Skottland St Andrews

Recensera eller fråga om tips...
FarAndSure
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 maj 2022, 20:12

Tjena Johan,

Såg din tråd här och eftersom jag bor och jobbar i St Andrews har jag lite koll på banorna i området.
Jag har spelat alla banorna på din lista, Crail har 2 banor och jag kan verkligen rekommendera den gamla banan (Balcomie)med 9 hål designade av Old Tom.
Leven och Lundin är båda riktigt bra banor dom också. Leven är lite sliten jämfört med Lundin men den har en bra layout med fina greener. Torrence är ett tufft test, speciellt när vinden friskar i, några riktigt långa hål.
En bana jag verkligen vill tipsa om är Elie som ligger 20 min ifrån St Andrews, fantastisk old school links med kanske dom bästa greenerna i Fife. Det var här som James Braid lärde sig spela golf och bara det är värt ett besök.



Sent from my Nokia X10 using Svensktgolfforum mobile app

Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

FarAndSure skrev:Tjena Johan,

Såg din tråd här och eftersom jag bor och jobbar i St Andrews har jag lite koll på banorna i området.
Jag har spelat alla banorna på din lista, Crail har 2 banor och jag kan verkligen rekommendera den gamla banan (Balcomie)med 9 hål designade av Old Tom.
Leven och Lundin är båda riktigt bra banor dom också. Leven är lite sliten jämfört med Lundin men den har en bra layout med fina greener. Torrence är ett tufft test, speciellt när vinden friskar i, några riktigt långa hål.
En bana jag verkligen vill tipsa om är Elie som ligger 20 min ifrån St Andrews, fantastisk old school links med kanske dom bästa greenerna i Fife. Det var här som James Braid lärde sig spela golf och bara det är värt ett besök.



Sent from my Nokia X10 using Svensktgolfforum mobile app
Stort tack!
Vi bestämde oss för att stryka Leven till förmån för att stalka Tiger på onsdagen.
Men vi kanske kan klämma in Elie någon av de andra dagarna istället.

Vad jobbar du med i St Andrews?
Vi kommer bo på internatet Leonards. Du får gärna komma med tips på pubar/käk eller bara bra promenader i stan.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
FarAndSure
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 maj 2022, 20:12


Det finns en hel del bra pubar och restauranger i stan. Några som kanske bör nämnas är Dunvegan som ligger runt hörnet ifrån 18:e greenen på Old Course. Här hänger i stort sett alla som besöker St Andrews, och naturligtvis även proffsen. Massor av foton på väggarna av kända spelare som varit där.
Mitt i stan ligger Keys Bar, här hänger dom lokala golfarna (om dom inte är i sina klubbhus) samt stadens caddies. Vill man höra härliga golfhistorier så ska man gå hit.
Criterion är en annan väldigt trevlig bar som ligger inte så långt ifrån där ni ska bo.
Bra käk finns på många ställen i stan men 2 utav mina favoriter är Little Italy och St Andrews Brew Co. Antar att under Open-veckan så får man nog boka bord ett tag i förväg.
Bra take away: Tail End, riktigt bra fish n chips. Dr Noodles är också väldigt gott, asiatisk snabbmat.

Ni kommer att bo ett stenkast ifrån Katedralen i St Andrews och där ligger Old Tom och Young Tom Morris begravda, väl värt ett besök.

West Sands Beach är en jättelång sandstrand som är perfekt en varm sommardag, varmt=13-15 grader.

Sen finns East Sands Beach också, där börjar Fife Coastal Path som tar er upp till Castle Course med fantastisk utsikt över St Andrews och havet.

Själv är jag greenkeeper/bevattningstekniker på St Andrews Links och kommer naturligtvis vara på plats på The Open, kommer bli grymt bra!



Sent from my Nokia X10 using Svensktgolfforum mobile app



Användarens profilbild
Lohengreen
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 apr 2021, 12:15

FarAndSure skrev: 11 maj 2022, 14:59 Det finns en hel del bra pubar och restauranger i stan. Några som kanske bör nämnas är Dunvegan som ligger runt hörnet ifrån 18:e greenen på Old Course. Här hänger i stort sett alla som besöker St Andrews, och naturligtvis även proffsen. Massor av foton på väggarna av kända spelare som varit där.
Mitt i stan ligger Keys Bar, här hänger dom lokala golfarna (om dom inte är i sina klubbhus) samt stadens caddies. Vill man höra härliga golfhistorier så ska man gå hit.
Criterion är en annan väldigt trevlig bar som ligger inte så långt ifrån där ni ska bo.
Bra käk finns på många ställen i stan men 2 utav mina favoriter är Little Italy och St Andrews Brew Co. Antar att under Open-veckan så får man nog boka bord ett tag i förväg.
Bra take away: Tail End, riktigt bra fish n chips. Dr Noodles är också väldigt gott, asiatisk snabbmat.

Ni kommer att bo ett stenkast ifrån Katedralen i St Andrews och där ligger Old Tom och Young Tom Morris begravda, väl värt ett besök.

West Sands Beach är en jättelång sandstrand som är perfekt en varm sommardag, varmt=13-15 grader.

Sen finns East Sands Beach också, där börjar Fife Coastal Path som tar er upp till Castle Course med fantastisk utsikt över St Andrews och havet.

Själv är jag greenkeeper/bevattningstekniker på St Andrews Links och kommer naturligtvis vara på plats på The Open, kommer bli grymt bra!



Sent from my Nokia X10 using Svensktgolfforum mobile app


De gånger jag varit i St Andrews har jag spelat tills det blir mörkt och tvingats äta på pubar då restauranger ofta stänger köket vid 22..
Jag har inte hittat en pub med bra mat, Dunvegan är väll helt ok men har en generisk pubmeny, samma som på andra pubar.
Så tack för pubtips, de jag tar med mig inför nästa resa..

Ett grundtips är att gå upp i stan dit studenterna går så man slipper alla golfare...

St Andrews Brew gillade jag.

Glöm Whiskey och Haggis, är man i skottland så måste man äta detta, (ja det är bacon som tittar fram) bild från tågstationeni Leuchars:Bild
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Så bra tips!! Stort tack


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
jimmyekdahl
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 aug 2014, 08:36

En fundering kring möjligheten till starttid på old course..
Svår fråga fråga kanske, men har du nån koll på hur stora chanserna är att få en starttid genom Ballot (48 timmarslottningen) på Old Course i St andrews?
Jag har försökt några gånger att få en starttid genom Privat Advanced Tee Time men inte lyckats. Så det återstår att åka dit på vinst och förlust och hoppas på Ballot eller helt enkelt köa tidigt varje morgon. :)

Jag ser att det i september 2023 ska spelas Walker cup, är det matta på fairway som gäller veckan innan tävlingen då?
FarAndSure
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 maj 2022, 20:12

Hi Jimmy,

På sommaren är det svårt att få tid genom lotteriet, vi har 500-600 ansökningar som inte får en tid varje dag, chansen finns ju dock.
Kommer du i April, Maj eller Oktober så är chanserna mycket större att komma ut på Old Course. Dessutom så är greenfeen lägre.

Kolla hemsidan också innan du kommer så vi inte har tävlingar just då. Det är en del mindre tävlingar på banorna varje år som gör det svårare att få en tid.
Dunhill Links på hösten innebär att dom flesta banorna är stängda eller bara delvis öppna.

Ang, Walker Cup så kan det vara så att det är matta ifrån vissa ställen på fairway som gäller. Tror inte det är bestämt än. Det var så inför The Open I alla fall.

Sent from my Nokia X10 using Svensktgolfforum mobile app

jimmyekdahl
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 aug 2014, 08:36

Ok.. tackar för svaret FarAndSure.
Och kul med tipsen du gav johan om både banor och pubar.
Ja det verkar stört omöjligt att få starttid själv på OC, har försökt några gånger nu. Det blir ju så ruggigt dyrt när man går via en researrangör men det är väl enda chansen för att uppnå målet. Om man skulle välja en bana till på området, förutom OC.. vilken tycker du skulle vara värd att spela då?
FarAndSure
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 maj 2022, 20:12

Det finns en 3-dagarsbiljett som är rätt prisvärd, du får spela hur mycket golf du vill på alla banor utom Old.
Ska du bara spela en bana förutom OC så är New dom flestas favorit men även Jubilee och Eden är riktigt bra banor. På New kan man inte boka dock, utan det är kösystem som gäller. Jag har dock aldrig väntat mer än 30-40 min för att komma ut.
Kommer du själv till St Andrews på våren eller hösten när det är lågsäsong, så är det bara att gå till startern (Old Pavilion) på OC så fixar dom in dig med en 2, eller 3-boll, inga problem om du är där någorlunda tidigt.


Sent from my Nokia X10 using Svensktgolfforum mobile app

jimmyekdahl
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 aug 2014, 08:36

Äntligen… jag lyckades få en starttid på Old course, 13 oktober 2023! Sedan måste man välja en bana till av deras som ingår i St Andrews Links så jag valde på en höft Castle course, har väl ingen koll egentligen. Vi vill passa på att spela åtminstone en bana till när vi är där och jag har tittat lite på Crail Balcomie. Är det lätt att få taxi till nån bana inom 30 minuters avstånd?
Skriv svar