Drivers 2022

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 28 sep 2022, 08:47
Egon skrev: 27 sep 2022, 11:39
svingit skrev: 27 sep 2022, 09:11
Har inte sagt något annat heller. Det ser man dessutom på bilderna.

Dock är det den mest justerbara drivern där ute. För du kan justera lie och face angle separat. Loft är det enda du inte kan justera.

Det är den enda drivern jag lyckats maxa smashen med dessutom. Vilket säger en hel del om Wishon. Att han vet vad han sysslar med.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pojkar, pojkar… Vet ni ens vad ni träter om här?

Enl. Old School mätning av loft så grundar man sulan i en jig och mäter loftet. Man mäter alltså vinkeln mellan sula och face för att erhålla loft.

”New” school (ställbar hosel) är att vinkeln mellan hosel och face också ger ett värde på loft och lirar det med sulan är allt great… men det är absolut inte självklart att det gör det.

Drivern har en lång hosel som är böjbar i maskin och självklart kan man justera loft, lie och fa.
Ändring av Face angle ger ett förändrat dynamiskt loft om huvudet levereras square till bollen.

Egon
Men som du kan läsa på Wishons hemsida för drivern så kan du inte böja loften enskilt, utan du kan få loften handplockad. Det står att enbart lie och face angle kan böjas +/- 4 gr.
Det är för att Wishon är fast i sin övertygelse om att man mäter loftet mha. vinkeln mellan sula och face. Då räknar de dessutom med att hoselns vertikala vinkel är exakt 90* mot sulan.

Öppnar du face angle 3* så minskas loftet 1.5* när du square’ar facet vid träff.
Ergo… dynamiskt loft ändras.

Egon
Användarens profilbild
mikael.josefson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2021, 20:49

Egon skrev:
svingit skrev: 28 sep 2022, 08:47
Egon skrev: 27 sep 2022, 11:39 Pojkar, pojkar… Vet ni ens vad ni träter om här?

Enl. Old School mätning av loft så grundar man sulan i en jig och mäter loftet. Man mäter alltså vinkeln mellan sula och face för att erhålla loft.

”New” school (ställbar hosel) är att vinkeln mellan hosel och face också ger ett värde på loft och lirar det med sulan är allt great… men det är absolut inte självklart att det gör det.

Drivern har en lång hosel som är böjbar i maskin och självklart kan man justera loft, lie och fa.
Ändring av Face angle ger ett förändrat dynamiskt loft om huvudet levereras square till bollen.

Egon
Men som du kan läsa på Wishons hemsida för drivern så kan du inte böja loften enskilt, utan du kan få loften handplockad. Det står att enbart lie och face angle kan böjas +/- 4 gr.
Det är för att Wishon är fast i sin övertygelse om att man mäter loftet mha. vinkeln mellan sula och face. Då räknar de dessutom med att hoselns vertikala vinkel är exakt 90* mot sulan.

Öppnar du face angle 3* så minskas loftet 1.5* när du square’ar facet vid träff.
Ergo… dynamiskt loft ändras.

Egon
Du skulle kunna erbjuda sina tjänster till klubbtillverkare så att dem förstår allt detta. Finns inget du inte har svar på vad jag sett. Imponerande.

Mikael


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

mikael.josefson skrev: 28 sep 2022, 15:58
Egon skrev:
svingit skrev: 28 sep 2022, 08:47

Men som du kan läsa på Wishons hemsida för drivern så kan du inte böja loften enskilt, utan du kan få loften handplockad. Det står att enbart lie och face angle kan böjas +/- 4 gr.
Det är för att Wishon är fast i sin övertygelse om att man mäter loftet mha. vinkeln mellan sula och face. Då räknar de dessutom med att hoselns vertikala vinkel är exakt 90* mot sulan.

Öppnar du face angle 3* så minskas loftet 1.5* när du square’ar facet vid träff.
Ergo… dynamiskt loft ändras.

Egon
Du skulle kunna erbjuda sina tjänster till klubbtillverkare så att dem förstår allt detta. Finns inget du inte har svar på vad jag sett. Imponerande.

Mikael


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Tack!

Knappast… om jag ska vara fair.
I mitt tycke är jag mest allmän kunskap om klubbor i huvudsak. :oops:

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Kompisen tittar efter nytt.
En riktig cobra-fan så han frågade om cobra ltd x.
Vilket skaft?
Standard helium fanns bara i Reg men smoke IM10 var valbart.
Knixigt…smoke IM10 görs original i 2 versioner och det ena är snällt men det andra är rätt tufft.
Svårt val eftersom snällt ger stiff och tufft inte passar alls men om han ”måste” så är det Reg. som gäller.
Efter lite googlande kom vi fram till att det är det snälla som erbjuds.

Jag känner att det är svårt med att hålla info till en rimlig nivå när någon frågar. Rakt upp o ner så är skaftvalet oerhört avhängt vilket ord.loft som väljs.

Ibland är det bara bättre att var bestämd.

Egon
Sohlberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Egon skrev: 30 sep 2022, 17:53 Kompisen tittar efter nytt.
En riktig cobra-fan så han frågade om cobra ltd x.
Vilket skaft?
Standard helium fanns bara i Reg men smoke IM10 var valbart.
Knixigt…smoke IM10 görs original i 2 versioner och det ena är snällt men det andra är rätt tufft.
Svårt val eftersom snällt ger stiff och tufft inte passar alls men om han ”måste” så är det Reg. som gäller.
Efter lite googlande kom vi fram till att det är det snälla som erbjuds.

Jag känner att det är svårt med att hålla info till en rimlig nivå när någon frågar. Rakt upp o ner så är skaftvalet oerhört avhängt vilket ord.loft som väljs.

Ibland är det bara bättre att var bestämd.

Egon

Jag gillar verkligen det skaftet i min spoon och trä5 (Callaway Epic max i båda)

Hur menar du att det finns snällt och tufft? Jag är mest nyfiken.
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag gjorde det enkla och googlade IM 10. Vet att skaftet fått bra recensioner lite varstans men landar ofta på pluggedingolf för et tekniskt men fair utlåtande.
Skaftet tillverkad som low och mid. Tydligen så är mid rejtat som rejält softare eftersom butt är mycket softare. I tip är de rätt lika men ändå lite åt soft på mid.

Det hela handlar om att tillgodose olika svingkaraktärer.
Likt allt annat så kostar det att skapa nytt (läs, få in namnet/produkten så att den säljer) så därför så tillverkar man väldigt olika skaft/profiler under samma namn.

För min kompis.. rent generellt, så passar Reg. i low och stiff i mid-versionen om vi utgår från att han spelar nämnda huvud med 10.5grader.

Egon
Skriv svar