jag är helt med på om den varit på det torra, men om den fortfarande är i luften och aldrig tar i mark så ja..

Får helt enkelt köra på det som du hittat om det inte flikar in någon mer som har något att säga 😊
Det Mikael skriver är 100% korrekt. Punkten där bollen sist skar hindret är det du utgår ifrån. Oavsett om bollen tagit mark eller inte.
topejas
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 jul 2022, 20:54

MaxP skrev: 27 jul 2022, 11:54
topejas skrev: 27 jul 2022, 08:27
Mikaelanstad skrev: 27 jul 2022, 07:34 That Rule gives you the ability to drop a ball behind the water hazard, under penalty of one stroke, keeping the spot where the ball last crossed the margin of the water hazard between the hole and the spot on which the ball is dropped, with no limit as to how far behind the water hazard the ball may be dropped.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Hmm okej!

Den tolkar jag mer som att där den sist skar så ska man droppa alltså..

Jag är helt med på om den varit på det torra, men om den fortfarande är i luften och aldrig tar i mark så ja..

Får helt enkelt köra på det som du hittat om det inte flikar in någon mer som har något att säga 😊
Det Mikael skriver är 100% korrekt. Punkten där bollen sist skar hindret är det du utgår ifrån. Oavsett om bollen tagit mark eller inte.

Tack för svar, så man kunnat räta ut detta frågetecken! 😁
Skriv svar